کد خبر: ۳۳۹۱۶
تاریخ انتشار : ۱۴:۴۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
به همت مخترع قمی محمد اخترشناس سیستم هوشمند یهینه سازی مصرف برق اختراع شد. این سامانه که برای اولین بار در جهان مطرح شده است با کاهش چشمگیر تلفات برق تا ۶۵ درصد ضمن صرفه جویی در مصرف برق، تا چهل درصد هزینه برق مصرقی را کاهش می‌دهد.
به گزارش برق نیوز، همزمان با مطرح شدن هدفمندی یارانه‌ها و واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، اندیشه تولید دستگاه بهینه سازی مصرف برق در ذهن بسیاری از متخصصین این رشته بود.

در بین این متخصصین محمد اخترشناس مخترع قمی که سال‌ها تجربه همکاری با شرکت‌های ژاپنی و آلمانی در صنعت برق کشورمان را در کارنامه خود دارد، با اختراع سامانه هوشمند بهینه سازی مصرف برق با کاهش چشمگیر مصرف تا ۶۵ درصد  شد.

برای آشنایی بیشتر با سیستم هوشمند مدیریت مصرف برق، گفت و گویی را با محمد اخترشناش انجام داده است.

در گفت و گوی با اخترشناس، وی سیستم مدیریت مصرف هوشمند برق را متشکل از پنج قسمت دانست و گفت:این سیستم از پنج قسمت، آنتی شوک فست، سیستم مدیریت دیماند، پنل هوشمند مدیریت خطوط مصرف، پیشرفته‌ترین تجهیزات جلوگیری از حریق، پنل پرتابل مدیریت مصرف تشکیل شده است.

اخترشناس به سیستم آنتی شوک لحظه‌ای این سیستم اشاره کرد و گفت: این سیستم توانایی شناسایی توان‌های ری اکتیو لحظه‌ای در ۴۰۰ میلی ثانیه را دارد و مهم‌تر از شناسایی توانایی دفع بسیار سریع آن و کاهش بسیار دقیق ری اکتیو شناور در شبکه را داراست؛ که در تصویر شماره ۲ و ۳ این قابلیت دستگاه به وسیله نمودار نشان داده شده است.

فعال مهندسی برق تکنولوژی به کار رفته در قسمتی از دستگاه را نانو تکنولوژی دانست و اذعان داشت: به کارگیری خازن‌های ترکیبی Fast شده با تکنولوژی نانو به منظور کاهش حرارت و سرعت عمل بسیار بالای خازن و دوام عمر بانک‌های خازنی شبکه از دیگر مزیت‌های این دستگاه است.

وی با اشاره به سوپر رگولاتور هوشمند به کار رفته در ساخت این دستگاه بیان داشت: سوپر رگولاتور هوشمند با سرعت عمل فوق العاده بالا (کمتر از ۱۰۰ میلی ثانیه) با خروجی‌های (۱- رله‌ای ۲- ایمپالس به منظور راه اندازی تریستور‌ها ۳- رادیوئی جهت فرمان به بانک خازنی اصلی هنگام استارت زدن موتور‌های پر مصرف) عملکرد دستگاه را بسیار بالاتر برده است.

اخترشناس نقش این دستگاه در کاهش هزینه برق مصرفی این گونه توضیح داد: به کارگیری antishok fast به صورت لوکال از ۱۰ تا ۳۵ درصد بسته به نوع بار کاهش مصرف ایجاد می‌کند، که موجب آزادسازی دیماند و کاهش آمپراژ مصرفی و نهایتا کاهش هزینه برق مصرفی می‌گردد.

وی دیگر پارامتر‌های فنی این دستگاه را حفاظت کامل تابلو‌های تغذیه موتور‌ها و تجهیزات قدرت و کابل‌ها و حفاظت از تجهیزات وزارت نیرو، کاهش بخشی از جریان اکتیو، دفع کامل هارمونیک‌های مدار که در تصویر یک نشان داده شده است، دفع کامل ری اکتیو، به کارگیری راکتیو‌های محاسبه شده با دقت بسیار بالا عنوان نمود.

در صورتی که میزان برق مصرفی از مقدار مشخصی بالاتر برود هنگام محاسبه هزینه برق مصرفی از روش تصاعد استفاده می‌شود که دستگاه مدیریت مصرف برق، بر اساس سیستمی که درادامه توسط مخترع این دستگاه توضیح داده می‌شود، میزان برق مصرفی برای عدم بالا رفتن و قرار نگرفتن برق مصرفی در محدوده تصاعد به صورت هوشمند مدیریت می‌شود.

اخترشناش کنترل هوشمند عدم قرار گرفتن در محدود تصاعد را این گونه شرح داد: در این سیستم میزان آمپراژ (خریداری شده توسط مشترک) تعریف می‌شود و چنانچه مشترک ظرف مدت ۱۵ دقیقه بیشتر از آمپراژ قراردادی مصرف کند واحد کنترل از تجاوز قدرت آلارم را فعال کره و بصورت خودکار ژنراتور را روشن کرده و آماده سرویس می‌کند.

وی افزود:البته درصورت عدم وجود ژنراتور، بار‌های غیر ضروری که از قبل برای دستگاه تعریف شده بر اساس اولویت از مدار خارج می‌شود.

فعال صنعت برق با شاره به لزوم برنامه ریزی برای کاهش بار در ساعات اوج مصرف که منجر به کاهش ۴۰ درصدی هزینه برق مصرفی می‌گردد اذعان اشت: همچنین از شروع ساعت اوج بار کشور (ساعت ۱۷ تا ۲۳) بطور هوشمندسازه‌های غیر ضروری از مدار خارج شده و و درصورت وجود ژنراتور، برق مصرفی از ژنراتور تامین می‌شود که این خود می‌تواند منجر به کاهش بهای مصرفی برق تا ۴۰ درصد بشود. اختر شناس در ادامه به واحد مدیریت خطوط و سالن‌ها دستگاه مدیریت مصرف برق اشاره کرد و گفت: تعریف زمان تغذیه سالن ها، نوع تغذیه سالن‌ها که به صورت ژنراتور یا برق شهری باشد به صورت کاملا هوشمند وجود دارد. وی تشخیص اتصالی در خطوط برق را از دیگر ویژگی‌های این اختراع برشمرد و بیان داشت: در صورتی که در خطوط تغذیه اتصالی رخ دهد به صورت هوشمند تشخیص داده می‌شود و به منظور جلوگیری ازآتش سوزی به صورت هوشمند جریان برق قطع می‌گردد.

اخترشناس در بیان دیگر ویژگی‌های دستگاه مدیریت مصرف برق اذعان داشت:این دستگاه قابلیت تشخیص اطلاعات سنسور‌های گاز، حرارت، دود و قطع جریان برق تا رفع کامل مشکل را دارد که قابلیت پخش آلارم در محوطه و ارسال پیام هشدار به آتش نشانی منطقه به منظور حفظ ایمنی محیط کار را نیز دارد.

وی با اشاره به اینکه در خطوط برق گاهی اوقات تعمیراتی انجام می‌شود بیان داشت: قابلیت دریافت اطلاعات رادیوئی کنترل از راه دور و قطع و وصل خطوط در حال تعمیر بصورت ریموت کنترل نیز وجود دارد. اختر شناس قابلیت توسعه برنامه ریزی و افزایش عملکرد مدیریت در شبکه، کنترل حجم جریان مصرفی و درصورت لزوم قطع کامل یا تغذیه با ژنراتور واحد‌های مصرفی را از دیگر ویژگی‌های دستگاه مدیریت مصرف برق دانست.
 
منبع:علم و فناوری
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار