کد خبر: ۳۷۱۲۶
تاریخ انتشار : ۱۵:۳۷ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
کابل ارتباطی بین دو کامپیوتر به کابل کراس معروف می‌باشد که نحوه بستن این کابل با کابل ارتباطی یک کامپیوتر با سوییچ شبکه متفاوت می‌باشد. در این مقاله رنگ بندی کابل شبکه جهت ارتباط دو کامپیوتر با یکدیگر یا سوییچ ارائه می‌شود.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز،  چرا به آشنایی با رنگ بندی کابل شبکه نیازمندیم. برای برقراری ارتباط شبکه‌ای بین دو کامپیوتر و یا یک کامپیوتر به سوییچ نیازمند کابل شبکه هستیم.

کابل ارتباطی بین دو کامپیوتر به کابل کراس معروف می‌باشد که نحوه بستن این کابل با کابل ارتباطی یک کامپیوتر با سوییچ شبکه متفاوت می‌باشد.

برای برقراری ارتباط شبکه ای، باید یک کابل شبکه متناسب با نیازمان از کتگوری‌های متنوع انتخاب نموده و کابل مربوطه را برای ارتباط lan کامپیوتر با پورت switch شبکه یا دو lan کامپیوتر با هم، آماده نماییم. برای سوکت زدن کابل‌های شبکه دو ستاندارد a. و b. وجود دارد. ما در این مطلب رنگبندی کابل شبکه مربوط به استاندارد متداول، یعنی استاندارد b. را آموزش خواهیم داد.

رنگ بندی کابل شبکه برای اتصال کامپیوتر به سوییچ و دو کامپیوتر به هم

برای آماده کردن کابل شبکه به تجهیزات ذیل نیاز داریم.

۱٫ دو متر کابل شبکه برای نمونه کابل cat۵ مدل sftp

۲٫ آچار سوکت زن شبکه

۳٫ سوکت rg۵۴

حالا ابتدا روکش کابل را با سیم لخت کن روی آچار شبکه ۳ تا ۵ سانتی متر از کابل جدا نموده و شیلد و فویل دور سیم‌های به هم تابیده شده را با سیم چین کابل قطع می‌کنیم. اکنون زوج سیم‌های به هم تابیده را با انگشت شصت و اشاره فرم می‌دهیم تا صاف شوند. اکنون بر اساس رنگبندی استاندارد b. با ترتیب زیر سیم‌ها را مرتب می‌کنیم.

از راست به چپ به ترتیب
رنگ بندی کابل شبکه برای اتصال کامپیوتر

قبلا در مورد رنگ بندی کابل‌های مخابراتی صحبت کرده ایم. اکنون با رنگ بندی کابل شبکه آشنا شدید، حالا برای سوکت زدن کابل شبکه، پس از مرتب کردن سیم‌ها ۱٫۵ سانتی متر از ابتدای روکش تا سر سیم‌ها اندازه می‌گیریم و الباقی را با سیم چین قطع می‌کنیم. اکنون باید سیم‌ها را در سوکت rj۴۵ هدایت کنیم دقت داشته باشید که همیشه خار نگه دارنده سوکت باید به سمت پایین باشد و سیم‌های در دست ما با این رنگبندی از چپ به راست باشد، حال سیم‌ها را تا حدی در سوکت وارد می‌کنیم که سر سیم‌ها به انتهای سوکت برسد.

جهت اطمینان خاطر یک مرتبه همه‌ی سیم‌ها را چک می‌کنیم تا به انتهای سوکت شبکه رسیده باشد. اکنون سوکت را در ورودی rj۴۵ آچار سوکت زن وارد نموده و با فشار دو دسته آچار شبکه سوکت را به کابل پرچ می‌کنیم.
رنگ بندی کابل شبکه برای اتصال کامپیوتر
 
برای آماده کردن طرف دوم کابل دو متناسب با نیازتان به یکی از دو شکل زیر عمل نمایید

آماده نمودن کابل برای ارتباط با سوییچ

اگر می‌خواهید با این کابل lan کامپیتور را به switch وصل نمایید طرف دوم کابل دقیقا مانند طرف اول سوکت زده می‌شود. البته اگر طرف دوم کابل قرار است مستقیم به سوییچ وصل نشود و میخواهید به پچپنل و یا کیستون شبکه متصل کنید باید به صورت دیگری اقدام نمایید.

اگر می‌خواهید بدون واسطه سوییچ مستقیما دو کامپیوتر را به هم متصل نمایید به ترتیب جای سیم‌های ۱ را با ۳ و ۲ را با ۶ جا به جا نمایید؛ و رنگبندی جدید شما به شکل زیر خواهد شد.
رنگ بندی کابل شبکه برای اتصال کامپیوتر

در حال حاضر شما یک کابل کراس برای ارتباط دو کامپیوتر به هم آماده نموده اید. امیدوارم از این آموزش استفاده نموده باشید. برای اطمینان بیشتر پس از پایان کار می‌توانید درستی اتصالات خود را با تستر شبکه تست نمایید.
 
رنگ بندی کابل شبکه برای اتصال کامپیوتر
منبع: رویان
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار