کد خبر: ۳۵۷۳۳
تاریخ انتشار : ۱۱:۰۹ - ۱۰ آذر ۱۳۹۷
مدیر امور عشایری نهبندان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ پنل خورشیدی با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال در محلات عشایری این شهرستان نصب شد.
به گزارش برق نیوز، مدیر امور عشایری نهبندان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ پنل خورشیدی با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال در محلات عشایری این شهرستان نصب شد.

محمد جهان بین  افزود: با نصب این تعداد پنل خورشیدی در محلات عشایری نوار مرزی شهرستان ۲۵ خانوار عشایری برق دار شدند.

وی بیان کرد: حدود ۱۶۰ خانوار عشایری شهرستان برای برق دار شدن نیازمند نصب پنل خورشیدی هستند که در صورت تخصیص اعتبار تا پایان امسال برق رسانی با ایجاد پنل خورشیدی به تعداد دیگری از خانوار‌های عشایری انجام می‌شود.

مدیر امور عشایری نهبندان گفت: با توجه به قابلیت هر پنل خورشیدی، در برخی محلات برای هر ۲ تا سه خانوار عشایری یک پنل و در برخی نقاط برای هر خانوار یک پنل نصب می‌شود.

وی ادامه داد: این پنل‌ها با هدف استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تامین روشنایی، استفاده از فرصت‌های طبیعی و توسعه استفاده از انرژی‌های نو برای عشایر نصب شد.

جهان بین با بیان اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به عشایر به عنوان قشر زحمتکش دارد و با ارائه خدمات در بخش‌های مختلف از آنان حمایت می‌کند گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر نیاز است تنوع در معیشت و درآمد خانوار‌های عشایری ایجاد شود، زیرا زندگی عشایر متکی به دامداری است و خشکسالی‌های اخیر معیشت آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی اظهار داشت: باید با راهکار‌های جدید و موثر برای عشایر شغل‌های جدید از جمله تولید محصولات ارگانیک دامی، کشت گیاهان دارویی و زنبورداری ایجاد شود تا در مواقع خشکسالی معیشت آنان کمتر تهدید شود.

سه هزار و ۱۹۲ خانوار عشایری در شهرستان نهبندان زندگی می‌کنند و بیش از ۱۸۰ هزار راس دام را در این منطقه مرزی پرورش می‌دهند.

بهلولی، محمودی، کرده ای، اردونی، جمال زهی، یوسف زهی، آخوندی، نخعی و نوری از جمله اقوام عشایر نهبندان هستند که به مناطق ییلاقی تگ سهلو، دشت شورآب میان کوه، کوه باران، دشت چاهداشی و میغان کوچ می‌کنند.

نهبندان مرکز این شهرستان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.

شهرستان نهبندان با بیش از ۵۹ هزار نفر جمعیت و ۲۶ هزار کیلومترمربع مساحت از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می‌شود.

استان مرزی خراسان جنوبی به دلیل برخورداری از آفتاب در بیشتر روز‌های سال و وزش باد یکی از استان‌های مستعد برای تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار