کد خبر: ۳۴۶۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۲ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: بقاع متبرکه شناسایی شده قابلیت احداث نیروگاه از ۵ تا ۱۰۰ کیلوواتی را دارد که مجموعا دو مگاوات برق خورشیدی در بقاع متبرکه خراسان رضوی در فاز اول تولید می‌شود.
به گزارش برق نیوز، اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی مرتضی حقیقی در خصوص استفاده از تامین برق از طریق انرژی خورشیدی بیان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از سال گذشته اقدامات اجرایی برای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی را آغاز کرده است.

معاون بهره‌وری اقتصادی اوقاف خراسان رضوی افزود: اداره کل اوقاف خراسان رضوی در زمینه بهره‌گیری استفاده از انرژی خورشیدی در میان ادارات اوقاف کشور پیشتاز است؛ در همین راستا کار مطالعاتی را جهت احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس در ۸۶ بقعه متبرکه خراسان رضوی و برخی موقوفات استان که دارای پتانسیل ایجاد نیروگاه هستند را آغاز کرده است.

وی افزود: این نیروگاه‌ها در ۱۸ شهرستان خراسان رضوی ایجاد می‌شود که شهرستان‌های نیشابور، مشهد، سبزوار، گناباد، قوچان، تربت حیدریه بیشترین بهره را از این پروژه خواهند داشت.

حقیقی اظهار کرد: بخش عمده انرژی و تولید برق کشور با سوخت‌های فسیلی صورت می‌گیرد؛ سوخت‌های فسیلی تجدید پذیر نیستند، اما خورشید منبعی دائمی است که از نظر آثار زیست محیطی کمترین آسیب را به طبیعت می‌رساند و انرژی پاک، بی پایان، رایگان و بی خطر است لذا بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های پیشرفته به سمت استفاده از انرژی خورشیدی رفته اند.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه انرژی بادی نیز جز انرژی‌های تجدید پذیر است، گفت: جهت بهره گیری از پتانسیل انرژی بادی در اراضی موقوفات استان در سال جاری مطالعاتی انجام شده است که اراضی موقوفه دهشیب بینالود مناسب برای بهره گیری از این انرژی است.

وی اظهار کرد: اکنون نیروگاه‌های خورشیدی در دنیا برای تولید برق، سرمایش، گرمایش، اجاق گاز، آب شیرین کن، حمل و نقل، استفاده می‌شود.

معاون بهره وری اقتصادی اوقاف خراسان رضوی با بیان اینکه هزینه‌های اجرایی در کشور ما برای تولید برق از انرژی خورشیدی بسیار بالاست، تصریح کرد: اگر موضوع فروش برق تولیدی مطرح نباشد؛ تولید برق خورشیدی برای مصرف در کشور توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: دولت برای ایجاد فرهنگ در تغییر این روش و بحث‌های زیست محیطی سیاست‌های حمایتی را در پیش گرفته است و اداره کل اوقاف استان نیز از این فرصت استفاده خواهد کرد.

معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: اراضی وقفی و بقاع متبرکه نیز ظرفیت بهینه‌ای برای تولید انرژی خورشیدی دارد لذا کار مطالعاتی در قالب تولید نیروگاه‌های کوچک مقیاس در ۸۶ بقعه متبرکه خراسان رضوی دارای پتانسیل ایجاد نیروگاه آغاز کرده است.

حقیقی تصریح کرد: بقاع متبرکه شناسایی شده قابلیت احداث نیروگاه از ۵ تا ۱۰۰ کیلوواتی را دارد که مجموعا دو مگاوات برق خورشیدی در بقاع متبرکه خراسان رضوی در فاز اول تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه با امضای تفاهم‌نامه با شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی در ۸ بقعه متبرکه با ظرفیت ۲۸۰ کیلووات کار اجرایی شروع شده است. گفت: در صورت تامین منابع مالی، ۴۰ در صد از این پروژه‌ها در سال جاری محقق خواهد شد.
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار