کد خبر: ۳۶۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۴:۰۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
مدیرعامل شرکت قدس نیرو در یادداشتی بیان داشت:شرایط خاص اقتصاد برق و محدودیت‌های ایجادشده برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در صنعت برق، اختلاف پیک بار در زمستان و تابستان، جهت‌گیری رو به رشد مصرف برق در بخش بار‌های سرمایشی این مناطق، کاهش انگیزش سرمایه‌گذاران و کمبود منابع کلان برای سرمایه‌گذاری، ایجاب می‌نماید که احداث و ساخت نیروگاه‌های بزرگ در مناطق گرمسیر-مرطوب با ضریب بار زمستانه-تابستانه بسیار پایین متوقف و یا محدودگردد.
به گزارش برق نیوز، سعید مهذب ترابـی ، مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو و رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی  در یادداشتی نوشت:" اطلس جغرافیایی ساختگاه‌های تولید برق در اقصی نقاط کشور نشان می‌دهد که رشد ناموزون و نامتناسبی در روند احداث نیروگاه‌های فسیلی کشور وجود دارد که علت آن وجود دلایل مهندسی و غیر‌مهندسی در مکان ایجاد آنهاست. بازخوانی و آسیب‌شناسی عوامل فوق از مقوله این یادداشت خارج است و باید در شرایط زمانی دیگری باتوجه‌به فرآیند‌های طی‌شده، به علل و چگونگی روند‌های منتهی به احداث آن‌ها پرداخته شود.

در این یاداشت؛ بدنبال پاسخ منطقی به این پرسش هستیم که آیا می‌باید:

«احداث نیروگاه‌های مقیاس بزرگ را متوقف کرد؟»

در حال‌حاضر ظرفیت منصوبه نیر‌گاه‌های کشور حدود «۸۰.۰۰۰ مگاوات» و پیک بار در تابستان حدود «۵۷.۰۰۰ مگاوات» و پیک بار در زمستان حدود «۳۱.۰۰۰ مگاوات» می‌باشد. بررسی روند رشد تقاضای برق طی چند دهه اخیر نشان می‌دهد که انتظار دو برابر شدن شاخص‌های فوق در ۱۰ سال آینده قابل انتظار است. به‌عبارتی دیگر در سال ۱۴۰۸ تا ۱۴۱۰، قدرت منصوبه نیروگاه‌های کشور به «۱۶۰.۰۰۰ مگاوات» و پیک بار در تابستان به حدود «۱۱۰.۰۰۰ مگاوات» و پیک بار در زمستان به حدود «۶۵.۰۰۰ مگاوات» بالغ می‌گردد.

مدیران صنعت برق به سهم تا ۳۰ درصدی تقاضای برق برای بخش بار‌های سرمایشی تأکید دارند و چنانچه درب مصرف برق طی ۱۰ سال آینده بر همین منوال بچرخد، بالغ‌بر «۳۵.۰۰۰ تا ۴۰.۰۰۰ مگاوات» از پیک مصرف برق به بخش بار‌های سرمایشی اختصاص می‌یابد.

از طرفی دیگر تفاوت حدود «۵۰.۰۰۰ مگاواتی» تفاوت بین پیک بار در تابستان و زمستان، یک چالش بشدت هزینه‌بَر و غیراقتصادی برای اقتصاد بحران‌زده صنعت برق خواهد بود. چالشی که به نرخ فعلی برای رفع آن می‌باید بالغ‌بر «۵۰ میلیارد دلار» طی ۱۰ سال آینده در بخش نیروگاهی کشور سرمایه‌گذاری گردد. این چالش در مناطق گرمسیر و مرطوب کشور که بنا به ملاحظات اجتماعی و سیاسی و منطقه‌ای، دارای نرخ‌های تعرفه برق بسیار پایین و مخففی هستند، دارای ابعاد بزرگتر و وسیع‌تری است. در این مناطق تفاوت میزان پیک بار تابستان و زمستان در بخش مصارف بار ساختمان، گاهی به نسبت ۵ تا ۴ به یک می‌رسد.

به‌عبارتی دیگر در اکثر مناطق گرمسیر و مرطوب، تفاوت پیک بار در تابستان و زمستان، سرمایه‌گذاری بسیار زیادی برای تأمین برق در تابستان و یک منبع تولید غیراستفاده در زمستان ایجاد می‌نماید.

از طرفی دیگر بنا به ملاحظات مختلف در این مناطق، برنامه‌ریزی و اختصاص احداث نیروگاه‌های بزرگ برای تأمین برق بخش ساختمان و احیاناً صنایع بزرگ بشدت رونق یافته است.

شرایط خاص اقتصاد برق و محدودیت‌های ایجادشده برای سرمایه‌گذاری‌های کلان در صنعت برق، اختلاف پیک بار در زمستان و تابستان، جهت‌گیری رو به رشد مصرف برق در بخش بار‌های سرمایشی این مناطق، کاهش انگیزش سرمایه‌گذاران و کمبود منابع کلان برای سرمایه‌گذاری، ایجاب می‌نماید که احداث و ساخت نیروگاه‌های بزرگ در مناطق گرمسیر-مرطوب با ضریب بار زمستانه-تابستانه بسیار پایین متوقف و یا محدودگردد و در این مناطق با مکانیزم‌های انگیزشی مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، نیروگاه‌های ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ مگاواتی با سوخت گاز و راندمان حداکثری احداث گردد. مدل مالی خرید تضمینی برق از این قبیل نیروگاه‌ها برای فصل تابستان باید به‌گونه‌ای طراحی گردد که انگیزش لازم و کافی برای سرمایه‌گذار ایجاد شود. به‌عبارتی مدل خرید تضمینی با محدودیت زمانی و تنها برای فصل پیک تدوین و معرفی می‌گردد و برای مابقی سال، سرمایه گذار مجاز به صادرات برق و عرضه برق با شرایط دلخواه خود می‌باشد.

به‌موازات اجرای مدل فوق، اقدامات مشروح زیر نیز می‌باید مورد توجه قرار گیرد:
۱- تدوین، معرفی و اجرای مدل فرآیندی و قانونی و مالی برای مدیریت بار سرمایشی در کشور بویژه در استان‌های گرمسیر و مرطوب
۲- ایجاد و توسعه بازار خرده‌فروشی برق با رویکرد بازار آزاد در استان‌های گرمسیر و مرطوب و امکان صادرات برق توسط بخش خصوصی
۳- بازنگری در استراتژی ایجاد و احداث اندازه و نوع نیروگاه‌های تولید برق
۴- استفاده گسترده از انرژی خورشیدی در بخش تولید برق و تأمین برق فرآیند‌ها و فرآورده‌های انرژی‌بَر

در پایان، به‌نظر می‌رسد که ورود جدی عنصر دیجیتال، تغییر نوع رفتار مصرف و بار، تغییر عادات اجتماعی و مشترکین و شرایط اقتصادی کشور به نوعی اجبار خواهد کرد که در مدل‌های تأمین برق بویژه احداث نیروگاه‌ها، رویکرد جدیدی اتخاذ گردد که توقف و یا محدودیت احداث نیروگاه‌های بزرگ فسیلی در مناطق گرمسیر و مرطوب سرآغاز این رویکرد می‌باشد."

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
0
0
همين الان توانير بيش از 50 محل جديد در سرتاسر ايران را دارد براي نيرگاه هاي بزرگ سيکل ساده و ترکيبي بررسي و نهايي مي کند!
نيروگاه نزنيم پس با اين صنعت عظيم نيروگاه سازي که در داخل راه انداختيم چه کنيم؟

بيرون از ايران هم که هم به دليل مسايل سياسي و هم عدم توانايي فني در رقابت با صاحبان تکنولوژي و هم عدم ارائه قيمت مناسب و هم عدم ارائه کيفيت مناسب و هم عدم پايبندي به زمانبندي اجراي پروژه کسي به ما پروژه نمي دهد.

کلا در دنيا تقاضا براي نيرگاه هاي حرارتي کم شده است و سرمايه و سفارش به سمت بادي و خورشيدي رفته است که در آن زمينه هم چه در ايران و چه در خارج حرفي براي گفتن نداريم.
جلالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
با درود بر دست اندرکاران این سایت، حمایت از ایجاد نیروگاه های گازی با توجه به جغرافیای مساعد ایران در بهره برداری از انرژی خورشید به ویژه در مناطق گرمسیری، استفاده بهینه از منابع به نظر نمی رسد. همچنین نیروگاه های مقیاس بزرگ در مناطق گرمسیر می تواند با هدف اختصاص انرژی تولیدی به شبکه و توزیع آن در سایر مناطق باشد یا در مصارف صنعتی به بهره برداری برسد. در هر صورت استفاده از پتانسیل جغرافیایی با رویکرد حمایت از محیط زیست منطقه، اولویت برنامه های توسعه ای نیروگاه ها خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
0
0
فرق مقیاس بزرگ و مقیاس کوچک با یک مثال: فرض کنید هر روز 1000 نفر از بندر عباس به تهران و بالعکس رفت و امد کند. مقیاس بزرگ:انتقال 1000 نفر با یک قطار.
مقیاس کوچک:انتقال 1000 نفر با 40 دستگاه اتوبوس.
حال میتوان هزینه ها ی هر دو مقیاس را محاسبه نمود: سوخت، راه، استهلاک، ضریب اطمینان و خیلی از موارد دیگر.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار