کد خبر: ۳۵۶۱۱
تاریخ انتشار : ۰۹:۱۸ - ۰۳ آذر ۱۳۹۷
وزیر نیرو در نخستین جلسه هماهنگی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه با اشاره به اینکه هفته آینده به دعوت وزیر انرژی روسیه راهی این کشور خواهد شد، گفت: وزارت نیرو درصدد توسعه فعالیت‌های مشترک خود با کشور روسیه است.
به گزارش برق نیوز، نخستین جلسه هماهنگی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه به منظور برنامه‌ریزی برای برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو جانبه در تهران با حضور وزیر نیرو و نمایندگانی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف و به میزبانی وزارت نیرو برگزار شد.

رضا اردکانیان در ابتدای این نشست با تاکید بر اینکه مسئولیت این کمیسیون به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب هیئت وزیران به وزارت نیرو محول شده است، عنوان کرد: با توجه به اهمیتی که موضوع گسترش روابط اقتصادی و تجاری ما با کشور روسیه دارد این امر به جهات مختلف مورد تاکید رئیس جمهور و سایر مسئولان ارشد قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو نیز درصدد توسعه فعالیت‌های مشترک خود با کشور روسیه است که از جمله آن می‌توان به سنکرون کردن سیستم برق جمهوری اسلامی ایران با روسیه اشاره کرد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشور ما در سال جاری می‌بایست میزان پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه باشد، گفت: طی تماس‌های حضوری و تلفنی با وزیر انرژی روسیه که مسئول روسی کمیسیون مشترک دو کشور است بر روند برگزاری این اجلاس تاکید شده است و پیش‌بینی می‌کنیم این نشست حداکثر تا اواخر اسفندماه در تهران برگزار شود.

اردکانیان تاکید کرد: خوشبختانه موفق شده‌ایم یک برنامه نسبتا مفصلی را که برگرفته از برنامه دستگاه‌های مختلف است را تدوین کنیم و به عنوان برنامه کار و یا نقشه راه کمیسیون مشترک خدمت رئیس جمهور منعکس کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با دعوت وزیر انرژی روسیه هفته آینده برای دیدار‌های اولیه با تعدادی از مسئولان و وزرای این کشور به منظور هماهنگی بیشتر برای برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور راهی روسیه خواهم شد.

توان کریدور شمال جنوب برای جایگزینی درآمد‌های نفتی ایران

داوود میرزاخانی، دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه مناسبات دو کشور به دلیل چند وجهی بودن از ویژگی‌های خاصی برخوردار است، عنوان کرد: در حال حاضر پروژه‌های متعددی در دستور همکاری‌های اقتصادی دو کشور قرار دارد که از جمله آن می‌توان به قرارداد موقت تجارت آزاد میان ایران و اتحادیه اقتصادی اورآسیا اشاره کرد که چندماه پیش توسط وزارت صنعت و مقامات این اتحادیه به امضا رسید.

وی خاطرنشان کرد: اجرای این مهم منجر به روان‌سازی تجارت بین ایران و کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا شامل روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان می‌شود. این کشور‌ها سیاست گذاری‌ای کلان تجاری خود در ارتباط با ایران را از طریق دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اورآسیا و در این قالب هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تصریح کرد: ما نیز می‌بایست سیاست گذاری‌های تجاری، فعالیت‌ها و برنامه‌های بین دستگاهی را از طریق دبیرخانه مشابه، ساماندهی و منسجم کنمی تا بتوانیم از ظرفیت فرارو بهره‌گیری حداکثری کنیم.

میرزاخانی تاکید کرد: یکی از مباحث بسیار مهمی که هم اکنون در دستور کار پیگیری دو کشور است مربوط به کریدور شامل جنوب است. این کریدور از چنان ظرفیتی برخوردار است که در صورت اجرای کامل می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی گردد.

دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون دائمی همکاری‌های تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه افزود: ایجاد اشتغال، کسب درآمد‌های سرشار ارزی با ثبات، توسعه صنعت خدمات و حمل و نقل از جمله دستاورد‌های عملیاتی شدن کریدور شمال جنوب است و علاوه بر این در صورتی که اجرا شود می‌تواند باعث افزایش و ارتقای ظرفیت سیاسی و امنیتی کشور شده و یکی از مهم‌ترین عوامل پیوند دهنده اقتصاد ایران با کشور‌های منطقه باشد.

وی برقی کردن خط ریلی گرمسار اینچه برون، همکاری‌های بندری، افزایش سقف خطوط پروازی بین دو کشور، همکاری‌های استانی، انعقاد ۱۰ یادداشت تفاهم همکاری در حوزه نفت و انرژی، اتصال شبکه شتاب و میر، پیمان پولی ارزی و کریدور سبز گمرگی را بخش دیگری از تعاملات میان دو کشور دانست.

رایزنی برای تبادل برق ایران، روسیه و آذربایجان  

همچنین در این نشست همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به تشریح فعالیت‌های مشترک در زمینه برق و انرژی پرداخت و گفت: مهم‌ترین فعالیت مشترک دو کشور در این زمینه مربوط به سنکرون سازی شبکه برق ایران و روسیه است و در این رابطه نشست‌های متعددی بین طرفین برگزار شده است و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده است تا دومین جلسه رسمی معاونان وزارتخانه‌های انرژی و نیرو ایران، روسیه و آذربایجان ماه دسامبر در تهران برگزار شده و ابعاد ایجاد این برنامه مهم هر چه بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

حائری تاکید کرد: در ارتباط با صادرات خدمات فنی و مهندسی و همچنین تجهیزات هم برنامه‌های مناسبی وجود دارد تا فعالیت‌های بین سازندگان داخلی و صنایع پشتیبان برق ایران و روسیه انجام بگیرد که در این ارتباط باید برنامه ریزی‌های مشخصی صورت بگیرد تا بتوانند سرمایه گذاری‌های مشترکی نیز داشته باشند.

در ادامه این جلسه نیز نمایندگان سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی آخرین وضعیت اقدامات حوزه کاری خود را تشریح کردند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار