کد خبر: ۳۶۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۹:۵۹ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
عراق درحالی موفق به دریافت معافیت ۹۰ روزه از آمریکا برای واردات گاز و عراق از ایران شده که این دو کشور همسایه هنوز درباره نحوه پرداخت پول گاز و برق به نتیجه نرسیده‌اند و قرار است وزرای نفت و نیروی ایران برای بررسی این موضوع به عراق سفر کنند.

به گزارش برق نیوز، ماجرای نحوه‌ی پرداخت پول گازی که از ایران به عراق صادر می‌شود، سر دراز دارد و موضوع پرونده دریافت غذا در ازای پول گاز نیز در این ماجرا مطرح شد. پرونده‌ای که در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اگرچه سیدحمید حسینی - عضو هیات نمایندگان اتاق ایران - آن را تکذیب کرد و امیرحسین زمانی‌نیا - معاون وزیر نفت - درباره اخباری مبنی بر این‌که عراق در ازای پول گاز به ایران اقلام بشردوستانه و غذا بدهد، توضیح داد: این حرف درست نیست. البته در این حد درست است که عواید حاصل از فروش نفت و احتمالا منابع دیگری که در خارج از ایران می‌ماند، بعید نیست با محدودیت‌هایی برای مصرف مواجه شود و این فقط محدود به اقلام انسان‌دوستانه که شامل غذا هم می‌شود، نیست و چیز‌های دیگری هم شامل خواهد شد.

البته طبق قرارداد، عراق، باید پول گاز را با دینار پرداخت کند، اما به نظر می‌رسد رییس بانک مرکزی این کشور با پرداخت یورو موافق نیست و درحالی عراقی‌ها پیشنهاد دینار را مطرح کرده بودند که چندی پیش اعلام شد حتی این موضوع هم در عراق درحال بررسی است. در این راستا، یک منبع آگاه در وزارت نفت  گفت که این موضوع هنوز بین ایران و عراق برطرف نشده است.

در این میان، عراق که پیش از این از آمریکا معافیت ۴۵ روزه برای واردات گاز از ایران گرفته بود، مجددا موفق شد یک معافیت ۹۰ روزه برای واردات برق و گاز از ایران بگیرد. این درحالی است که دو کشور هنوز درباره نحوه پرداخت پول ایران به توافق نرسیده‌اند و طرف ایرانی هم‌چنان بر یورو و طرف عراقی بر دینار اصرار دارند.

در این راستا، سیدحمید حسینی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق - از سفر وزیر نیرو و وزیر نفت به عراق برای بررسی پرداخت پول برق و گاز ایران خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ای که اعلام شده، قرار است آقای اردکانیان، پنجم دی‌ماه و آقای زنگنه، روز دوشنبه برای بررسی این موضوع به عراق سفر کنند.

وی تاکید کرد: بعید می‌دانم طرف عراقی بپذیرد که پول گاز و برق را با واحد پولی غیر از دینار پرداخت کنند.
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار