کد خبر: ۳۵۳۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳:۲۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۷
سخنگوی صنعت برق با تائید بدهی یک میلیارد دلاری عراق به ایران و اینکه آیا برق ایران به عراق صادر می‌شود یا خیر، گفت: صادرات برق ایران در پیک مصرف در یک دوره کوتاهی و در فصل تابستان متوقف شده بود، اما واقعیت این است که توسعه صادرات برق به کشور‌های همسایه یکی از راه‌های مؤثر برای شکست تحریم‌ها است.

به گزارش برق نیوز، هفته گذشته "برایان هوک" نماینده ویژه در امور ایران در وزارت خارجه آمریکا در حالی اعلام کرد عراق بر اساس معافیتی که از آمریکا دریافت کرده است می‌تواند به واردات برق از ایران ادامه دهد که این کشور هنوز بدهی‌های سال گذشته خود را از بابت خرید برق ایران تسویه نکرده است.

*قطع صادرات برق ایران به عراق به دلیل بدهی این کشور در سال ۹۵

اگرچه ایران یک بار در دی ماه ۹۵ به دلیل بدهی عراق به ایران از بابت خرید برق، صادرات برق به این کشور را متوقف کرده بود.

فلاحتیان معاون وقت وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ۲۹ بهمن ۹۵ بود که صادرات برق به عراق به دلیل تعهد این کشور به پرداخت بخشی از بدهی برقی خود (۳۵۰ میلیون دلار) مجددا و از سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود.

در همان دوران هیأت عراقی، در تهران حاضر شده و مذاکراتی برای از سر گیری صادرات برق به این کشور و پرداخت بدهی صورت داد و در نهایت قرار شد این کشور بدهی خود را در چند بخش به ایران پرداخت کند.

*پرداخت بخشی از بدهی‌ها برای جلب نظر ایران

اما ظاهرا با گذشت ۲ سال از این مذاکرات، عراق تنها یک بخش از بدهی خود و تنها ۳۵۰ میلیون دلار را پرداخت کرد و یک میلیارد دلار از این بدهی‌ها همچنان باقی مانده است.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که اگر آمریکا این معافیت را شامل حال این کشور نمی‌کرد آیا ایران توانایی دریافت این بدهی را داشت؟

*معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر:صادرات برق به عراق را بخاطر بدهی قطع نمی‌کنیم

محمودرضا حقی‌فام معاون هماهنگی توزیع و شرکت توانیر  با تائید بدهی یک میلیارد دلاری عراق به ایران و اینکه آیا برق ایران به عراق صادر می‌شود یا خیر، گفت: صادرات برق ایران در پیک مصرف در یک دوره کوتاهی و در فصل تابستان متوقف شده بود، اما واقعیت این است که توسعه صادرات برق به کشور‌های همسایه یکی از راه‌های مؤثر برای شکست تحریم‌ها است.

به گفته حقی فام، صادرات برق باید افزایش یابد.

سخنگوی صنعت برق ایران در پاسخ به این سؤال که عراق با گذشت دو سال از پرداخت بخش نخست بدهی‌ها هنوز تلاشی برای تسویه این یک میلیارد دلار انجام نمی‌دهد گفت: به طور مدام در حال این اقدام است و ایران پیگیر این موضوع است.

*پیگیر دریافت مطالبات از عراق هستیم

حقی فام در پاسخ به این سؤال که یک بار به دلیل عدم پرداخت پول برق، ایران صادرات برق به عراق را قطع کرد آیا احتمال دارد باز هم این اتفاق رخ دهد گفت: ایران به هیچ وجه اقدام به قطع مدام برق نخواهد کرد، اما واقعیت این است که ایران هم به دنبال فروش بیشتر برق و هم دریافت مطالبات است.

به نظر می‌رسد با توجه به معافیت عراق از بابت خرید برق از ایران از سوی آمریکا خطر عدم دریافت مطالبات (یک میلیارد دلار) از بیخ گوش ایران رد و تا حدودی مرتفع شده است چرا که اگر عراق دیگر نمی‌توانست از ایران برق خریداری کند لزومی هم به پرداخت مطالبات خود نمی‌دید. اگر چه به نظر می‌رسد صفر شدن و تسویه مطالبات، به سادگی و به زودی محقق نشود.
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار