کد خبر: ۳۷۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱:۴۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
مسوولان وزارت نیرو از حمایت این وزارتخانه از راه‌اندازی نیروگاه‌های کوچک خورشیدی گفته و تاکید دارند که ۲۰ سال خرید تضمینی برق از جمله مزایای در نظر گرفته برای راه‌اندازی این‌گونه نیروگاه‌هاست، ضمن این‌که در مواقع ضروری و در مباحث پدافند غیرعامل می‌توانند یاری‌رسان باشند.

به گزارش برق نیوز، اخیراً مجلس در مصوبه‌ای مقرر کرد ۵،۰۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستا‌ها اختصاص یابد. بر این اساس، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از طریق بانک‌های عامل با هماهنگی و معرفی بسیج سازندگی نسبت به اختصاص مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه و عادی بانک‌ها برای پرداخت به تعداد ۱۰۰ هزار نفر جهت ایجاد نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها و مناطق محروم به ازای هر نفر ۵۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۶۰ ماهه و نرخ چهار درصد اقدام کند.

مابه‌التفاوت نرخ سود تا سقف هزار میلیارد ریال نسبت به نرخ مصوب شورای پول و اعتبار از محل منابع بند «الف» تبصره (۱۸) این قانون پرداخت می‌شود. به موجب این مصوبه مسؤولیت نصب و راه‌اندازی این نیروگاه‌ها به صورت رایگان به عهده سازمان بسیج مستضعفین است. بر این اساس، استفاده از تسهیلات این بند منوط به ارائه قرارداد خرید تضمینی برق از سوی شرکت تابعه وزارت نیرو است.

اما سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق هم اخیراً از حمایت وزارت نیرو از احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک در کشور خبر داده و تاکید کرده است که با توجه به شرایط ایجاد شده، منابع خرید تضمینی برق برای نیروگاه‌های کوچک در ایران فراهم شده است.

جعفر محمدنژاد با بیان این‌که راهکار ما آماده کردن بستری برای ایجاد این‌گونه نیروگاه‌هاست خاطرنشان کرد: همین حرکت‌های کوچک ضمن ایجاد فرهنگ‌سازی، مسیر را برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی هموار می‌کند.

سخنگوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به این‌که امروز مردم نیز به‌دنبال راه‌اندازی اینگونه نیروگاه‌ها هستند، تأکید کرد: نیروگاه‌های خورشیدی کوچک می‌توانند در پیک مصرف تابستان برای تأمین برق و کاهش مسائل اجتماعی به کمک ما بیایند.

شرایط ایجاد نیروگاه پشت‌بامی در خانه‌های شخصی

طبق آخرین اعلام مسؤولان، مشترکان خانگی می‌توانند هم با خرید پنل خورشیدی، علاوه بر رفع نیاز خود، مازاد برق تولیدی‌شان را ۱۰ برابر گران‌تر به شرکت توزیع برق تهران بزرگ بفروشند؛ یعنی هر کیلووات ساعت ۸۰۰ تومان که این موضوع یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان، پتانسیل‌های بالایی در ایران برای توسعه تجدیدپذیر‌ها وجود دارد و با توجه به رویکرد روشن دولت و مجلس به این حوزه، به‌نظر می‌رسد که عرصه برای سرمایه‌گذاری در این بخش باز شده است و مشترکان می‌توانند علاوه بر استفاده از برق تولیدی خود، در این حوزه کسب درآمد نیز داشته باشند.
منبع: ایسنا
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پیمان صبور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
چرا کسی در مورد مابه التفاوت 15 میلیون تومانی کسری درآمد نیروگاه 5 کیلوواتی (که طی 5 سال حداکثر 35 میلیون تومان درآمد دارد) با هزینه 50 میلیون تومانی احداث آن صحبت نمی کند!؟
بنظر میاد به زور و از جیب بیت المال می خواهند سرمایه گزاری در انرژی های تجدیدپذیر را همچنان توجیح پذیر نشان دهند.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار