کد خبر: ۳۲۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۱ - ۰۲ تير ۱۳۹۷
شهید مصطفی چمران در رشته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد. و سپس با دریافت بورسیه تحصیلی به دانشگاه تگزاس A&M آمریکا رفت و درجه کارشناسی‌ارشد را در رشته مهندسی برق کسب کرد. برادر بزرگش عباس چمران به آمریکا رفت و در دانشگاه جان هاپکینز درس خواند و بعد از بازگشت به تهران، دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف را تأسیس کرد.مرتضی چمران هم دکترای الکترونیک در پزشکی داشت.

به گزارش برق نیوز، شهید مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ در محله سرپولک تهران متولد شد. وی تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه انتصاری محله پامنار و دوران متوسط را در دارالفنون و البرز گذراند. سال ۱۳۳۲ با رتبه ۱۵ در رشته الکترومکانیک دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در تمام دوران تحصیل جزو شاگردان ممتاز بود. سپس با دریافت بورسیه تحصیلی به دانشگاه تگزاس A &M آمریکا رفت و درجه کارشناسی‌ارشد را در رشته مهندسی برق کسب کرد. سپس برای اخذ درجه دکتری، در رشته پلاسمای فیزیک دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا رفت و در آنجا نیز درخشید؛ به گونه‌ای که پایان‌نامه او مرجع مقاله علمی در زمینه پلاسمای فیزیک شد.

وی در دهه ۶۰ در آزمایشگاه‌های بِل و همچنین آزمایشگاه پیشران جت ناسا استخدام شد، اما پس از واقعه خونین ۱۵ خرداد با عزیمت به مصر، اولین پایگاه آموزشی جنگ‌های مسلحانه را راه انداخت. وی در زمان جمال عبدالناصر به مدت دو سال فنون جنگ‌های چریکی را در مصر آموخت.

چمران پیش از آن نیز در مبارزات سیاسی دوران مصدق از دوره چهاردهم مجلس شورای اسلامی تا ملی شدن صنعت نفت شرکت فعال داشت و در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ یعنی چهار ماه بعد از کودتای چکمه، یکی از کسانی بود که به حضور نیکسون در ایران اعتراض کرد.

وی در سال ۱۳۵۰ به دعوت امام موسی صدر به لبنان رفت و به فعالیت‌های چریکی فرهنگی پرداخت و در همین زمینه به مدت هشت سال مدیریت مدرسه صنعتی جبل عامل را بر عهده گرفت.

چمران همچنین در کنار امام موسی صدر، سازمان چریکی عمل را تأسیس کرد. چمران پس از پیروزی انقلاب، بدون آنکه تصمیمی برای ماندن در ایران داشته باشد، برای دیدار با امام خمینی (ره) به ایران آمد اما به دستور امام (ره) در ایران ماند و عهده‌دار مسئولیت‌های انقلابی شد.

دکتر چمران در سال ۵۸ نقش بی‌بدیلی در پایان بخشیدن به غائله دموکرات‌ها و جدایی‌طلبان در کردستان ایفا کرد و پس از فروکش کردن حوادث کردستان، از سوی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی، به وزارت دفاع منصوب شد. همچنین در اردیبهشت ۵۹ بار دیگر طی حکمی از سوی امام (ره) به سمت مشاور ایشان در شورای عالی دفاع ملی منصوب شد.

او همچنین در کنار کارهای چریکی، مسئولیت پارلمانی را هم تجربه کرد و به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به ایفای نقش پرداخت. شاید مهمترین تصویری که از دوران نمایندگی او در ذهن مردم مانده باشد، دفاع جانانه‌اش از ارتش و مخالفت با انحلال آن است.

وی برخلاف نظر تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حسن روحانی با انحلال تیپ نوهد ارتش که در عملیات‌های مختلف نظیر پاکسازی کردستان و مقابله با جدایی‌طلبان، رشادت‌ها و توانمندی‌های خوبی از خود بروز داده بودند، مخالفت ورزید.

برادرش مهدی چمران در خصوص شرایط تحصیلی و زندگی وی می گوید:

مصطفی چمران در ۱۰ مهر ۱۳۱۱ در خانه ای در محله چارسو متولد شد و دوره دبستان را در انتشاریه گذراند و بعد به دبیرستان دارالفنون رفت و به دلیل اینکه شاگرد اول بود به توصیه یکی از معلمان به دبیرستان البرز رفت. دبیرستان البرز در آن زمان بهترین مدرسه بود و رقم بالای شهریه داشت اما از شاگردان اول، شهریه دریافت نمی شد. مصطفی در آن جا هم شاگرد اول شد و در کنکور دانشکده فنی دانشگاه تهران جزء ۱۵ نفر اول بود که به این دانشگاه راه یافت.

پدرمان یک مغازه جوراب بافی داشت. برادر بزرگمان عباس چمران بود که شاگرد اول دانشکده فنی تهران بود و بعد به آمریکا رفت و در دانشگاه جان هاپکینز درس خواند و بعد از بازگشت به تهران، دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف را تأسیس کرد. برادر دوم ما مرتضی نام داشت که دکترای الکترونیک در پزشکی داشت و هر دوی اینها چند ماه بعد از شهادت مصطفی، فوت کردند.

مصطفی به دلیل اینکه شاگرد اول بود برای ادامه تحصیل به آمریکا اعزام شد. ۱۴ سال در آمریکا تحصیل و زندگی کرد و در این مدت به فعالیت های سیاسی پرداخت اما چون یک دانشمند برجسته بود کار چندانی با او نداشتند. بعد از مدتی مصطفی به این نتیجه رسید که از سیستم مبارزه پارلمانتاریسمی کار به جایی نمی رسد به همین دلیل به فکر مبارزه مسلحانه افتاد و برای اینکه بتواند مبارزه کند و مبارزه نیز نیاز به علم داشت به الجزایر آمد، در آنجا توسط آیت الله طالقانی که در جوانی استاد او بود به جمال عبدالناصر معرفی شد و ناصر از او دعوت کرد به مصر برود و چمران هم به صورت محرمانه به نحوی که ساواک و CIA متوجه نشوند به مصر رفت و دو سال در آنجا آموزش های نظامی کامل دید و در آن زمان به فلسطینیان و ایرانیانی که برای آموزش نظامی به مصر می آمدند، آموزش می داد.

بعد از فوت جمال عبدالناصر و روی کار آمدن سادات، چون روش سادات متفاوت بود، مصر را ترک کرد و به اروپا رفت و بعد از مدتی توسط امام موسی صدر به لبنان دعوت شد و به همراه خانواده به لبنان رفت. البته در مصر و الجزایر هم خانواده او همراهش بودند.

مصطفی می توانست در آمریکا یک زندگی بسیار راحت و در سطح بالایی داشته باشد چون یک دانشمند سطح بالا بود و برای تدریس به دانشگاه با درجه فوق پروفسوری دعوت شد اما او گفت کار پژوهش را بیشتر دوست دارم و به یک موسسه پژوهشی مرتبط با ناسا رفت و در آنجا مشغول به کار شد. ولی آنجا هم به دنبال مسائل دنیوی نبود و همه درآمدش را برای اهدافش هزینه می کرد. حتی چند سال در دو کاروان که در حیاط خانه پدری همسرش در کالیفرنیا بود، زندگی می کرد. مصطفی اصلا به دنبال زندگی تجملی نبود و در دوران دانشجویی به دلیل فعالیت های سیاسی ضد شاهنشاهی که داشت و به نوعی علمدار مبارزات ضد رژیم در آمریکا بود، بورس تحصیلی اش را قطع کردند تا مجبور به همراهی با رژیم شاه و عقب نشینی از فعالیت های سیاسی شود اما او به راه خود ادامه داد.

منبع: مهر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار