کد خبر: ۳۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۱ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷
لاین تراپ (تله موج)، جهت جلوگیری از تداخل سیگنال‌ها که معمولا دارای فرکانس بالا می‌باشند، و همچنین به منظور جلوگیری از انتقال سیگنال‌ها به قسمت‌های دیگر خطوط انتقال و امکان ایجاد عملکرد صحیح استفاده می‌شود.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:

لاین تراپ (تله موج)، جهت جلوگیری از تداخل سیگنال‌ها که معمولا دارای فرکانس بالا می‌باشند، و همچنین به منظور جلوگیری از انتقال سیگنال‌ها به قسمت‌های دیگر خطوط انتقال و امکان ایجاد عملکرد صحیح استفاده می‌شود. موج گیر بطور سری در انتهای خطوط انتقال نیرو قرار می‌گیرند و طراحی موج گیر بایستی طوری باشد که بتواند حداکثر جریان نامی و همچنین جریان‌های اتصال کوتاه را تحمل نماید. انتقال سیگنال‌ها با استفاده از ترانسفور ماتور‌های ولتاژ که بر روی ثانویه آن وسایل کوپلاژ تعبیه شده صورت می‌گیرد لذا موجگیر بعد از ترانسفورماتور‌های ولتاژ (نزدیک به باسبار) و در ابتدای خط نصب می‌گردند. سیگنال‌ها معمولا دارای فرکانس بالا بوده و در شبکه ایران از مقدار ۳۰ تا ۵۰۰ کیلو هرتز تغییر مینماید و موجگیر بایستی قادر به جلوگیری از عبور این سیگنال‌ها باشد. هر فیدر خروجی معمولا دارای یک باند مسدود کننده مشخص باپهنای حداکثر ۱۰۰ کیلو هرتز می‌باشد و موجگیر برای هر فیدر با توجه به پهنای باند مسدود کننده طراحی و ساخته می‌شود.

لاین تراپ (تله موج) چیست؟

شکل ظاهری موجگیر (تله موج) استوانه‌ای بوده و ساختمان آن از یک سلف با هسته هوا و یک مجموعه خازن و مقاومت که مجموعا بصورت پارالل به یکدیگر متصل شده اند تشکیل شده است. از سلف (سیم پیچ اصلی) جریان خط بطور مستقیم عبور نموده و لذا سطح مقطع سیم پیچ که معمولا از جنس آلومینیوم بوده متناسب با جریان نامی (بطور دائم) و جریان اتصال کوتاه (بطور کوتاه مدت) انتخاب می‌شود.

نصب موج گیر:
موجگیر‌ها در پست‌های فشار قوی به سه حالت زیر نصب می‌باشند:

الف) بصورت آویزان: در این حالت موج گیر بوسیله یک سری مقره یا ایزولاتور به قسمت افقی تاور آویزان است و در ولتاژ‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت این گونه نصب اینست که محلی را در فضای پست اشغال نمیکند.

ب) نصب تله موج بر روی مقره اتکایی: در این حالت موج گیر بر روی مقره اتکایی نصب می‌گیرد. در این طریقه نصب معمولا جهت ولتاژ‌های بالا استفاده می‌شود و در فضای پست نیاز به مکان زیاد دارد.

ج) نصب بر روی ترانسفورماتور ولتاژ: در پست‌های با ولتاژ و جریان متوسط، چون وزن موجگیر چندان نمی‌باشد لذا می‌توان موج گیر را بر روی ترانسفورماتور ولتاژ قرار داد. مزیت این طرح صرفه جویی در فضای پست می‌باشد.

محل استقرار لاین تراپ در پست‌های فشار قوی:
محل اسقرار لاین تراپ‌ها در پست‌های فشار قوی در انتهای خطوط و بعد از ترانسفورماتور ولتاژ می‌باشد. موج گیر‌ها فقط در دو انتهای خطوطی که سیستم PLC بین دو پست منتهی به خط وجود داشته باشد نصب می‌شود و تله موج بر روی دو فاز (برای خطوط تک مداره) و یک فاز (برای خطوط دو مداره) و گاهی اوقات بر روی هر سه فاز خط نصب می‌گردند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار