کد خبر: ۳۴۵۴۰
تاریخ انتشار : ۱۷:۲۶ - ۱۶ مهر ۱۳۹۷
سایه یکی از عواملی است که میزان دسترسی خورشید را برای پنل‌های فتوولتائیک محدود می‌سازد که در طراحی و اجرا باید توجه داشت که هیچ گونه سایه بروی پنل قرار نگیرد که باعث آسیب دیدن سلول‌ها و کاهش راندمان می‌گردد. عوامل مختلفی در سایه افکنی نقش دارند که شامل سایه اندازی ساختمان‌ها و موانع موجود، سایه اندازی درختان، سایه آسمان ابری و سایه اندازی آلودگی ها، لذا از سایه اندازی ساختمان باید جلوگیری نمود و به دلیل پر تراکم بودن شهرها، فاصله بین ساختمان‌ها محدود می‌شود که باید حتما قبل از نصب پنل‌ها به فرم‌های معماری، ابعاد فضای نصب و دیوار‌های اطراف توجه شود.
برای جلو گیری از سایه اندازی درختان در مواردی که درختان در شرق محوطه قرار دارند میتوان پنل را کمی به سمت غرب متمایل کرد و یا از درختان با رشد محدود استفاده کرد. همچنین در محیط‌های ابری نیز بر روی پنل‌های فتوولتائیک سایه اندازی می‌کنند که این عمر باعث کاهش راندمان سیستم و طبع آن کاهش خروجی الکتریسیته می‌شود. از طرفی اگر آسمان محل بعد از ظهر‌ها بیشتر ابری و صبح‌ها بیشتر افتابی است میتوان پنل را کمی به سمت شرق چرخاند.
الودگی‌ها نیز نوعی سایه اندازی طبیعی و آزاردهنده است چنانچه آلودگی‌ها مانع رسیدن نور به سلول‌های خورشیدی شود تا حدود ۱۰ درصد باعث کاهش راندمان میگردد؛ و در طولانی مدت در بازگشت سرمایه تاخیر چند ساله ایجاد میکند. از جمله این آلودگی ها، آلودگی ناشی از فضولات پرندگان و ریزگرد‌ها می‌باشد. در نتیجه باید برای تمییز کاری دوره‌ای راهی اندیشید و حتی الامکان از کثیف و آلوده بودن سطح پنل فتوولتائیک جلوگیری نمود.
سایه زدن ۱۰ ٪ از مساحت سیستم خورشیدی می‌تواند باعث از بین رفتن ۵۰ ٪ از راندمان شود.
تعدادی راه حل‌های فنی وجود دارد که اثر سایه را کاهش میدهد، به عنوان مثال استفاده از اینورتور با نقطه با بیشینه توان و یا استفاده از اینورتور برای هر ماژول سیستم خورشیدی است. بهترین راه حل ابن است که از تشکیل سایه تا آنجا که امکان دارد جلوگیری شود.

در این مورد، لازم است که تجزیه و تحلیل سایه‌ای از سایت، که شامل دیدن ماژول خورشیدی از -۱۸۰ تا ۱۸۰ درجه و ثبت افق است، انجام شود. این بررسی باید برای اجسام دور (مانند کوه ها) و همچنین اشیای مجاور انجام شود. نزدیک شدن به اشیاء می‌تواند سایه‌های تیره با برجستگی‌های بیشتر ایجاد کند. نرم افزار شبیه سازی باید برای برآورد اثر بر روی سیستم استفاده شود.

اثر سایه بر روی پنل خورشیدی در محوطه کلیسای سنت پل در لندن مورد بررسی قرار گرفت. اسکن ۳۶۰ از محوطه اطراف پنل گرفته شده که در تصویر زیر کلیسای جامع را در سمت راست نشان می‌دهد و ماژول توسط تعدادی خانه احاطه شده است. اسکن مورد نظر، با توجه به طول و عرض جغرافیایی محل (N= ۵۱° W=۰°) برای مسیر‌های خورشید در ماه‌های مختلف دیده می‌شود.
سایه، عامل موثر بر بازدهی پنل های خورشیدی و بازگشت سرمایه

تا ساعت ۱۰ صبح سایه کلیسا جلوی تابش خورشید را می‌گیردو در ماه ژانویه حتی تا ظهر هیچ تابشی بر روی پنل نخواهیم داشت.
با استفاده از نرم افزار، مسیر انسداد تابش، برای چندین ماه رسم شده است. تمام نقاط سبز در نمودار نشان دهنده موانع است. در اینجا کلیسای جامع در سمت چپ قرار دارد و در ساعات اولیه روز خورشید را خنثی می‌کند. با استفاده از نرم افزار‌های دیگر، تاثیر سایه زنی را می‌توان محاسبه کرد. در این مورد، تلفات ناشی از خانه‌های اطراف بیش از ۴۰ ٪ در طول یک سال است!
منبع: http://www.greenrhinoenergy.com
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار