کد خبر: ۳۲۰۹۰
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۷ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۷
ترانسفورماتور‌های قدرت بعنوان یکی از مهمترین اجزای سیستم‌های قدرت محسوب می‌شوند. چنانچه به هر دلیل این ترانسفورماتور‌ها از سرویس خارج شوند خسارت‌های جبران ناپذیری که ناشی از عدم پیوسته انتقال انرژی می‌باشد به سیستم‌های قدرت وارد می‌شود و قابلیت اطمینان شبکه‌های قدرت کاهش می‌یابد .

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:


مقدمه

ترانسفورماتور‌های قدرت به عنوان یکی از با ارزش‌ترین تجهیزات شبکه الکتریکی مطرح هستند قیمت ریالی ترانسفورماتور‌های قدرت ۲۳۰ و ۴۰۰ kv در سال ۲۰۱۰ درکشور حدود۱۲ ^۱۰ * ۳/۲ تومان بوده است. خرابی هر یک ازترانسفورماتور‌های قدرت سبب هزینه زیاد جهت تعمیر، کاهش اطمینان شبکه، اختلال در برق رسانی، از دست رفتن سود فروش برق و یا تحمل ضرر تاخیر در تولید محصولات می‌شود.

گر چه معمولا در طراحی تجهیزات الکتریکی بخصوص ترانس‌ها عمر مفیدی حدود ۳۰ تا ۴۰ سال در نظر گرفته می‌شود، اما در صورت بهره برداری صحیح عمر این تجهیزات بیش از ۵۰ سال است.

هر چند دستگاه‌های متداول حفاظتی ترانس شامل انواع رله‌ها – ترموتر – برقگیر و ... جهت حفاظت از خطا در شبکه استفاده می‌شود، اما به دلیل اهمیت موضوع امروزه، مراقبت از ترانسفورماتور‌ها دامنه وسیعتری پیدا کرده و شامل انواع روش‌های حفاظتی، بازدارنده و تشخیصی عیوب قریب الوقوع می‌شود. استقامت الکتریکی و مکانیکی عایق ترانس در حین بهره برداری به مرور زمان کاهش می‌یابد، اما در اثر عوامل تخریبی مثل اتصال کوتاه سرعت از بین رفتن عایق بیشتر می‌شود.

نکته قابل ذکر این است که مهمترین پارامتر در تعیین عمرترانس عمر عایقی آن است بنابراین منظور از تعیین وضعیت ترانس، در حقیقت وضعیت عایق آن که شامل روغن، کاغذ، مقوا، بوشینگ و قطعات عایقی دیگر است می‌باشد. امروزه بسیاری از بهره برداران علاقه‌مند هستند که از وضعیت داخل ترانس قدرت باخبر شوند این موضوع علاوه بر جلوگیری از سوختن کامل ترانس با اطلاع رسانی به موقع می‌تواند سبب تداوم برق رسانی نیز گردد.
 
 
مفاهیم کلی عیب یابی و حفاظت ترانسفورماتور

ترانسفورماتور‌های قدرت بعنوان یکی از مهمترین اجزای سیستم‌های قدرت محسوب می‌شوند. چنانچه به هر دلیل این ترانسفورماتور‌ها از سرویس خارج شوند خسارت‌های جبران ناپذیری که ناشی از عدم پیوسته انتقال انرژی می‌باشد به سیستم‌های قدرت وارد می‌شود و قابلیت اطمینان شبکه‌های قدرت کاهش می‌یابد به علاوه هزینه‌های بالای تعمیرات و حمل و نقل آنان نیز که مسئله عمده دیگری است باید مد نظر قرار گیرد. بنابراین مراقبت و محافظت ازترانسفورماتور در حین بهره برداری کاملا ضروری به نظر می‌آید؛ لذا موضوع بررسی وضعیت ترانس‌های داخل شیکه با گذشت زمان اهمیت بیشتری پیداکرده، به طوری که حتی امروزه در خصوص ترانسفورماتور‌های کوچک و متوسط که درجا‌های حساسی از سیستم قرار گرفته اند موردبحث قرار گرفته است.

اهداف کلی مانیتورینگ ترانسفورماتور:
مانیتورینگ ترانسفورماتور‌ها با گذشت زمان تکامل یافته و با پیشرفت تکنولوژی انتظارات از سیستم مانیتورینگ افزایش یافته است.

اهداف سیاسی و اجتماعی
-کاهش خطرات و صدمات درمحیط زیست با شناخت به موقع عیب هائی که خود به خود به وجود آمده اند.
-افزایش ایمنی کارکنان سیستم و کاهش اضطراب آنان

اهداف اقتصادی:
افزایش عمر تجهیزات
کاهش تعداد کارکنان مراقبت
کاهش هزینه‌های خروج از مدار با برنامه ریزی بهتر قطع مدار برای مراقبت و جایگزینی عنصر عیوب

اهداف فنی:
بدست آوردن رفتارعیب‌های مختلف به طور مجزا از طریق سیستم تشخیص عیب
بدست آوردن اطلاعات فنی با انجام عملیات آگاهانه برای پیشگیری از افزایش عیب
بدست آوردن اطلاعات کمی در مورد نحوه تغییر و رفتار کمیت‌های قابل اندازه گیری مشخص مثل تخلیه جزئی
 

درحقیقت وظیفه اصلی سیستم مانیتورینگ آشکار سازی علائم اولیه یک عیب جدید به وجود آمده درترانسفورماتور می‌باشد؛ لذا چنین سیستمی مانع توسعه عیب کوچک و ایجاد عیب بزرگ می‌شود و به افزایش عمر ترانس کمک می‌کند. یک خطا یا یک عیب بزرگ ممکن است باعث انفجار یا آتش سوزی شده ومنجر به صدمات جانی و مالی جبران ناپذیری گردد. همچنین با بکارگیری یک سیستم تشخیص عیب خروج از مدار‌های مربوط به حفاظت غیر ضروری شده و لذا دسترس پذیری ترانسفورماتور افزایش می‌یابد علاوه بر این تشخیص عمر باقیمانده و برنامه ریزی مناسب بار گذاری و نیز امکان اضافه بار گذاری ترانسفورماتور میسر می‌شود. یک سیستم تشخیص عیب و مانیتورینگ ترانسفورماتور‌ها باید بتواند پارامتر‌های مهم و مشخص برای توصیف رفتار حرارتی الکتریکی و مکانیکی را ثبت کرده و آن‌ها را با داده‌های معمولی همچون مدت زمان عملکرد، منحنی باربر حسب زمان، وضعیت تپ چنجر، دامنه‌های جریان‌های اتصال کوتاه و ... ارتباط دهد. علاوه بر این انتظار می‌رود که توسط یک سیستم مانیتورینگ بتوان عملکرد ترانسفورماتور را از نظر اقتصادی بهبود داد.
 
برای تحلیل اقتصادی بایستی هزینه کل طول عمر ترانس را که شامل موارد زیر است درنظر گرفت:

۱- هزینه‌های ساخت و نصب
۲- هزینه‌های مراقبت‌های برنامه ریزی شده
۳- هزینه‌های تعمیر
۴- هزینه‌های معمولی بهره برداری
۵- هزینه‌های خروج ازمدار
۶- هزینه‌های مربوط به دور انداختن ترانسفورماتور از کار افتاده درمحیط زیست
با تدبیر‌های مختلف سعی می‌شود تاین هزینه‌ها بهینه شود.
در ارتباط با تجهیزاتی که روی آن‌ها سرمایه گذاری زیادی انجام می‌شود) مانند ترانسفورماتورها) مانیتورینگ و ارزیابی عایقی می‌تواند بیشتر مثمر ثمر باشد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار