کد خبر: ۳۴۳۹۷
تاریخ انتشار : ۱۳:۰۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۷
سازه پنل‌های خورشیدی (استراکچر خورشیدی) یکی از بخش‌های اساسی در نیروگاه خورشیدی می‌باشد. نوع طراحی و ساخت و همچنین مقاومت آن در برابر بار‌های ساکن و دینامیک از پارامتر‌های اساسی در اجرای نیروگاه خورشیدی می‌باشد.

روش‌های نصب استراکچر خورشیدی

در شکل زیر روش های مختلف نصب سازه پنل‌های خورشیدی با پایه تک و دو تایی، با پایه متحرک و ثابت  نشان داده شده است.

سازه پنل‌های خورشیدی (استراکچر خورشیدی)
روش‌های نصب استراکچر خورشیدی
 

به گزارش برق نیوز، استراکچر خورشیدی با توجه به موقعیت مکانی نصب و چیدمان نیروگاه خانگی و مقیاس بزرگ شامل انواع مختلفی می‌باشد:
  1. پنل با پایه نگهدارنده ثابت: در این روش ابتدا بهترین موقعیت قرارگیری پنل‌ها را مشخص نموده (که معمولاً در کشور ما رو به جنوب و با زاویه بین ۲۰ الی ۳۰ درجه بسته به منطقه جغرافیایی) و سپس پایه‌ها را در مکان مورد نظر ثابت می‌نمایند. این روش ارزانترین روش نصب پنل خورشیدی می‌باشد.

  2. پنل با پایه نگهدارنده متغیر: در این روش از استراکچر‌هایی استفاده می‌شود که قابلیت تغییر زاویه از حدود ۱۰ تا ۶۵ درجه را داشته باشند و با توجه به تغییر زاویه خورشید در فصول متفاوت سال بهترین حالت قرار گیری پنل را مشخص نموده و زاویه قرارگیری پنل را در همان حالت قرار می‌دهیم. بازده این روش حدوداً تا ۲۰ درصد نسبت به روش ثابت بیشتر است.

  3. پایه‌های دنبال کننده خورشید: این روش خود به دو حالت یک بعدی (حرکت افقی از شرق به غرب) و دو بعدی (حرکت عمودی از پایین به بالا) تقسیم می‌شود که در هر زمان بهترین حالت قرارگیری پنل‌ها محاسبه شده و استراکچر‌ها بسته به محور قابل تغییرشان بصورت اتوماتیک در بهترین موقعیت قرار می‌گیرند. بازده این روش بین ۱۵ الی ۳۰ درصد افزایش می‌یابد، ولی قیمت پیاده سازی آن زیاد است و صرفه اقتصادی ندارد فقط در مکان‌ها و کاربرد‌هایی که محدودیت فضا و وزن دارند استفاده می‌شوند.
انواع سازه نگهدارنده متغیر (ترکر):
ترکر دو محوره: این نوع ترکر‌ها به صورت شمالی- جنوبی و شرقی- غربی نور خورشید را دنبال می­‌کنند.
ترکر تک محوره: این نوع ترکر‌ها به صورت شرقی-غربی نور خورشید را دنبال می­‌کنند.

بازده سیستم­های خورشیدی با ترکر‌های تک محوره، ۱۵ الی ۲۰ درصد و ترکر‌های دو محوره، ۲۰ الی ۲۵ درصد از استراکچر‌های ساده بیشتر است، ولی به علت قیمت و هزینه تعمیرات و نگهداری بالاتر آن­ها نسبت به استراکچر‌های ثابت، معمولا سرمایه‌­گذاران محترم این افزایش بازده را با افزایش تعداد پنل­‌ها جبران می­‌نمایند.
 
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار