کد خبر: ۳۲۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱:۰۴ - ۱۰ تير ۱۳۹۷
اصولا" در طراحی یک پست ابتدا مشخصات عمومی پست که عمدتا" در ارتباط با اتصالات الکتریکی منطقه، شرایط محیطی، بار مورد نیاز و ویژگی‌های آن، محدودیت موجود در رابطه با فضا و محل مورد نیاز و بعضا" محدودیت زمانی در رسیدن به بهره‌برداری می‌باشد، باید مورد توجه قرار گیرند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:  اصولا" در طراحی یک پست ابتدا مشخصات عمومی پست که عمدتا" در ارتباط با اتصالات الکتریکی منطقه، شرایط محیطی، بار مورد نیاز و ویژگی‌های آن، محدودیت موجود در رابطه با فضا و محل مورد نیاز و بعضا" محدودیت زمانی در رسیدن به بهره‌برداری می‌باشد، باید مورد توجه قرار گیرند.

طراحی یک پست زمانی می‌تواند موفقیت آمیز باشد که ضمن توجه به موارد فوق الذکر از قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، استمرارکاری و بهره‌وری ساده با حد اقل هزینه ممکن برخوردار باشد.

۱) انتخاب محل و زمین پست:

ضرورت احداث پست و محل تقریبی آن بر اساس مطالعات بار و برنامه ریزی شبکه مشخص می‌گردد.

برای انتخاب محل دقیق و زمین پست عوامل مختلفی باید مورد توجه قرار گیرند. بعضی از این عوامل به مشخصات الکتریکی پست از جمله لی اوت پست، سهولت ورود و خروج فیدر‌ها و توجه به توسعه‌های آتی بستگی دارند.

عوامل دیگری که در ارتباط با شرایط جغرافیایی و موقعیت منطقه می‌باشند نیز وجود دارند که توجه به آن‌ها اهمیت خاصی در تسهیل کار احداث و کاهش هزینه‌ها دارد. اهم این مسائل به شرح زیر می‌باشند:

- بررسی مسیر‌های سیلاب‌های منطقه.

- بررسی عوارض طبیعی زمین از نظر خاکبرداری، خاکریزی و نوع خاک.

- بررسی سطح آب‌های زیرزمینی.

- توجه به امکانات و چگونگی جمع‌آوری آب‌های سطحی و هدایت آن‌ها.

- توجه به توسعه شهر‌ها و هزینه‌های لازم جهت خرید زمین.

- امکانات و دسترسی به منابع تأمین مصالح ساختمانی و غیره.

- توجه به تأسیسات آتی که ممکن است در رابطه با ورود و خروج خطوط تولید اشکال نماید.

۲) انواع پست:

پست‌ها در یک تقسیم بندی کلی به دو نوع روباز و سرپوشیده قابل تقسیم می‌باشند که هر یک از این دو نوع با توجه به نوع عایق که هوا ویا گاز باشد به انواع زیر قابل تقسیم می‌باشند:

- پست‌های رو باز به دو نوع معمولی "Conventional" و ""GIS تقسیم می‌گردند.

- پست‌های سر پوشیده به سه نوع معمولی "Indoor Conventional"، "GIS معمولی" و "GIS تابلویی" تقسیم می‌گردند.

پست‌های سرپوشیده معمولی و GIS تابلویی بیشتر برای ولتاژ‌های زیر ۱۰۰ کیلو ولت مرسوم می‌باشد.

از طرف دیگر پست‌های رو باز GIS نیز عموما" برای ولتاژ‌های ۲۳۰ کیلو‌ولت و بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از جنبه‌های فنی و کاربردی هر یک از دو نوع پست مورد بحث دارای مزایا و معایبی می‌باشند که جهت آگاهی به طور خلاصه به بیان آن‌ها پرداخته می‌شود.

الف- فضای مورد نیاز: از آنجا که تجهیزات پست‌های روباز در فضای آزاد نصب گردیده و عایق هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، طبیعی است که این نوع پست‌ها فضای بیشتری نسبت به پست‌های GIS نیاز داشته باشند و با یک بررسی اجمالی می‌توان ادعا نمود که فضای مورد نیاز برای پست‌های روباز برای ولتاژ مورد نظر و با در نظر گرفتن تعداد ورودی‌ها و خروجی‌های متعارف حداقل دو برابر فضای مورد نیاز برای پست GIS مشابه می‌باشد.

ب- هماهنگی و سازگاری جهت هر نوع لی اوت:

در این زمینه طبیعی است که پست‌های GIS از انعطاف بیشتری نسبت به پست‌های روباز برخوردار می‌باشند.

ج- نیاز به پرسنل و تخصص‌های خاص:

از آنجایی که پست‌های رو باز از مدت‌ها قبل در ایران رایج بوده و تمامی دستگاه‌های بهره‌بردار به مقدار زیادی از این نوع پست‌ها در سرویس دارند، لذا در جهات مختلف از جمله نصب، راه اندازی، بهره‌برداری و تعمیر ونگهداری این گونه پست‌ها نسبت به پست‌های GIS ارجح بوده و از سهولت بیشتری برخوردار می‌باشند.

د- دستیابی به لوازم یدکی و جایگزینی‌های اضطراری:

با توجه به تعدد پست‌های روباز در سطح کشور و امکان و اقدام به ساخت بعضی از تجهیزات اینگونه پست‌ها در داخل، لذا در این زمینه پست‌های روباز از مزیت بیشتری برخوردار شد.

ه- عدم تأثیرپذیری از عوامل خارجی وجودی:

پست‌های GIS نسبت به آلودگی‌ها و شرایط جوی و عوامل خارجی، چون حیوانات و پرندگان کاملا" مصون بوده و در این ارتباط بر خلاف پست‌های روباز که هم در طراحی و هم در بهره‌برداری تأثیرپذیری زیادی نسبت به شرایط جوی و عوامل خارجی دارند از وضعیت بهتری برخوردار می‌باشند.

و- ایمنی و قابلیت اطمینان:

پست‌های GIS به علت محصور بودن تجهیزات فشار قوی در محفظه‌های گاز ۶SF و عدم دسترسی به قسمت‌های برق‌دار از ایمنی بالایی برخوردار می‌باشند و همین امر باعث می‌گردد تا احتمال خطا بر روی شینه‌ها و اتصالات کاهش یافته و قابلیت اطمینان بیشتری حاصل شود.

ر- استمرار بهره‌برداری:

عدم نیاز به تعمیرات دوره‌ای زیاد، استمرار بهره‌برداری را در پست‌های GIS نسبت به پست‌های روباز بهبود بخشیده است.

ز- نشست گاز در پست‌های GIS و کاهش قدرت عایقی محفظه‌ها، از جمله معایب این گونه پست‌ها می‌باشد که اخیرا" با پیشرفت تکنولوژی ساخت این گونه تجهیزات، این نقیصه به مقدار زیادی مرتفع گردیده است.

با توجه به مزایا و معایب دو نوع پست مورد نظر که به طور اختصار بیان گردید و به خصوص جنبه اقتصادی امر، کاربرد پست‌های معمولی روباز توصیه می‌شود، مگر در موارد خاص که مسئله فضای در دسترس و یا آلودگی‌ها از شکل حادی برخوردار باشند که در آن صورت استفاده از پست‌های GIS قابل توجیه می‌باشد.

در یک تقسیم‌بندی دیگر انواع پست عبارتند از:

- پست‌های نیروگاهی

- پست‌های کلیدزنی

- پست‌های تبدیل

- پست‌های توزیع

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار