کد خبر: ۳۵۴۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۹ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷
مراسم رسمی راه‌اندازی نخستین توربین نیروگاه برق آبی «راغون» در تاجیکستان با حضور مقامات عالی رتبه این کشور و مهمانان خارجی برگزار شد.
به گزارش برق نیوز، در مراسم رسمی راه اندازی نخستین توربین نیروگاه برق آبی «راغون» در ۱۱۰ کیلومتری شهر «دوشنبه» رئیس جمهور تاجیکستان، مقامات عالی این کشور و همچنین هیئت‌های کشور‌های روسیه، ایتالیا، هند، پاکستان، افغانستان، بلاروس، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، سفرا و دیپلمات‌های مقیم دوشنبه و نمایندگان سازمان‌های بین المللی شرکت کردند.

«امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان پس از راه اندازی نخستین توربین نیروگاه راغون، طی سخنانی این رویداد را به تمام مردم تاجیکستان تبریک گفت و آن را به عنوان «روز تاریخی و رسیدن به آرمان ملی» توصیف کرد.

وی از بیش از ۲۵ هزار کارگر، مهندس و کارمند فنی و همچنین ده‌ها شرکت خارجی که در ساخت نیروگاه راغون سهم دارند، تشکر و قدردانی کرد.

رحمان اظهار داشت: تاجیکستان با راه اندازی نخستین توربین نیروگاه راغون گامی بزرگ برای دستیابی به استقلال در انرژی کشور برداشت که زمینه‌های مناسب جهت حل مجموعه‌ای از مسائل اقتصادی و اجتماعی تاجیکستان را فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد: نیروگاه راغون به دلیل تولید انرژی برق آبی و عدم آلایندگی آن برای محیط زیست، نه تنها برای تاجیکستان بلکه سایر کشور‌های منطقه نیز مهم بوده و ذخایر آب آن جهت رفع نیاز‌های کشور‌های همسایه و به خصوص در سال‌های کم آبی نقشی بزرگ ایفا خواهد کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان گفت: در ساخت نیروگاه راغون ۶۷ سازمان و شرکت پیمانکار داخلی و خارجی و بیش از ۲۲ هزار کارگر، مهندس و کارمند فنی حضور دارند که بیش از ۹۰ درصد آنان شهروندان تاجیکستان می‌باشند.

وی افزود: در این پروژه بیش از ۳۶۰۰ دستگاه و تجهیزات فنی مورد استفاده قرار گرفته و ۹۰ درصد امور مربوطه در زیر زمین انجام می‌شود.

رحمان نیروگاه راغون را برای شرکت‌های داخلی و خارجی تجربه نادری خواند و گفت: در آینده این تجربه نه تنها در ساخت ظرفیت‌های جدید برق آبی در تاجیکستان بلکه خارج از آن نیز مشتری پیدا خواهد کرد.

در این مراسم «سیریل مولر» معاون اروپا و آسیای مرکزی بانک جهانی و «مانلیو دی استفانی» معاون وزیر امور خارجه ایتالیا سخنرانی کرده و راه اندازی نخستین توربین و در مجموع فرآیند ساخت نیروگاه راغون را نشان قاطعیت اراده دولت و ملت تاجیکستان عنوان و بر آمادگی خود برای تداوم همکاری با تاجیکستان تاکید کردند.

نیروگاه راغون دارای ۶ توربین هر کدام با ظرفیت ۶۶۰۰ مگاوات و ۱۷ میلیارد کیلووات ساعت قرار است تا سال ۲۰۲۴ مورد بهره برداری کامل قرار گیرد.

بر اساس برنامه دولت تاجیکستان دومین توربین این نیروگاه در بهار سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی خواهد شد.

در ساخت نیروگاه راغون ۸ شرکت ایرانی نیز شریک هستند و فعالیت آن‌ها مورد تائید و رضایت طرف تاجیک می‌باشد.
 
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار