کد خبر: ۳۶۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸:۳۱ - ۰۶ دی ۱۳۹۷
تابلو برق خورشیدی یا تابلو کنترل در واقع هر محفظه فلزی یا غیر فلزی است که انواع تجهیزات برقی مانند کنتاکتورها، فیوزها، کلید‌های محافظ جان، قطعات کنترلی و حفاظتی و ... در آن قرار می‌گیرند
سرویس انرژی‌های تجدیدپذیر برق نیوز، محفظه‌ای برای نصب انواع فیوزها، کنتورها، کابل‌های برق و ... می‌باشد که در آن ارتباط الکتریکی توسط هادی‌ها برقرار می‌شود و همچنین انشعابات برقی از این محل‌ها به دیگر بخش‌های ساختمان می‌رود. در گذشته مشکلاتی در نصب تجهیزات برقی وجود داشته است و خطراتی ناشی از عوامل محیطی یا ایجاد پدیده‌هایی مثل اتصال کوتاه در تجهیزات الکتریکی سبب شده است که افراد به تامین ایمنی بیشتر توجه کنند و از این رو تابلو‌های برق به شکل محفظه‌هایی بسته طراحی شدند تا تجهیزات برقی و الکترونیکی حساس در آن‌ها قرار بگیرند و غیر قابل دسترس باشند.
تابلو برق خورشیدی
در داخل تابلو‌های برق می‌توان ریل‌های مخصوص نصب کلید‌های مینیاتوری و محافظ جان را قرار داد و تمام این تجهیزات را به جای قرار دادن در محیط خارجی داخل این محفظه‌ها نصب کرد که این کار هم سبب محافظت از این تجهیزات برقی می‌شود و هم از وارد شدن شوک الکتریکی به کاربران این تجهیزات جلوگیری می‌کند. امروزه تابلو‌های برق یکی از عناصر اصلی واحد‌های مسکونی و صنعتی محسوب می‌شوند و به صورت فلزی و پلاستیکی تولید می‌شوند و وظیفه کنترل دستی یا اتوماتیک یک فرآیند صنعتی، توزیع برق بین تجهیزات و اصلاح ضریب توان تجهیزات الکتریکی را دارند.

ویژگی‌های مهم اکثر تابلو برق‌های خورشیدی
  • دارای استاندارد‌های روز دنیا ازجمله IP۶۵
  • مقاوم در برابر ضربه و ریزش آب
  • مقاوم در برابر نور خورشید
  • هالوژن فری
  • غیر قابل اشتعال
  • بدون نیاز به ارت

 

مشخصات عمومی تابلو‌ها
تابلو توزیع DC
جعبه DC باید جهت اتصال کابل‌های خروجی از ماژول‌ها با فیوز‌های حفاظتی DC مورد استفاده قرار گیرد. تابلو توزیع DC باید در نزدیکی اینورتر متصل به شبکه نصب گردد. این تابلو می‌بایست از جنس مناسب ویا ترموپلاستیک با درجه IP ۵۵ مطابق با استاندارد در محیط‌های خارجی ویا حفاظت منطبق با محل نصب و دارای ریل‌های مخصوص نصب فیوز و ترمینال باشد. مشخصات کلی تابلو DC به شرح زیر است:
  • این تابلو دارای ورودی مثبت و منفی کابل DC خارج شده از جعبه DC می‌باشد.
  • فیوز اتوماتیک DC، ۲ قطب(که کابل‌های خروجی جعبه DC وارد بخش ورودی این فیوز‌های می‌گردند) تجهیزات حفاظتی در برابر (surge protection device (SPD)) کلاس ۲ مطابق با استاندارد؛ IEC ۶۴۰۳۶-۵-۳۵
  • خروجی مثبت و منفی کابل DC از تابلو توزیع DC به ورودی اینورتر متصل به شبکه
  • به عنوان جایگزین مناسب برای فیوز DC می‌توان از یک جدا کننده( کلید DC ) در ورودی تابلو توزیع DC و یا در خروجی آن تابلو استفاده نمود. اگر از یک جدا کننده (کلید DC) به جای فیوز DC استفاده شود، فیوز DC می‌بایست در قسمت ورودی تابلو توزیع DC جهت حفاظت از کابل‌های خروجی از این تابلو به اینورتر متصل به شبکه، نصب گردد. درصورتی که اینورتر مجهز به کلید قطع DC باشد نیازی به تابلوی DC نمی‌باشد.

تابلو برق خورشیدی

 

تابلو توزیع AC
تابلو توزیع AC می‌بایست در نزدیکی اینورتر نصب گردد. این تابلو می‌بایست از جنس مناسب ویا ترموپلاستیکی با درجه IP ۵۵ مطابق با استاندارد برای محیط‌های خارجی و یا حفاظت منطبق با محل نصب و دارای ریل‌های مخصوص نصب ترمینال‌های مربوط به کابل‌ها و فیوز‌ها باشد. تجهیزات و ترمینال‌های مربوط به کابل‌های مرتبط با این تابلو به شرح ذیل می‌باشد.

  • ورودی ۳ قطب / ۵ قطب (تک فاز / سه فاز ) جهت کابل‌های خروجی مربوط به اینورترخورشیدی متصل به شبکه
  • فیوز اتوماتیکی  AC نوع ۲ قطب/ ۴ قطب
  • تجهیزات حفاظتی در برابر (surge protection device (SPD)) کلاس ۲ مطابق با استاندارد؛ ٣۵- ۵- IEC ۶۴٠٣۶
  • کابل خروجی جهت اتصال به تابلو توزیع برق ساختمان
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار