کد خبر: ۳۴۹۹۱
تاریخ انتشار : ۱۳:۱۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷
نمایندگان مجلس شورای اسلامی توضیحات وزیر نیرو درباره سؤال نماینده مردم اصفهان درباره حق‌آبه کشاورزان اصفهان را قانع‌کننده ندانستند.
ابه گزارش برق نیوز، رضا اردکانیان برای پاسخ به سوال حسن کامران نماینده اصفهان درمورد این که چرا حقابه کشاورزان شرق اصفهان به غارت رفته و این که چرا در سال جاری حقابه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده رود جاری نمی‌شود، در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس حضور یافت.

وزیر نیرو در پاسخ به این سوال اظهارداشت: آمار میانگین بارش، در ۵۰ سال گذشته هر ۱۰ سال در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد که میزان بارش از حدود ۲۵۰ میلی متر به کمتر از ۲۰۰ میلی متر رسیده است.

اردکانیان ادامه داد: شرایط دما در کشور به گونه‌ای است که در ۵۰ سال اخیر به طور متوسط هر ۱۰ سال با چهار دهم درجه افزایش دما در مجموع با دو درجه سانتی گراد افزایش دما مواجه شده ایم.

وی یادآور شد: با توجه به نرخ رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی و افزایش سطح رفاه، مصرف آب افزایش یافته است از حدود ۳۵ سال پیش از حدود ۶۲ میلیارد متر مکعب مصرف سالیانه به حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب رسیده ایم.

وی گفت: فشار سنگینی به مخازن زیرزمینی کشور آمده است و روند تغییرات کسری مخزن تجمعی منابع آب زیرزمینی از ۲۰ میلیارد مترمکعب کسری مخزن در ۲۵ سال پیش به حدود ۱۲۶ میلیارد مترمکعب کسری مخزن در دو سال اخیر رسیده است.

اردکانیان ادامه داد: وضعیت کم بارشی در کشور حاکم است و ما با محدودیت در تامین منابع آب به میزان سابق مواجه هستیم البته حقابه‌ها بحث قانونی و محترمی است و برای تامین آن مطابق ضوابط قانونی راهکار داریم.

وی تاکید کرد: بارش در سال آبی ۹۷-۱۳۹۶ به کمترین میزان در ۵۲ سال اخیر رسیده و حجم آب ورودی به سد زاینده رود به کمترین مقدار یعنی ۵۴۷ میلیون مترمکعب شده است، تاثیر این کم بارشی در سال‌های اخیر به ویژه سال آبی گذشته این بود که در بخش‌های مختلف محدودیت داشتیم.

وی گفت: در هر ۱۰ سال سهم آب شرب از سد زاینده رود افزایش یافته و سهم کشاورزی نیز کاهش یافته است.
 
وزیر نیرو ادامه داد: تاثیر کم بارشی در سال‌های اخیر به ویژه سال گذشته موجب محدودیت در بخش‌های مختلف شد و سهم آب شرب و آب کشاورزی از سد زاینده‌رود کاهش یافت.

اردکانیان همچنین گفت: سهم صنعت نیز در این زمینه کم شده، اما با استفاده از پساب ها، بازچرخانی آب، سهم صنعت جبران شد، ولی سهم محیط زیست نیز کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در حقابه‌ها کار فشرده‌ای در سال‌های اخیر در وزارت نیرو آغاز شده است، قوانین، اسناد تاریخی، قانون اصلاحات ارضی و اثر حقابه بر آن، برنامه‌های توسعه و تغییرات طبیعی و انسانی را مدنظر قرار دادیم.

وی ادامه داد: تغییرات مصارف در حوزه‌های آبریز به دلیل طرح‌های توسعه و سرمایه دولت در طرح‌های تامین آب، دستگاه قانون گذاری، شورای عالی آب و دستگاه‌های اجرایی را به این جمع رساند که باید سیاستگذاری دقیقی در این حوزه داشته باشیم.

وزیر نیرو یادآور شد: در نشست ۱۲ آبان شورای هماهنگی حوزه زاینده‌رود برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین حقابه کشاورزان منطقه مشخص می‌شود.

اردکانیان همچنین گفت: طبق ماده ۱۹ قانون توزیع عادلانه آب، تامین آب بخش‌های مختلف آغاز شده است و بررسی‌های دقیق حقوقی آغاز شده تا حقوق مردم به نحو مقتضی استیفا شود.

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۰ قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی، تصمیمات شورای عالی آب با تایید هیات وزیران یا کمیسیون مندرج در اصل ۱۳۸ قانون اساسی، برای دستگاه‌های ذیربط لازم‌الاجراست.

وی تصریح کرد: در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ برای آب کشاورزی آب مورد نیاز کشاورزان فراهم بود، اما در سال ۹۶ چنین امکانی وجودنداشت، اما در سال ۱۳۹۷ با شرایط بهتر برای تامین آب کشاورزی برای کشت پاییزه فراهم می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: این وزارتخانه برای حل مشکل حقابه‌ها در سطح ملی تلاش می‌کند، هرگونه تصمیم‌گیری پراکنده بدون توجه به حاکمیت ملی تبعات ملی، اقتصادی و امنیتی دارد.

اردکانیان گفت: امیدواریم برای سال جاری در وضعیت بهتری بتوانیم برای تامین آب در فصل پاییز، حقابه‌ها را به نتیجه برسانیم.

**نمایندگان از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع نشدند

حسن کامران نماینده اصفهان نیز با طرح سوال خود از وزیر نیرو گفت: قوانین مجاز ندانسته که وزارت نیرو حقابه را بفروشد و مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی هم بر این موضوع تاکید دارند، اما متاسفانه این‌ها تبدیل به گفتار درمانی شده است.

وی ادامه داد: وقتی آب نیست برای همه نیست، اما وقتی هست باید به تناسب تقسیم شود، که ما شاهدیم این گونه نیست، امسال در اردیبهشت‌ماه خدا به داد ما رسید وگرنه که مدیریت ما کارساز نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطرنشان کرد: حقابه حق‌الناس است، حکومت هم نمی‌تواند آن را بفروشد. حتی قانون می‌گوید حق نداریم آب شرب را به صنعت بدهیم و اگر اضطرار بود قیمت آب معلوم است و باید به نرخ روز محاسبه شود.

کامران نماینده اصفهان پس از پاسخ‌های اردکانیان گفت که از پاسخ‌های وزیر قانع نشده و آن را به رای مجلس گذاشت، نمایندگان نیز با ۱۱۴ رای موافق، ۹۶ رای مخالف و دو رای ممتنع از مجموع ۲۳۸ نماینده حاضر در جلسه اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیرنییرو قانع نشدند.

پس از رای گیری مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس اعلام کرد که نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع شدند، ولی پس از دقایقی گفت: بر اساس بررسی‌ها نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.
منبع: ایرنا
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
این شروعشه انشالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
اين هم وزير متخصص آب از آلمان آمده -که کلي هم کاسه هاش بهش مينازيدن يعني اگه خدا به داد اين مملکت نرسه اينها هيچ کاره اند در تمام دورانيکه ايشان آمار دادن خود آقاي اردکانيان مستقيم و غير مستقيم در مديريت (بهتر بگيم عدم مديريت آب) نقش داشته و متاسفانه يکي نيست تو مجلس بگه شما از سي سال پيش تو وزارت نيرو بوديد (البته خودش ميگفت 45 سال)چرا وضعيت به اينجا رسيده وتنها کاري که اين شازده کرده اينه که کارهاي وزير مردمي و بي ادعاي قبلي را بي اهميت جلوه بده و حتي جرات عوض کردن معاونين قبلي را هم ندارد و آوردن دوستان خود بدون فرا خوان و اختصاصي کردن امکانات فقط براي خود ميباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
استیضاح بشه این وزیر ضعیف
ديده بان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
با اين وضعيتي که من ميبينم بعيده استيضاح بشه يعني لاريجاني بخاطرنسبتش نميزاره حتي شايد(زبونم لال) با ريس جمهور شدن اردشير لاريجاني تا سال 1404 يا 1408 بمونه وخلاصه عقده هاي 12 ساله که تو وزارت نيرو نبوده را با کمک وآوردن دوستان و هم کلاسي هاش در شرکت هاي بنوعي همکار با وزارت نيرو جبران کنه
Meysam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
تمامی وزیران به غیر از هاشمی پزشکی نوعی خسته و قدرت زده شده اند.
معلوم نیست چراازجوانان استفاده نمیشود .
شاید یه روزی شریعتمداری وزیر نیرو هم بشه.
عباسعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
باسلام.جناب آقای وزیر من به جنابعالی کارت قرمز میدهم. چرا درکار مدیران برق تهران نظارت نمیشودبرای هر مدیر یک ماشین شخصی باراننده اجاره کرده اندکه حدود شیش میلیون تومان هزینه برای شرکت دارد وهزینه آن از طریق طرحها پرداخت میشود شرح وظایف این خودرو ها سرویس دادن به خانواده مدیران است آیا درست است؟
الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
بخشنامه ذلت بار وزیر محترم نیرو
جناب آقای اردکانیان در سال 97 در مورد بازنشتگی اختیار و کارکنانی که بیش از 35 سال سنوات خدمت
دارند تمام مزایا و حق جذب و اضافه کارشان قطع شود این پاداش پایان خدمت جناب وزیر است برای کسانی که در طول 35 سال خدمت صادقانه در بحرانی ترین زمان جنگ و بازسازی نیروگاههای کشور از جان خود مایه گذاشتن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
من هم به جناب اقای وزیر کارت قرمز میدهم بی تفاوتی ایشان نسبت به عملکرد شرکت ... با این مدیریت ضعیف نشان میدهد که هیچ تحول مثبتی در صنعت برق اتفاق نخواهد افتاد
یک بسیجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
برادر شما چقدر ساده هستید این موضوع در بین تمام مدیران مد شده وهمه هم خبر دارند بهتر فکرش را نکنید این یک آوانس از ده ها مواردی است که در اختیار مدیران میگذارندواگر از این امکانات استفاده نکنی بقیه مدیران میگویند فلانی عقب افتاده است. شهدا کجا هستند ببیند که راه را برای په کسانی باز کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
علي برکت الله
محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
0
0
جناب آقای اردکانیان وزیر محترم نیرو میخواستم یادآوری کنم من و شما که پشت این میزها نشته ایم نماینده هزاران شهید به خون خفته ایم هنوز استیضاح جنابعالی تمام نشده که شما مدیران مومن انقلابی وبا تخصص که قلبشان بااین انقلاب است را رها کرده ایدو تیشه بدست آقای متولی زاده داده ایدکه ریشه آنها را در وزارت نیرو بزند واقعا متاسفم .
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار