کد خبر: ۳۶۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۰:۰۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۷
ردیابی نقطه حداکثر توان (MPPT)، یکی از قابلیت‌هایی است که شارژکنترلرهای MPPT به آن مجهز هستند و بازده توان را تا ۳۰ درصد نسبت به کنترل‌کننده‌های عادی افزایش می‌دهند.
به گزارش برق نیوز، در سیستم‌های خورشیدی، معمولاً از کنترل‌کننده‌ها برای مدیریت شارژ باتری‌ها یا توان تزریقی به شبکه استفاده می‌شود. ردیابی نقطه حداکثر توان (MPPT)، یکی از قابلیت‌هایی است که تعدادی از این کنترل‌کننده‌ها به آن مجهز هستند و بازده توان را تا ۳۰ درصد نسبت به کنترل‌کننده‌های عادی افزایش می‌دهند. الگوریتم‌های MPPT، مخصوصاً در سیستم‌های بزرگ نقش مهمی دارند. نمودار پایه MPPT در یک سیستم فتوولتائیک جدا از شبکه در شکل ۱ نشان داده شده است.
 
عملکرد شارژکنترلر MPPT در سیستم خورشیدی
شکل ۱: نمودار پایه کنترل‌کننده ردیابی نقطه حداکثر توان (MPPT)
 
برای یک ماژول خورشیدی، ردیاب نقطه حداکثر توان (MPPT)، ولتاژ و جریان را برای رسیدن به حداکثر توان و در نتیجه جذب آن دنبال می‌کند. الگوریتم MPPT، ولتاژ را برای شارژ بهینه تنظیم می‌کند. نقش مبدل DC به DC، ایزوله کردن ورودی DC از خروجی DC به گونه‌ای است که حداکثر توان استحصال شود. کنترل MPPT معمولاً با یک میکروپروسسور پیاده‌سازی می‌شود.

عملکرد شارژکنترلر MPPT

شکل ۲ بلوک دیاگرام شارژکنترلر MPPT را با جزئیات نشان می‌دهد. ابتدا، میکروپروسسور MPPT، خروجی ماژول خورشیدی را دنبال و در نقطه حداکثر توان تنظیم می‌کند. مبدل DC/DC از مبدل DC/AC، ترانسفورماتور و مبدل AC‌/DC تشکیل شده است.
نقش این بلوک‌ها، تبدیل VMPP به ولتاژ AC و تبدیل آن به ولتاژ DC است. ترانسفورماتور، یک تجهیز الکترومغناطیسی است که ورودی آن از خروجی ایزوله است. دلیل ایزولاسیون مدار، کنترل ولتاژ مستقل از ماژول خورشیدی است. ترانسفورماتور همچنین بسته به نیاز سیستم، ولتاژ AC را افزایش یا کاهش می‌دهد.
یک بلوک تنظیم‌کننده سوئیچینگ PWM نیز در مدار وجود دارد که ولتاژ مورد نیاز باتری را تولید می‌کند.
 
 
عملکرد شارژکنترلر MPPT در سیستم خورشیدی
شکل ۲: بلوک دیاگرام شارژکنترلر MPPT
 
 
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار