کد خبر: ۳۲۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹:۲۵ - ۰۲ تير ۱۳۹۷
برای کاهش خط برقگرفتگی و حفظ جان پرسنلی که با تجهیزات برقی سر و کار دارند، می توان از روش های زیر استفاده کرد.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز: با به کار بردمروش های زیر می توان خطر برقگرفتگی را کاهش داد:

۱. ایزوله کردن بدن شخص:
یکی از راه‌های اساسی برای محافظت اشخاص عبارتست از ایزوله کردن آن‌ها بوسیله‌ی دستکش و لباس یا کفش ایمنی که از ماد عایق ساخته شده و شخص را در مقابل ورود جریان برق به بدن محافظت کند. همچنین برای جلو گیری از خروج جریان از بدن ممکن است کف محل کار را با وسایل مناسب مثل فرش لاستیکی یا چوب پوشانده شود ویا از کفش‌های تخت لاستیکی و ... که عایق است استفاده گردد.

۲. استفاده از ترانس ایزولمان یا ترانس یک به یک:
یک ترانس القایی که ورودی و خروجی آن دارای یک ولتاژ باشد در اثر عبور جریان الکتریکی از دستگاه‌های برقی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۳. استفاده از رله‌ی حفاظتی:
رله‌های حفاظتی به نحوی ساخته شده اند که به محض ایجاد اختلالاتی در سیستم برق و به هنگامی که از بدن میلی آمپر عبور کند بلافاصله عمل می‌کند وجریان برق دستگاه بطور اتوماتیک انسان جریان برق بیش ۳۰ از قطع خواهد شدوچنانچه شخص یا دستگاهی که مجهز به این وسایل است تماس حاصل کند از خطر برق گرفتگی محفوظ خواهد بود.

۴. اتصال بدنه‌ی دستگاه به زمین:
یکی از روش‌های کاملاً ایمن و ارزان قیمت برای رفع خطر برق گرفتگی در صنایع، اتصال بدنه‌ی فلزی دستگاه به زمین است. اگر بدن شخص با دستگاه برقی تماس پیدا کند در انشعاب جریان قرار می‌گیرد؛ و مقدار شدت جریانی که از بدن وی عبور می‌کند جزیی از جریان خطر ناک اصلی می‌باشد و اگر اتصال به زمین بطور صحیح با مقاومت کم نصب شده باشد شدت جریانی که از بدن عبور می‌کندبه میزان خطر ناک آمپر نمی‌رسد. در صنایع برای جلوگیری از خطر عبور جریان از بدن بر اثر ایجاد اتصال بین فاز ۲.۵ بدنه‌ی دستگاه برقی باید بوسیله‌ی سیمی با مقاومت کم و حساب شده، بدنه‌ی دستگاه را به زمین اتصال داد.
این سیم باید عمق کافی داشته باشد و به زمین مر طوب برسد و در محل اتصال به زمین دارای مقاومت بسیار کم باشد. از چاه آب یا فاضلاب می‌توان به عنوان زمین استفاده کرد.

روش های رفع خطر برق گرفتگی

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار