کد خبر: ۳۴۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۲:۵۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
توان تولید شده در پنل خورشیدی به عوامل مختلفی بستگی دارد و اهمیت این عوامل زمانی که سیستم خورشیدی بعنوان سیستم اصلی تامین برق استفاده می‌شود بیشتر است، زیرا در صورتی که تاثیر این عوامل را در نظر نگیریم سیستم در تامین انرژی مورد نیاز وسایل با مشکل مواجه می‌شود. یکی از عوامل موثر بر راندمان پنل خورشیدی دما میباشد.

به گزارش برق نیوز،توان تولید شده در پنل خورشیدی به عوامل مختلفی بستگی دارد و اهمیت این عوامل زمانی که سیستم خورشیدی بعنوان سیستم اصلی تامین برق استفاده می‌شود بیشتر است، زیرا در صورتی که تاثیر این عوامل را در نظر نگیریم سیستم در تامین انرژی مورد نیاز وسایل با مشکل مواجه می‌شود. یکی از عوامل موثر بر راندمان پنل خورشیدی دما میباشد.

دمای سلول‌های خورشیدی تابعی از دمای محیط و شدت تابش خورشید است. با افزایش دمای محیط، دمای سلول نیز بیشتر میشود. از طرفی با افزایش شدت تابش خورشید نیز سلول گرم شده و دمای آن بیشتر می‌شود.

افزایش دما در سلول تاثیر معکوس بر راندمان سلول دارد و با افزایش دمای سلول با کاهش راندمان روبرو میشویم.

وقتی پنل‌های خورشیدی در دما‌های پایین و نواحی سردسیری مورد استفاده واقع می‌شوند، در مقایسه با اقلیم‌ها و مناطق گرمسیری، عملکرد بهتری را ارائه داده و توان تولیدی در دما‌های پایین به مراتب بیشتر از دما‌های بالا خواهد بود. به این ترتیب مشاهده می‌شود که برق تولیدی یک سیستم فتوولتایی در یک روز غبارآلود و نه چندان صاف و آفتابی، ولی همراه با وزش باد ملایم و خنک، بیشتر از یک روز صاف و آفتابی و فاقد وزش باد است.

وقتی دیتا شیت پنل‌های خورشیدی را کنترل می‌کنید توجه داشته باشید که توان یا وات نامی قید شده، مربوط به تابش دهی ۱۰۰۰ وات بر مترمربع و در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد می‌باشد؛ لذا باید انتظار داشت که برق تولیدی این پنل‌ها در دما‌های پایین‌تر از ۲۵ درجه، بیشتر و در دما‌های بالاتر از آن، کمتر از حد مورد نظر باشد.

تجربه نشان داده که در نواحی گرمسیری، دمای سطح این پنل‌ها به راحتی به حدود ۶۰ الی ۸۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد.

معمولاً اندازه‌ی تاثیر دما چیزی در حدود 0.3 درصد برای پنل‌های پلی کریستال می‌باشد یعنی با هر درجه سانتیگراد بالا رفتن دمای محیط، بازده آرایه خورشیدی به میزان 0.3 درصد کاهش می‌یابد و بالعکس، با هر درجه سانتیگراد پایین آمدن دما، بازده آرایه به اندازه ۰/۵ درصد افزایش می‌یابد.

با درک این مسئله که خنک نگه داشتن پنل‌ها چه تأثیر قابل ملاحظه‌ای در کارایی آن‌ها دارد، بهتر است در موقع نصب و طراحی محل استقرار پنل ها، تا حد امکان تمهیداتی را پیش بینی کنید که جریان آزاد هوا از زیر و روی آن‌ها عبور نماید. اگر هدفتان نصب پنل‌ها بر روی بام یا شیروانی است حتماً یک بادخور ۷ الی ۱۰ سانتیمتری را بین سطح شیروانی یا بام و بدنه پنل‌ها در نظر داشته باشید. البته به جای خوابانیدن مستقیم پنل‌ها بر روی شیروانی یا بام می‌توان آن‌ها را ابتدا بر روی یک قاب یا پایه سوار کرد که در این صورت هدف مزبور یعنی فاصله دهی و جریان پیدا کردن هوا، به صورت خودکار تأمین می‌گردد.

ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار