کد خبر: ۳۲۲۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹:۲۹ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۷
بحران برق در اکثر استان‌های عراق همزمان با ماه مبارک رمضان و شروع تابستان بسیار گرم و دوره امتحانات پایان سال مقاطع تحصیلی، امسال نیز در این کشور تکرار شده است.
به گزارش برق نیوز، در چند روز گذشته مردم در چند شهر در مرکز و جنوب عراق در اعتراض به بی برقی‌های طولانی مدت، دست به تجمع و تظاهرات برای حل این بحران در شهر‌های مختلف زدند.

چند روز پیش در استان کربلا، قطعی برق شهری به مدت طولانی، مردم را به خیابان‌ها کشاند و منجر به تظاهرات اعتراضی شد.

تظاهرکنندگان در اعتراض به قطعی مداوم برق، ابتدا در برابر استانداری کربلا تجمع کردند و پس از عدم پاسخ گویی مسوولان، به سمت خانه 'عقیل الطحیلی' استاندار این استان رفته و تجمع کردند.

تظاهر کنندگان عراقی خواستار ایجاد راهکار‌های مناسب برای بهبود برق رسانی شهری شدند.

در این تجمع به دلیل اقدامات آشوبگرانه برخی افراد، پلیس مداخله و چند تن را دستگیر کرد.

دانشجویان دانشگاه استان کربلا نیز در اعتراض به دستگیری هم دانشگاهی‌های خود در مقابل این دانشگاه تظاهرات کردند و خواستار آزادی آن‌ها شدند.

'رضا السیلاوی' رئیس شورای نیروی استان کربلا با اشاره به احتمال قطعی برق در سراسر عراق گفت: هر ساله در فصل تابستان وضعیت برق رسانی در استان کربلا به همین صورت بوده و تاکنون اقدامی برای تامین انرژی برق و رفع این مشکل انجام نشده است.

در استان نجف نیز جمعه گذشته مردم در اعتراض به قطعی پی در پی برق تظاهرات کردند و خواستار بهبود برق رسانی شدند.

در استان 'ذی قار' نیز صد‌ها تن از ساکنان استان پنجشنبه گذشته به دلیل قطعی بیش از حد برق شهری تظاهرات کردند و خطاب به استانداری این استان تهدید کردند که در صورت ادامه بحران برق، به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.

همچنین در پی قطعی برق شهری در استان 'دیالی'، 'علی الدیانی' استاندار این استان چهارشنبه گذشته گفت: وزارت نیروی عراق متعهد شده که در ۲۴ ساعت آینده نیروگاه‌های برق رسان استان را با ۵۰ تا ۱۰۰ مگاوات بیشتر تغذیه کنند که بخش اعظم آن به بخش تصفیه آب استان تعلق خواهد گرفت.

اداره برق شمال استان 'بصره' نیز در روز جمعه دلیل قطعی برق شهرستان الزبیر را آتش گرفتن کابل‌ها دانست که به منظور سرقت آن به دست اشخاص ناشناس، صورت گرفته است.

اداره کل برق استان 'صلاح الدین' نیز جمعه گذشته از قطعی کامل برق شهری در برخی شهر‌های تابع این استان (تکریت، بیجی و الحویجه) خبر داد و دلیل این قطعی را حمله تروریستی 'داعش' به دو خط انتقال برق در شهر الحویجه عنوان کرد.

مشکلات و اعتراضات مربوط به کمبود برق در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به اعتراضات گسترده و سراسری در عراق علیه دولت این کشور تبدیل شد.

در همین حال هیات دولت عراق پنجشنبه گذشته به ریاست 'حیدر العبادی' نخست وزیر یک جلسه اضطراری در مورد بحران برق رسانی به شهروندان در استان‌های مختلف برگزار کرد که راهکار‌هایی برای رفع این بحران و مجازات مقصرین این وضعیت تصمیم گیری و نسبت به حل این مشکلات در چند روز آینده وعده داده شد.

همچنین به گفته ساکنین برخی مناطق بغداد، در تابستان امسال یک ساعت برق شهری در برابر ۴ تا ۵ ساعت قطعی برق است که در ایام ماه مبارک رمضان و گرمای شدید دما، طاقت فرسا است.

ابعاد اقتصادی، اجتماعی و روانی این امر بویژه با درنظر گرفتن هزینه بالای اشتراک در ژنراتور‌های خصوصی (مولد) مستقر در محله ها، بیشتر قابل لمس است.

یک اشتراک ۲۴ ساعته برای ۱۰ آمپر که در کنار سایر وسایل معمول منزل، امکان روشن کردن یک کولر گازی را نیز فراهم می‌کند، ماهانه ۱۶۰ هزار دینار (۱۳۵ دلار) هزینه دارد که در جامعه فقیر با ۴۰ درصد بیکاری عراق، برای اغلب خانواده‌ها حتی در برخی مناطق بغداد قابل پرداخت نیست.

این امر به معنای تحمل خاموشی چندین ساعته در بسیاری از مناطق و میلیون‌ها خانوار عراقی است.

در برخی مناطق فقیرنشین بغداد از جمله 'شهرک صدر' در چند روز اخیر برخی شهروندان در اقدامی نمادین، لوازم برقی خود از جمله یخچال، تلویزیون، کولر و... را از خانه‌ها بیرون آورده و در کوچه رها کردند، با این پیام که توزیع نامناسب برق سبب شده این وسایل دیگر مورد نیاز آن‌ها نباشد.

برخی رسانه‌های محلی دلیل قطعی گسترده در شهر‌های عراق را فساد موجود در بخش‌های دولتی مربوط دانسته و اعلام کردند: مردم عراق بیش از ۱۴ سال است که از بحران برق رنج می‌برند و این درحالی است که طی این مدت بیش از ۴۱ میلیارد دلار برای این امر هزینه شده است.

میزان کنونی تولید برق در عراق ۱۲ هزار مگاوات در ساعت است. مصرف در اوج گرما (تابستان) به ۲۱ هزار مگاوات می‌رسد.

طی چند سال گذشته دولت برنامه‌ای تدوین کرده که براساس آن کمبود برق از طریق سرمایه گذاری در تولید و یا خرید از کشور‌های همسایه تامین شود.

بر اساس یک برنامه پنج ساله قرار بود تا سال ۲۰۱۸ نه تنها مشکل کمبود برق در عراق بر طرف شود، بلکه مازاد آن نیز به سوریه، اردن، مصر و شمال آفریقا صادر شود.

عراق در حال حاضر حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق از ایران وارد می‌کند و ایران تنها صادر کننده برق به این کشور محسوب می‌شود.
خاورم*۴*۳۸۰**۱۶۵۱
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار