کد خبر: ۳۶۹۱۹
تاریخ انتشار : ۱۶:۲۴ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۷
اغلب کابل‌ها به صورت گرد می‌باشند که عموما ساختاری مناسب است. در این مقاله به مقایسه کابل‌های گرد و تخت پرداخته می‌شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، اغلب کابل‌ها به صورت گرد می‌باشند که عموما ساختاری مناسب است. با بررسی یک کابل معمول برقی گرد ساختاری را مشاهده می‌کنید که عموما به صورت دسته‌ای سیم عایق شده است که توسط چند لایه از سایر مواد”پرکننده” احاطه شده اند.

این لایه‌ها به منظور تامین ساختاری گرد و همچنین برای کاهش گرمایش اصطکاکی در حین حرکت کابل در نظر گرفته می‌شوند. این سیم‌ها و لایه‌های پر کننده به وسیله یک روکش بیرونی احاطه شده اند که آن‌ها را در کنار یکدیگر نگه داشته و تا حدودی وظیفه محافظت شان را در برابر اشیا خارجی بر عهده دارد.

تفاوت های کابل‌های گرد و تخت

با وجود آنکه کابل‌های گرد برای مصارف عمومی معمولا مطلوب می‌باشند، ولی نقطه ضعف‌های خاصی در ساختار آن‌ها نیز وجود دارد.

با توجه به استفاده از این لایه‌های متعدد شامل سیم ها، عایق، پرکننده‌ها کار دفع حرارت از سیم‌ها در کابل گرد با دشواری مواجه می‌باشد. علی رغم تلاش‌های انجام شده برای کاهش این گرمایش، هنوز گرمایش اصطکاکی ایجاد شده در درون کابل ناشی از حرکت‌های متناوب تکراری به عنوان یک مفصل به قوت خود باقی است.

به این مورد باید تغییر امپدانس الکتریکی کابل را در صورت جابجایی هادی‌ها نسبت به یکدیگر نیز افزود. در کابل‌های تخت هر هادی با هادی‌های مجاور خود به صورت موازی قرار میگیرد تا ساختار تخت محفوظ بماند. برخلاف کابل‌های گرد، هادی‌های کابل تخت در روکش در برگیرنده آن‌ها حرکت نمی‌کنند و بدین ترتیب کیفیت پارامتر‌های الکتریکی آن‌ها ثابت باقی می‌ماند.

همچنین هادی‌ها در کابل تخت همگی دارای ابعاد فیزیکی و الکترونیکی یکسانی هستند بنابراین سیگنال و تاخیرات زمانی متغییربین سیگنال‌ها در این نوع ازکابل به حداقل خود می‌رسد.
 
تفاوت های کابل‌های گرد و تخت
منبع: رویان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تامین الکتریک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
0
0
عالی
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار