کد خبر: ۳۶۱۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۷
استاتور (stator) بخش ثابت یک سیستم دوار الکتریکی همانند ژنراتور الکتریکی (electric generator) و موتور الکتریکی (electric motor) است.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، استاتور (stator) بخش ثابت یک سیستم دوار الکتریکی همانند ژنراتور الکتریکی (electric generator) و موتور الکتریکی (electric motor) است
 
استاتور در موتور.
 
بر حسب آرایش یک دستگاه الکتریکی دوار، استاتور ممکن به عنوان آهن‌ربای میدان عمل کند که در تعامل با آرمیچر (armature) حرکت ایجاد می‌کند، یا این که ممکن است به عنوان آرمیچر از میدان متحرک سیم‌پیچ‌های میدان در روتور عمل کند. در ژنراتور‌های جریان مستقیم اولیه که دینام (dynamos) معروف بودند و موتور‌های جریان مستقیم، سیم پیچ میدان بر روی استاتور و سیم‌پیچ‌های تولید برق و یا کویل محرک واکنشی بر روی روتور قرار می‌گیرند. این کار لازم بود چرا که وجود کلید توان پیوسته که به کموتاتور (commutator) معروف است، برای حفظ درست میدان در میان روتور دوار لازم بود. با افزایش جریان، کموتاتور باید بزرگ‌تر و قوی‌تر گردد.

استاتور در موتور
استاتور این دستگاه‌ها می‌تواند یک آهن‌ربای دایم و یا آهن‌ربای الکتریکی باشد. در جایی که استاتور یک آهن‌ربای الکتریکی باشد، سیم پیچی (coil) که به آن انرژی می‌دهد به عنوان سیم‌پیچ میدان (field coil/field winding) شناخته می‌شود.

استاتور در موتور
سیم پیچ می‌تواند مسی یا آلومینیومی باشد. برای کاهش تلفات بار در موتور، تولید‌کنندگان همواره از مس به عنوان رسانا در سیم‌پیچ استفاده می‌کنند. آلومینیوم به دلیل رسانایی الکتریکی پایین‌تر آن، می‌تواند یک ماده جایگزین در موتور‌های زیر یک اسب بخار باشد، به ویژه هنگامی که موتور برای مدت زمان بسیار کوتاه استفاده می‌شود.


استاتور در موتور
یک آلترناتور جریان متناوب (AC alternator) می‌تواند برق را در میان چند کویل تولید برق جریان بالا که به صورت موازی به هم متصل شده‌اند تولید کند، به صورتی که نیاز به کموتاتور حذف شود. قرار دادن سیم‌پیچ‌های میدان در روتور، امکان استفاده از یک مکانیزم رینگ لغزشی (slip ring) ارزان را برای انتقال برق ولتاژ بالا و جریان پایین به کویل چرخشی میدان فراهم می‌کند.

استاتور در موتور
استاتور از یک قاب فولادی تشکیل شده است که یک هسته استوانه‌ای توخالی ساخته شده از لایه‌های فولاد سیلیکونی را در بر می‌گیرد. لایه‌ها برای کاهش هیسترزیس (hysteresis) و جریان گردابی (eddy current) استفاده می‌شوند.
استاتور در موتور
استاتور در موتور
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار