کد خبر: ۳۳۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
پیرو امضای سند برنامه اقدام مشترک بین دو وزارتخانه نیرو و وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز " برنامه‌ریزی و پشتیبانی فناورانه تحول دیجیتال در صنعت برق" در پژوهشگاه نیرو راه‌اندازی شد.
به گزارش برق نیوز؛ سند برنامه اقدام مشترک در راستای «توسعه کاربرد‌های فناوری‌های نوین فاوا در صنعت آب و برق با رویکرد تحول دیجیتال» بین وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در تاریخ ۲۶/۴/۹۷ توسط دو وزیر امضا شد. بخش صنعت برق این سند و گزارش مطالعات پشتیبان آن، توسط پژوهشگاه نیرو و با راهبری آقای مهندس فلاحتیان تهیه شده است. این سند بنا بر مصوبه شورای عالی اشتغال و دستور ریاست محترم جمهور، به منظور دستیابی به اهداف ایجاد اشتغال در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و رشد بهره‌وری در کشور، در قالب کارگروه‌های مشترک بین دو وزارتخانه، تدوین شده است.

ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صنعت آب و برق، بهبود شاخص‌های عملکرد صنعت آب و برق با بکارگیری فاوا، توسعه هوشمندسازی، افزایش ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه آب و برق، کاهش میزان مصرف آب و برق و توسعه خدمات مخابراتی و انتقال داده با استفاده مشترک از زیرساخت‌های وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از مزایای اجرای این سند می­باشند.

بر این اساس، با توجه به مأموریت‌های دو وزارتخانه، چشم‌انداز تعریف شده در این سند و همچنین مطالعات تطبیقی انجام شده، اهداف کلان مشترک دو وزارتخانه در قالب ۶ هدف شامل «ارتقاء حوزه سیاست‌گذاری و رگولاتوری تحول دیجیتال در هر دو وزارتخانه نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات»، «توسعه فضای کسب و کار دیجیتال در صنعت آب و برق»، «استفاده مشترک از زیرساخت‌های وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به منظور توسعه خدمات مخابراتی و انتقال داده»، «ارتقاء سطح هوشمندی و افزایش بهره‌وری در صنعت آب و برق با استفاده از فاوا»، «ارتقاء امنیت فاوا در صنعت آب و برق»، «فرهنگ‌سازی و ارتقاء دانش در خصوص هوشمندسازی و تحول دیجیتال در صنعت آب و برق» تعیین شده است.

بکارگیری فناوری‌های نوین فاوا در صنایع می‌تواند در بهبود و ارتقاء بهره‌وری در کسب‌وکار‌های موجود، ایجاد کسب‌وکار‌های جدید و تغییر اساسی در فرآیند‌های موجود، نقش موثری داشته باشد. البته لازم است تغییراتی در تعریف و یا بازتعریف نظام داخلی و تعاملات بین بخشی در صنایع مختلف، از منظر «حاکمیتی»، «قوانین و مقررات» و «بهره‌برداری و عملیات سازمانی» صورت پذیرد. این دیدگاه‌های جدید، علاوه بر آثار اجتماعی و اقتصادی، تغییراتی را در وظایف سازمانی و سطح مهارت‌های نیروی انسانی، نظام سیاست‌گذاری و رگولاتوری و نحوه ارائه خدمات به ذینفعان به همراه خواهد داشت.

مطابق ساختار اجرایی پیش‌بینی شده در این سند، مدیریت و نظارت کلان بر اجرای سند به‌عهده معاونت‌های تخصصی مربوطه در دو وزارتخانه خواهد بود و اعضای شورای راهبری در حوزه‌های «برق و انرژی»، «آب و آبفا»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات» توسط معاونت‌های تخصصی مربوطه تعیین می‌شوند و مجریان توسط شرکت‌ها و سازمان‌های ذیربط در دو وزارتخانه معرفی خواهند شد.

همچنین به منظور تسریع در اجرایی نمودن اهداف مشترک و پروژه‌های زودبازده و اولویت‌دار تعیین شده در این سند، "مرکز برنامه‌ریزی و پشتیبانی فناورانه تحول دیجیتال در صنعت برق" در پژوهشگاه نیرو راه‌اندازی گردید.
 
منبع: ایسکانیور
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار