کد خبر: ۳۳۰۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۲ - ۲۳ تير ۱۳۹۷
وزیر اسبق نیرو مجید نامجو گفت: برای پاسخگویی به نیاز مصرف کشور در برنامه پنجم توسعه اقتصادی پیش بینی شد سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود حال آنکه به دلیل تحریم‌ها و افت رونق اقتصادی، دولت احساس کرد که رشد مصرف برق اتفاق نخواهد افتاد و این دولت خواهد توانست با مدیریت مصرف و تقاضا، رشد مصرف برق را مهار کند!
به گزارش برق نیوز، وزیر سابق وزارت نیرو اجرایی نشدن فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها را عامل مهمی در متوقف نشدن رشد مصرف برق در کشور دانسته و اعلام داشته که دولت یازدهم به دنبال مدیریت و کنترل تقاضای مصرف برق با ظرفیت ایجاد شده نیروگاهی در کشور بوده که این امر سبب شد تا افزایش ظرفیت نیروگاهی در اولویت بعدی دولت روحانی قرار بگیرد.

مجید نامجو  اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم را عاملی در کاهش دو درصدی روند شتابان رشد مصرف برق در کشور برشمرد و اذعان داشت که برای پاسخگویی به نیاز مصرف کشور در برنامه پنجم توسعه اقتصادی پیش بینی شد سالانه ۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شود حال آنکه به دلیل تحریم‌ها و افت رونق اقتصادی، دولت روحانی احساس کرد که رشد مصرف برق اتفاق نخواهد افتاد و این دولت خواهد توانست با مدیریت مصرف و تقاضا، رشد مصرف برق را مهار کند!

به گفته وی با توجه به پیک مصرف برق کشور در فصل‌های بهار و تابستان و توسعه اندک ظرفیت نیروگاهی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، کشور برای تامین برق درفصل گرما دچار مشکل شده است.

نامجو تایید کرده که موافق واقعی کردن قیمت آب و برق به شرط رعایت آستانه تحمل مردم بوده و اضافه کرده که این امر باید با یک برنامه چند منظوره صورت پذیرد که یکی از موارد آن هم کاهش هزینه تولید برق در کشور بوده بنابراین ایجاد یک انقلاب یک دفعه‌ای در واقعی کردن قیمت برق برای مردم منطقی نیست.

وزیر اسبق نیرو اعلام داشت که در حال حاضر برای احداث نیروگاه توسط بخش خصوصی به اندازه کافی مجوز صادر شده، اما این افراد به دلیل نگرانی از بازگشت سرمایه خود، دست به سرمایه گذاری دراین راستا نزده‌اند و ادامه داد که به دلیل حل نشدن مشکلات اقتصاد برق، انگیزه بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری متوقف شده، حال آنکه باید از محل قبوض صادره برق، هزینه سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه پرداخته شود.

نامجو اذعان کرد که سرمایه‌گذار بر اساس قیمت تمام شده برق، طرح نیروگاهی خود را اجرایی می‌کند، بنابراین قرار بود که شکاف بین تعرفه دریافتی از مردم و قیمت تمام شده در هدفمندی پر شود که هنوز هم این امر اجرایی نشده و این امر نتیجه‌ای جز افزایش طلب بخش خصوصی از دولت و کاهش انگیزه برای احداث نیروگاه نداشته است.

وی درباره حضور ایران در توافقنامه آب و هوایی پاریس هم گفت که ایران همانند سایر کشور‌ها در راستای تغییرات اقلیمی در این توافقنامه همکاری می‌کند، اما باید نسبت به رعایت منافع ملی و مردم در این راستا هوشیار بود.

وی متذکر شد که کشور‌های پیشرفته همه موارد توسعه‌ای خود را تا اکنون اجرایی کرده و حالا که نوبت به کشور‌های در حال توسعه‌ای، چون ایران رسیده، قصد دارند قوانینی را وضع کنند که موجب توقف توسعه کشور‌های درحال توسعه می‌شود، بنابراین باید خسارت وارده را به کشور‌های در حال توسعه بپردازند و یا اینکه تکنولوژی‌های جدید خود را با هزینه خود در اختیار ایران قرار دهند در غیر اینصورت هیچ کشوری در راستای منافع ملی از این قوانین تبعیت نمی‌کند.

نامجو هشدار داد که توافق نامه پاریس برای ایران به شرطی مفید خواهد بود که منافع ملی در اولویت قرار بگیرد و کشور‌های توسعه یافته ایران را برای توسعه یاری رسانند.

وی در عین حال، نیروگاه‌های حرارتی را عامل ایجاد مشکلات آب وهوایی و بروز تبعات زیست محیطی برشمرد و گفت که نگاه وزارت نیرو رفتن به سراغ نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با هدف کاهش تبعات زیست محیطی بود که به دلیل مشکلات اقتصادی، آنطور که مدنظر دولت بود این موضوع محقق نشد.

وی، یادآور شد که وزارت نیرو درشرایط فعلی و در راستای توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور باید تلاش بیشتری می‌کرد و برای توسعه نیروگاه‌ها گام‌های بهتری بر می‌داشت.
 
منبع: اکوفارس
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
0
1
یکی از بزرگترین ضربه زنندگان به صنعت برق و پرسنلش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
1
هر چه می کشیم از امثال شماها بود که مملکت را به این روز انداختید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
0
1
این وزیر سابق بزرگ ترین خیانت را به وزارت نیرو کرد و بیشتر شرکت ها را مجانی تقدیم بعضی ها از بابت بدهی دولت نمود
وای بر شما
چه جوابی در آخرت دارین
اگر سوادش رو ندارین چرا مسئولیت قبول می کنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
1
ماشالله بعد وزارت رفتید حسابی مطالعه کردید ها آقای وزیر اسبق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
1
باسلام بیشترین نیروگاههای کشوردرزمان ایشان به فنارفتند.وحالا پرسنل وخانواده های مظلومشان دردردسرهای وحشتناک گیرافتادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
1
چرا و با چه انگيز هاي شركتهاي توزيع را واگذار كرديد
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
1
نبایست از نظر دور داشت که یکی از بی کفایت ترین مقام اجرایی وزارت نیرو شما بودید که به بهانه اجرای اصل44و تنها جهت سودجویی عده ای زالو صفت و منفعت طلب کمر به نابودی نیروگاهها این صنعت کلیدی کشور بستید و با نهایت خیانت نیروگاهها این ثروت عظیم ملی را به گروههای کاملا غیرمرتبط با امور فنی و نیروگاهی آنهم در قبال رد دیون واگذار کردید.واگذاریهایی که نه تنها بدهی دولت را کم نکرد بلکه همان شرکتهایی که در قالب خصوصی سازیها بخش تولید وزارت نیرو به آنان واگذار گردید هم اکنون خود بزرگترین طلبکار وزارت نیرو شده اند و امروز هست که نیروگاههای کشور چوب بی لیاقتی شما و مدیرانی امثال شما که در صنعت برق کشور کم هم نیستند را میخورد.واقعا باید به حال زار بخش تولید و نیروگاهها تاسف خورد...اگر بنده جای شما می بودم به هیچ وجه به خود اجازه اظهار نظر در امور برق و انرژی را نمیدادم.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار