کد خبر: ۳۷۱۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
در رقابت برای تولید انرژی زیاد و ارزان راه‌حل‌های متفاوت و گاه عجیبی ارائه می‌شود؛ راه‌حل‌هایی که هرچند غیرعادی به‌نظر می‌رسند، اما درصورت عملی شدن می‌توانند انقلابی در صنعت و فناوری جهان ایجاد کنند. اخیرا چین یکی از همین ایده‌ها را ارائه داده و می‌خواهد با استفاده از یک ایستگاه انرژی خورشیدی، برق ساکنان زمین را تأمین کند.
به گزارش برق نیوز، ایده چینی‌ها فعلا در حد یک طرح کلان و پرخرج است. گفته می‌شود «درخت‌های خورشیدی فضایی» یا SSPs دست‌کم تا سال ۲۰۵۰ به نتیجه نمی‌رسد و چندین برابر پروژه‌های فعلی هزینه خواهد برد. تولید انرژی از نور خورشید در فضا ایده‌ای بود که از حوالی ۱۹۶۰ در جهان مطرح شد. این ایده، اما با محدودیت‌هایی از لحاظ فناوری و صنعت مطرح بود. با پیدا شدن فناوری‌هایی مثل چاپ سه‌بعدی، عملا روش‌های بسیار ساده و کم‌خرج‌تری نسبت به گذشته به‌وجود آمده‌اند.

۹۹ درصد فعال‌تر

برای اینکه ایده درخت خورشیدی به نتیجه برسد، سلول‌های خورشیدی باید در مدار ۳۶ هزار کیلومتری بالای زمین قرار بگیرند. در این منطقه، ۹۹ درصد زمان- به جز زمان خورشیدگرفتگی- نور به سلول‌ها می‌رسد و برخلاف سیستم‌های زمینی، انرژی به‌صورت مداوم تولید خواهد شد. قدرت امواج نور خورشید با عبور از اتمسفر زمین کمتر می‌شود، اما با قرار گرفتن سلول‌ها در خارج از این محیط، قدرت جذب انرژی دست‌کم تا ۶ برابر بیشتر از فناوری‌های مشابه در سطح زمین خواهد بود.

سبز یا پرمخاطره؟

برخی کارشناسان، ازجمله «پنگ شیائو» از آکادمی فناوری فضایی چین می‌گویند، امواجی که انرژی با آن منتقل می‌شود، ممکن است روی انسان، گیاهان و جانوران تأثیر منفی بگذارد؛ و شاید چنین ایده‌ای اصلا سبز نباشد.
 
منبع: همشهری
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار