کد خبر: ۳۳۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۱:۲۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
کارشناس حوزه انرژی گفت:اگر صادرات انرژی ما هم به وسیله سیم و هم خط لوله گاز باشد آسیب پذیری از تحریم کاهش می‌یابد به دلیل اینکه دریافت کننده اولا کشور‌های همسایه هستند و به راحتی می‌توانیم با آن‌ها تبادلات مالی انجام دهیم ثانیا شبکه توزیع‌شان به سیستم تولید ما وابسته می‌شود که براحتی قابل تحریم نیست.

به گزارش برق نیوز، محمد چگینی، با بیان اینکه صادرات برق یکی از مواردی است که در سیاست‌های کلان کشور روی آن تاکید شده است، اظهار داشت: با توجه به اصل تنوع پذیری کالا و خدمات صادراتی با صنعت برق می‌توانیم به امنیت بیشتری در حوزه کسب درآمد‌های صادرتی برسیم.

وی با بیان اینکه درصورت تمرکز روی صادرات برق می‌توانیم از تک محصولی بودن صادرات فارغ شویم، افزود: برق یک محصول با ارزش افزوده بالاتری نسبت به فراورده‌های نفتی مایع و یا گاز طبیعی مصرفی در نیروگاه‌ها است، اما الزاماتی می‌خواهد، بنابراین تمرکز روی صادرات برق با توجه به اصل تنوع پذیری امر مطلوبی است به شرطی که با راندمان و امنیت بالاتری تولید شود.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی خاطرنشان کرد: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های حرارتی ما حدود ۳۷ درصد است در حالی که این رقم در نیروگاه‌های گازی ترکیه ۵۵ درصد است بنابراین تلفات انرژی در کشور ما بالا است.

وی بیان کرد: اکنون این بحث مطرح می‌شود که آیا گاز صادر کنیم و یا برق؟ پاسخ این است که با توجه به اینکه نیروگاه‌های ما با راندمان پایین کار می‌کنند صادرات گاز به برق ترجیح داده شده است. در حالی که اگر نیروگاه‌ها بتوانند با راندمان بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد کار کنند مسلما صادرات برق مزیت است و باید به عنوان کالایی که ارزش افزوده بالاتری دارد جایگزین گاز شود.

چگینی تاکید کرد: ما در حال حاضر با ارمنستان، ترکمنستان، عراق و افغانستان تبادل برق داریم که مجموع آن نسبت به صادرات سایر حامل‌های انرژی عدد قابل ملاحظه‌ای نیست بنابراین باید به این سمت حرکت کنیم که صادرت برق ناشی از تولید بهره ور را افزایش دهیم. نباید این مشکل پیش بیاید که راندمان به حدی پایین باشد که اگر گاز را مستقیم صادر می‌کردیم درآمد بیشتری نسبت به اینکه به نیروگاه گاز ارسال کرده و برق تولید کنیم، داشته باشیم.

وی یادآور شد: البته باید در نظر داشت که کل صادرت هم به سمت برق برود اشتباه است، ما باید سبدی از حامل‌های انرژی را صادر کنیم که برق یکی از مهمترین آن‌ها است. اگر صادرات انرژی ما هم به وسیله سیم و هم خط لوله گاز باشد آسیب پذیری از تحریم کاهش می‌یابد به دلیل اینکه دریافت کننده اولا کشور‌های همسایه هستند و به راحتی می‌توانیم با آن‌ها تبادلات مالی انجام دهیم ثانیا شبکه توزیع‌شان به سیستم تولید ما وابسته می‌شود که براحتی قابل تحریم نیست.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: مثلا اگر صادرات نفت خام به ترکیه به جای روش دریایی و کشتی با خط لوله انجام می‌شد طی این سال‌ها اعمال تحریم‌ها بسیار سخت‌تر بود. ضمن اینکه صادرات گاز مخصوصا با خط لوله و همچنین برق امنیت ما را نیز افزایش می‌دهد.
 
منبع: خبر ایرانی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار