کد خبر: ۳۶۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴:۲۴ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۷
ماده معدنی بنتونیت از دسته رس‌ها یا شبه رس‌ها و از کانی‌های متورم شونده است. بنتونیت نوعی رس ریزدانه است که از المان‌های اصلی برای اجرای چاه ارت محسوب می‌گردد در واقع از این ماده به عنوان کم کننده مقاومت زمین استفاده می‌شود و می‌تواند پر کننده چاه ارت نیز باشد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:ماده معدنی بنتونیت از دسته رس‌ها یا شبه رس‌ها و از کانی‌های متورم شونده است. بنتونیت نوعی رس ریزدانه است که از المان‌های اصلی برای اجرای چاه ارت محسوب می‌گردد در واقع از این ماده به عنوان کم کننده مقاومت زمین استفاده می‌شود و می‌تواند پر کننده چاه ارت نیز باشد.

چه عواملی در تعیین قیمت بنتونیت موثر هستند؟
چه عواملی در تعیین قیمت بنتونیت موثر هستند؟

اگر مشتی بنتونیت را داخل یک لیترآب بریزید حجیم می‌شود و پس از خشک شدن از بتون هم محکم‌تر می‌گردد. از آنجاییکه مقاومت ویژه‌ی خاک چاه ارت نقش مهمی در تعیین مقاومت چاه ارت دارد و خاکی که در اطراف الکترود باشد، نبایستی نامتراکم باشد، لذا از خاک بنتونیت در اطراف الکترود استفاده می‌کنیم.

بنتونیت به خوبی آب را جذب می‌کند. از این رو کاربرد‌های مختلفی دارد:

از بنتونیت در حفاری، لعاب سازی، فولاد سازی، کود کشاورزی، تهیه کاشی و سرامیک، بتن و بتن پلاستیک، تهیه خوراک دام و طیور و آبزیان، ریخته گری و قالب سازی، تولید کود گوگرد بنتونیت دار، چاه‌های ارت و ارتینگ برق، بستر گربه، مرغداری و گاوداری، ساختمان سازی، تولید کنستانتره آهن، تولید لوزم آرایشی، شوینده ها، رنگ و مواد خوراکی، سد سازی و تونل سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 دوغاب بنتونیت از لوازم چاه ارت است که ماده‌ای کم مقاومت می‌باشد و دور تا دور الکترود استفاده شده در چاه ریخته می‌شود و حفره‌های اطراف میله زمین را پر می‌کند تا مقاومتش پایین بیاید.  

بنتونیت با توجه به ویژگی‌های ساختاری که دارد می‌توان دسته بندی‌های متفاوتی را برای آن در نظر گرفت. به عنوان مثال بنتونیت میکرونیزه، بتونیت اکتیودار درجه ۱ و ۲، سوپر کاهنده مقاومت زمین، مواد سوپر سدیم دار کاهنده، نانو کاهنده و... اشاره کرد؛ که هر مورد قیمت متفاتی دارد؛ بنابراین نوع بنتونیت و کابرد آن در تعیین قیمت بنتونیت تاثیر گذار می‌باشد.
چه عواملی در تعیین قیمت بنتونیت موثر هستند؟
هم چنین میزان جذب رطوبت پودر بنتونیت به عنوان عاملی در میزان قیمت این پودر شناخته می‌شود. بنتونیت اکتیودار و مواد کاهنده اهم دارای خاصیت جذب بالای آب می‌باشد. هم چنین یکی از مزایای مواد نانو کاهنده خاصیت جذب بسیار بالای آب می‌باشد به طوری که وقتی با آب ترکیب می‌کنیم حجم آن ۳ برابر می‌شود. از مزایای دیگر این بنتونیت کم کردن اهم چاه ارت به زیر ۲ اهم می‌باشد.

عامل دیگری در قیمت پودر بنتونیت نوع بسته بندی آن می‌باشد.  مواد بتونیت در کیسه‌هایی با وزن و جنس مختلفی بسته بندی و عرضه می‌شوند؛ لذا برای خرید بنتونیت باید به وزن کیسه که می‌تواند بین ۱۰ تا ۴۰ کیلوگرم متفاوت باشد یا بنتونیت‌هایی که در واحد تناژ به فروش می‌رسند، توجه کرد.

با توجه به اینکه پودر بنتونیت جاذب رطوبت است بنابراین نوع بسته بندی پودر که می‌تواند به صورت کیسه‌های پلاستیکی یا کیسه‌هایی با روکش پلاستیکی که مانع جذب رطوبت به داخل کیسه می‌شود در قیمت بنتونت تاثیر گذار می‌باشد.

عامل مهم دیگری که باید مد نظر قرار داد مکان تهیه بنتونیت می‌باشد. برخی از بنتونیت‌ها در معادن و برخی دیگر به صورت فرآوری شده توسط کارخانه تولید می‌شود. در واقع یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در تعیین کیفیت و قیمت بتونیت معدن آن است. برخی معادن دارای کیفیت مرغوب بوده و برخی معادن بنتونیت دارای رگه‌های مختلف ناخالصی و خلوص پایین محصول می‌باشد. در واقع آنالیز و ترکیب پودر بنتونیت نیز فاکتور مهمی برای خرید بنتونیت و قیمت گذاری این ماده معدنی می‌باشد. به دلیل اینکه میزان مواد به کاربرده شده در پودر بنتونیت در کاربرد و سازگاری آن با محیط زیست تاثیر مستقیم دارد. لازم به ذکر است تولید کننده و برند بنتونیت نیز می‌تواند در تعیین قیمت پودر بنتونیت تاثیر گذار باشد.

نکته مهم دیگر این است که بهتر پودر بنتونیتی که خریداری می‌شود دارای تایپ تست و تاییدیه باشند.

در نتیجه با توجه به مفاهیم بررسی شده می‌توان گفت: برای تعیین قیمت پودر بنتونیت و خرید آن باید به مواردی هم، چون وزن و نوع بسته بندی کیسه ها، میزان جذب رطوبت پودر، ترکیب و آنالیز مواد به کار رفته، داشتن تاییدیه و تایپ تست، تولید کننده و برند، مکان تهیه پودر، کاربرد، سازگاری با محیط زیست و... توجه نمود.

منبع: ایکهربا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار