کد خبر: ۳۳۱۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲:۱۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۷
مجری طرح پیاده‌سازی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی (فهام) درباره اجرای طرح کنتور‌های هوشمند گفت:اجرای این طرح ملی از ابتدا با چالش‌هایی ازجمله سازوکار تأمین مالی اجرای آن، زیرساخت‌های فنی و امنیت سایبری مواجه بود و مقرر شد پس از مذاکرات به‌ویژه با سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام تجهیزات و نرم‌افزار‌ها و کانال‌های ارتباطی برای اجرای طرح بومی‌سازی شود تا شبکه‌های انتقال و تأمین برق در اثر اجرای این طرح از خطرات سایبری مصون بماند.
به گزارش برق نیوز، ایران این روز‌ها با مشکل قطع برق در برخی مناطق شهری و روستایی مواجه است و وزارت نیرو در تلاش است با کاهش میزان مصرف با مدیریت تقاضا، از این وضعیت خارج شود. اما تجربه جهانی نشان می‌دهد تمرکز بر مشترکان پرمصرف، تغییرات قیمتی محسوس در روز‌ها و ساعات اوج بار، اصلی‌ترین راهکار‌های مقابله با بحران تأمین برق در اوج بار در دنیاست.
 
 چندسالی است که طرح پیاده‌سازی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی در کشور آغاز شده که یکی از پروژه‌های اصلی آن استفاده از کنتور‌های هوشمند و مدیریت مصرف برق در زمان اوج مصرف است.

هادی مدقق، مجری طرح پیاده‌سازی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی (فهام) درباره اجرای طرح کنتور‌های هوشمند می‌گوید: مطالعات اولیه این طرح برای مدیریت مصرف برق در زمان پیک مصرف از سال ۱۳۸۷ همزمان با خاموشی‌های گسترده در شهر‌های ایران در پی بروز خشکسالی و اختلال در تأمین برق کشور آغاز شد که با اجرایی شدن این طرح امکان تأمین پایدار برق با مدیریت تقاضا در زمان اوج بار وارد شده بر شبکه محقق می‌شود.

مشاور شرکت توانیر اجرای طرح پیاده‌سازی فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی موسوم به فهام را بزرگ‌ترین طرح مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت برق کشور دانست و تأکید کرد: اجرای این طرح ملی از ابتدا با چالش‌هایی ازجمله سازوکار تأمین مالی اجرای آن، زیرساخت‌های فنی و امنیت سایبری مواجه بود و مقرر شد پس از مذاکرات به‌ویژه با سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام تجهیزات و نرم‌افزار‌ها و کانال‌های ارتباطی برای اجرای طرح بومی‌سازی شود تا شبکه‌های انتقال و تأمین برق در اثر اجرای این طرح از خطرات سایبری مصون بماند.
 
مدقق درپاسخ به این پرسش که تاکنون برای نصب کنتور‌های هوشمند چه اقدامی صورت گرفته است، تأکید کرد: از سال ۹۵ تا‌کنون برای نیمی از مشترکان بزرگ بالای ۳۰ کیلووات مصرف و چاه‌های کشاورزی کنتور‌های هوشمند نصب شده و مراکز داده زیرساخت هم در ۵ منطقه کشور تاسیس شده و حتی از کانال‌های ارتباطی ۲ اپراتور ایرانسل و همراه اول استفاده شده و ۳ شرکت داخلی در حوزه نرم‌افزاری و ۴ شرکت ایرانی در حوزه تولید کنتور‌های هوشمند فعالیت دارند و ظرفیت برای پاسخ به نیاز بیشتر آماده شده است.
 
این مقام مسئول در صنعت برق کشور درباره زمان اجرای فراگیر این طرح و مجهز شدن مشترکان متوسط و کوچک به کنتور‌های هوشمند اعلام کرد: اولویت نخست شرکت توانیر تجهیز مشترکان دارای مصرف بالای ۳۰ کیلووات و همچنین اجرای این طرح به‌صورت پایلوت در برخی شرکت‌های توزیع برق بوده که همه هزینه آن را خود شرکت توانیر و دولت پرداخت کرده است.
 
او افزود: برای گسترش طرح کنتور‌های هوشمند در سطح تمامی مشترکان خانگی و تجاری پیشنهاد‌های مختلفی برای تأمین مالی اجرای این پروژه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده؛ به‌نحوی که یکی از پیشنهاد‌های جدی تأمین هزینه‌های اجرای طرح از محل صرفه‌جویی در مصرف برق است. او با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی و غیردولتی برای سرمایه‌گذاری در مبحث کاهش میزان مصرف بار روی شبکه‌های برق در اوج مصرف با استفاده از کنتور‌های هوشمند تأکید کرد: چنین اقدامی باعث صرفه‌جویی در مصرف برق، کاهش تلفات در شبکه برق و ایجاد ارزش افزوده در صنعت برق کشور خواهد شد، مشروط به اینکه الگوی تأمین مالی به‌گونه‌ای باشد که بازگشت سرمایه و بازده سرمایه‌گذاری توجیه داشته باشد.
 
مدقق با اشاره به تقویت اطمینان‌بخشی در اجرای طرح کنتور‌های هوشمند افزود: در مسیر افزایش ضریب امنیت و اجرای سیاست‌های پدافند غیرعامل که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هاست گام‌های خوبی برداشته شده و از حیث سخت افزاری و نرم‌افزاری به خارج از کشور نیازی نداریم.

تجربه جهانی عبور از خاموشی

مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود از بحران تأمین برق در تابستان گزارش داده: تأمین برق مصرفی در تابستان سال‌جاری با توجه با کاهش حجم بارندگی‌ها و در نتیجه کاهش ظرفیت نیروگاه‌های برقابی بیش از پیش به بحران تبدیل شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به‌طور متوسط کمبود تقاضای توان مصرفی بیش از ۵ هزار مگاوات در فصل تابستان خواهد بود.
 
این نهاد تحقیقاتی با اشاره به سهم ۵۰ درصدی بخش خانگی در مصرف برق در زمان‌های اوج مصرف، بر ضرورت اصلاح نظام تعرفه‌گذاری اوج بار و زیرساخت‌های قبوض و کنتورها، استفاده حداکثری از ظرفیت وسایل ارتباطی و همچنین توسعه تجهیزات کم‌مصرف سرمایشی تأکید کرده است. به‌گونه‌ای که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد تعرفه‌گذاری فعلی برق خانگی در زمان اوج بار و کم‌باری غیرمؤثر و ناعادلانه بوده و مشترکان پرمصرف کمتر از مشترکان کم‌مصرف جریمه مصارف اوج بار خود را احساس می‌کنند.
 
بازوی پژوهشی مجلس پیشنهاد داده با تعیین «الگوی مصرف برق در اوج بار» برای اقلیم‌های مختلف، از مصارف بالاتر از الگوی مصرف در زمان اوج بار جریمه اخذ شود و طبق فرمول دقیقی، این جریمه میان مشترکان کم‌مصرف توزیع شود که اجرای این پیشنهاد باعث جریمه شدن ۲۵ درصد از کل مشترکین برق خواهد شد.
 
این گزارش تأکید دارد: با استفاده بهینه از ظرفیت رسانه‌ای قبوض برق، مشترکان به‌صورت واضح اطلاعاتی از قبیل: ساعات اوج بار، میزان مصرف نسبت به سایر ساکنین منطقه یا شهر، میزان جریمه اوج بار، میزان کاهش مبلغ قبض درصورت کنترل مصرف و... را در قالب قبوض دریافت کنند. مرکز تحقیقاتی مجلس می‌گوید: توسعه کنتور‌های دیجیتال و هوشمند باید به‌صورت جدی پیگیری شود و با استفاده از ابزار‌های نوین بر بستر نرم‌افزار‌های گوشی هوشمند، خوداظهاری قبوض برق به‌صورت هفتگی در دستور کار قرار گیرد.
 
منبع: روزنامه همشهری
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار