کد خبر: ۳۷۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۵:۳۷ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
سیم کشی کامل یک ساختمان دارای مراحل متعددی می‌باشد که هر مرحله از کار طی زمان خاصی انجام می‌شود بدین معنی که شما نمی‌توانید تمام مراحل را در یک زمان و پشت سرهم انجام دهید، زیرا باید شرایط برای ادامه کار شما آماده باشد. در زیر مراحل برق کشی بیان خواهد شد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، سیم کشی کامل یک ساختمان دارای مراحل متعددی می‌باشد که هر مرحله از کار طی زمان خاصی انجام می‌شود بدین معنی که شما نمی‌توانید تمام مراحل را در یک زمان و پشت سرهم انجام دهید، زیرا باید شرایط برای ادامه کار شما آماده باشد. در زیر مراحل برق کشی را خواهم شمرد
مراحل مختلف سیم کشی ساختمان
۱- نقشه:

قبل از هر کاری برای سیم کشی یک ساختمان نیاز به یک نقشه یا طرح کلی از ساختمان داریم که این نقشه می‌تواند از سوی شما و یا مهندس برق مربوطه ارائه شود. شروع به کار از روی نقشه می‌تواند به کار شما به عنوان یک برقکار سرعت و ظرافت ببخشد و یک ساختمان را کاملا اصولی و بر اساس استاندارد‌ها برق کشی نمائید.

۲- اندازه و خط تراز

پس از تعیین نقشه باید برای کلید‌ها و پریز‌ها جهت آماده کردن برای کنده کاری خط تراز کشیده شود. طبق استاندار‌های برق ساختمان فاصله‌ی کلید‌ها و پریز‌ها از کف را اندازه گیری کرده و بوسیله شنگ طراز (البته امروزه از لیزر هم برای این کار استفاده می‌شود) دو سر هر دیوار را نشانه گذاری می‌کنیم سپس به وسیله ریسمان رنگ یک خط سراسری می‌کشیم. به این ترتیب اندازه‌ها دقیق و کلید‌ها و پریز‌ها هر کدام در سطحی کاملا استاندارد روی دیوار قرار می‌گیرند.

۳- کنده کاری ها:

هنگامی که نقشه و طرح کلی شما آماده و خط تراز اجرا شد باید مکان‌هایی که می‌خواهیم لوله‌ها و قوطی‌های برق را جا دهیم کنده شوند. این کار به روش سنتی با استفاده از تیشه‌های برقکاری و چکش و قلم انجام می‌گرفت، ولی اکنون با پیشرفت صنعت دستگاه‌های پیشرفته ایی برای این کار تولید شده اند؛ که عبارتند از:

الف- شیار زن: این دستگاه بسیار کار آمد می‌تواند در کندن جای لوله‌ها و قوطی‌ها بسیار با دقت عمل کرده و تنها مکان مورد نیاز برای جا دادن آن‌ها را بکند. * نمونه‌های تک تیغ و دو تیغ این دستگاه‌ها در بازار موجود می‌باشند که نمونه دو تیغ آن‌ها قابل تنظیم بوده و شما می‌توانید یک اندازه خاص برای برش روی دیوار را به دستگاه بدهید.

ب- بتن کن یا هیلتی: این دستگاه یک چکش برقی قوی است که می‌تواند بتن و آجر را به راحتی بکند و برای مواردی که نیاز به کندن بتن و آجر داریم می‌توانیم ار آن بهره ببریم. نمونه‌های مختلفی نیز از این دستگاه در بازار موجود می‌باشد.

۴-قوطی گذاری:

در این مرحله ٬در محل‌هایی که کنده کاری شده و از قبل در نظر گرفته شده است به تعداد کافی قوطی قرار میدهیم و با گچ محکم میکنیم و باید قوطی‌ها را هم سطح گچ دیوار نصب نمود و هم تراز با خط ترازمان نیز باشد

۵- لوله گذاری:

در این مرحله به تعداد کافی و با توجه به مسیر‌هایی که داریم لوله‌های بدنه را کارگذاری میکنیم و زانو یا لوله خم‌ها را هم در سقف یا کف به لوله‌ها متصل کرده و سپس لوله کف و سقف را هم به زانو‌ها ربط می‌دهیم*

۶- سیم کشی:

در این مرحله به کمک فنر سیم کشی داخل لوله‌ها سیم می‌کشیم باید در مرحله لوله گذاری به تعداد کافی لوله گذاشته باشیم تا سیم‌های تلفن٬ برق٬اعلام حریق٬ آیفون٬ آنتن و... را جداگانه از لوله‌های مجزا عبور داد

۷- سربندی:

در این مرحله داخل قوطی‌ها با ارتباط دادن درست و اصولی سیم‌های کلید و پریز‌ها را با دقت سربندی میکنیم

۸-نصبیات:

در این مرحله که آخرین مرحله سیم کشی توکار میباشد کلید پریز‌ها و لامپ‌ها را نصب میکنیم

منبع: ایکهربا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار