کد خبر: ۳۶۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
وزیر نیرو با اشاره به انعقاد ۳۲۰ قرارداد خرید تضمینی برق را با سرمایه گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: تغییر نرخ ارز موجب شد قیمت تمام شده کاهش یابد و هم چنان سودآوری و جذابیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر باقی بماند و مجلس هم به درخواست دولت پاسخ مثبت داده و رقم‌های بیشتر ریالی را برای ما در سال ۹۸ پیش بینی کرد که بر اساس آن می‌توانیم خرید تضمینی انجام دهیم.

به‌گزارش برق نیوز، رضا اردکانیان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه شاخص‌های چهار دهه ما در زمینه آب شرب نه تنها در منطقه بلکه در میان کشور‌های توسعه یافته قابل برابری است، گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با وجود اینکه جمعیت کشور بسیار کمتر از مقطع کنونی بوده است، ولی با این وجود جمعیت تحت آب شهری در کشور حدود ۷۵ درصد بوده است؛ با اینکه جمعیت فعلی شهری ما بیش از ۳.۵ برابر شده است، اما خوشبختانه در حال حاضر جمعیت تحت پوشش آب شهری کشور به حدود ۱۰۰ درصد رسیده است.


وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این میان بخش محدودی از هموطنان نیز از فراتر از الگوی مصرف منابع آبی را استفاده می‌کنند که درصددیم این گروه را نیز برای پیوستن به جرگه خوش مصرفان تشویق کنیم.

اردکانیان اضافه کرد: بدین منظور تعرفه‌های جدید در مراحل نهایی تصویب است و پیش از اعمال این تعرفه‌ها نیز آگاهی لازم به مشترکان پرمصرف داده خواهد شد و حتی قبوض مجازی تولید و ارسال خواهد شد که اگر این گروه محدود بخواهند همانند سال گذشته آب شرب بیشتری را مصرف کنند طبیعتا هزینه‌های آن‌ها بنابر بر تعرفه‌های جدید افزایش پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: این مسئله هم اکنون در حال تبدیل شدن به یک مطالبه اجتماعی است و هر زمان که با خبرنگاران مواجه شده‌ام این سوال مطرح می‌شود که تعرفه مشترکان پرمصرف چه شد؟ به هر حال در بخش آب و برق فشار بیشتر بر روی کسانی است که گروه خوش مصرف هستند و ما امیدواریم وضعیت به نحو مناسبی در این بخش اصلاح شود.

اردکانیان اضافه کرد: در کشور ما نیز در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۱۹ سد ملی در دست بهره‌برداری داشته‌ایم که این رقم هم اکنون به ۱۷۲ سد بزرگ در دست بهره‌برداری رسیده است. همچنین حجم مخازن سد‌های کشور در طی چهار گذشته از حدود ۱۳ میلیارد مترمکعب به ۵۲ میلیارد مترمکعب رسیده است و برق تولیدی از نیروگاه‌های برق‌آبی هم از هزار و ۸۰۰ مگاوات سال ۵۷ هم اکنون به بیش از ۱۲ هزار مگاوات رسیده است.
 
وزیر نیرو با بیان اینکه برای تابستان ۹۸ برنامه‌ای تفصیلی را تدارک دیده‌ایم تا بتوانیم با همکاری مردم، تابستان را بدون مشکل سپری کنیم، اظهار کرد: ۲۷ پروژه بزرگ احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در دستور کار است و توجه ما تنها به تابستان ۹۸ خلاصه نمی‌شود، بلکه پروژه‌هایی آغاز شده که در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: در سفر اخیر به شهرستان‌های تربت حیدریه و سبزوار در استان خراسان رضوی دو پروژه بزرگ نیروگاه سیکل ترکیبی کلنگ‌زنی شد که بیش از یک هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق این استان اضافه خواهد کرد و با حدود ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

صنعت برق عرصه‌ای غرورآمیز از عملکرد جمهوری اسلامی

اردکانیان با بیان اینکه صنعت برق یکی از عرصه‌های درخشان و غرورآمیز عملکرد جمهوری اسلامی است، افزود: در ۴ دهه پیش فقط ۷ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داشتیم که امروز این رقم به بیش از ۸۰ هزار مگاوات رسیده و معادل ۱۱.۵ برابر رشد داشته است.

اردکانیان اضافه کرد: طی سال‌های بعد از انقلاب، از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک به ۳۶ میلیون مشترک رسیده ایم، تمام شهر‌ها و همه روستا‌های بالای ۱۰ خانوار از نعمت برق برخوردارند و با همه کشور‌هایی که مرز زمینی داریم امکان تبادل انرژی فراهم شده است.

وی اظهار کرد: با کشور‌های پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق بیش از ۳ هزار مگاوات امکان تبادل انرژی داریم و این تبادل‌ها با رعایت نیاز‌هایی که خودمان در زمان‌های پیک مصرف بار داریم رو به توسعه است.

وزیر نیرو افزود: شرکت‌های سازنده تجهیزات برقی داخل در ۴ دهه از ۶۵ شرکت به ۸۷۵ شرکت رسیده اند. مذاکرات خوبی با کشور‌های منطقه صورت گرفته است و درصددیم تا به عنوان هاب انرژی در منطقه ظاهر شویم و برق را به یک منبع ارزآور برای کشور تبدیل کنیم.

اردکانیان، صنعت برق را یکی از عرصه‌های اشتغال زایی وسیع در کشور دانست که بالغ بر ۳ هزار و ۴۵۰ شرکت پیمانکار و مهندسی مشاور مشغول فعالیت در این صنعت است.

وی با اشاره به بدهی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به شرکت‌های پیمانکار و مهندسان مشاور در صنعت برق گفت: وزارت نیرو در زمره بدهکاران معتبر قرار داشته و بدهی‌ها هر چند با تاخیر، اما قطعا پرداخت خواهد شد.

وزیر نیرو اضافه کرد: وزارت نیرو، بخش خصوصی و سندیکای صنعت برق دوشادوش یکدیگر در تدارک برنامه‌ای وسیع برای حضور در بازار‌های عراق و سوریه و ایجاد مکانیزم چندجانبه برای صادرات برق به کشور‌های منطقه هستند.

وی با اشاره به آنچه ملاحظات در صادرات برق خواند، تصریح کرد: طبق آنچه در قرارداد‌ها نیز مندرج شده، در مواقع نیاز کشور و اوج بار، به هیچ‌وجه صادراتی نخواهیم داشت، همچنین مبادلات با قیمت‌های رسمی صورت خواهد گرفت و طبق قرارداد باید منابع مالی دریافت شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: به کشور عراق از حدود ۱۵ سال پیش تاکنون حدود ۶ میلیارد دلار برق صادر شده که اندکی بیش از ۵ میلیارد دلار دریافت شده و مابقی نیز مطابق برنامه زمان‌بندی در حال پرداخت است.
 
وزیر نیرو گفت: قیمت آب و برق جزو اختیارات دولت است و در سال ۹۷ فقط ۷ درصد افزایش قیمت داشتیم.

اردکانیان افزود: به محض تصویب و ابلاغ تعرفه‌های جدید قیمت برق، نرم افزار‌هایی را طراحی کرده ایم که مردم بر روی موبایل هایشان نصب می‌کنند و مردم از طریق آن متوجه می‌شوند که چه زمانی وسایل برقی خود را روشن کنند تا برق مصرفی آن‌ها در حد مجاز باشد.
 
وی اضافه کرد: وضعیت تولید برق آبی‌ها در مقایسه با سال پیش بهتر خواهد شد. از نظر انرژی خورشیدی و بادی ظرفیت بسیار بالایی را در کشور داریم. براساس مطالعات اولیه تا ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت ساخت نیروگاه‌های بادی را داریم و روز‌های آفتابی و شدت تابش خوبی داریم.

اردکانیان گفت: ۳۲۰ قرارداد خرید تضمینی برق را با سرمایه گذاران منعقد کردیم و اکنون حدود ۷۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که تا پایان سال به ۸۰۰ مگاوات می‌رسد و سعی می‌کنیم تعهدمان در رسیدن به ۴ هزار مگاوات را تا پایان دولت دوازدهم، عملی کنیم.

وزیر نیرو افزود: تغییر نرخ ارز موجب شد قیمت تمام شده کاهش یابد که موجب شد سودآوری و جذابیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر باقی بماند و مجلس هم به درخواست دولت پاسخ مثبت داده و رقم‌های بیشتر ریالی را برای ما در سال ۹۸ پیش بینی کرد که بر اساس آن می‌توانیم خرید تضمینی انجام دهیم.

وی ادامه داد: جهت گیری ما به سمت نیروگاه‌های خرد با ظرفیت‌های کمتر، اما تعداد بیشتر است که علاوه بر تولید انرژی اهداف دیگری از جمله معیشت جایگزین برای مردم مناطق خشک و کم آب کشور داریم.
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
0
آقای وزیر با این وضعیت که در پیش گرفتید مواظب باشید صنعت برق از عرصه غروزآمیز برای شما و نظام به عرصه غرورآمیز برای دشمنان تبدیل نشه, لطفاً از حالت انفعال خارج شوید.
احمدی از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
0
وزیر نیرو با اشاره به انعقاد ۳۲۰ قرارداد خرید تضمینی برق را با سرمایه گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: تغییر نرخ ارز موجب شد قیمت تمام شده کاهش یابد و هم چنان سودآوری و جذابیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر باقی بماند و مجلس هم به درخواست دولت پاسخ مثبت داده و رقم‌های بیشتر ریالی را برای ما در سال ۹۸ پیش بینی کرد که بر اساس آن می‌توانیم خرید تضمینی انجام دهیم.
چه بگم والله .....
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
0
خجالت هم خوب چیزیه
armin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
0
الان تقريبا ٥ ماه هست كه مطالبات تجديدپذيرها پرداخت نشده و افرادي كه با وام و ... اين پروژه ها رو انجام دادند در حال ورشكستگي هستند
قرار بود آخر آبان نرخ جديد بدهند كه هنوز خبري نشده
معلوم نيست داريم به چ سمتي ميريم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
0
0
آقای احمدی نژاد هم میگفت گوجه فرنگی تو نارمک ارزونه شاید دلار هم تو محله آقای اردکانیان ارزون شده
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار