کد خبر: ۳۷۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۱:۱۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۷
آمادگی کل نیروگاه‌ها از ۷۶.۳ درصد به ۷۷.۲ درصد افزایش یافت و میزان تولید از ظرفیت آماده نیروگاه‌ها ۶۷.۶ درصد عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۷ درصد کاهش داشته است.
به گزارش برق نیوز، گزارش فصلی بازار برق ایران مشتمل بر ۹ سرفصل و عناوینی، چون سهم آمادگی و مشارکت در تولید برق نیروگاه‌ها، رتبه‌بندی نیروگاه‌ها بر اساس شاخص‌های فنی و اقتصادی، هزینه سوخت مصرفی، عملکرد بورس انرژی، شاخص دسترس پذیری تجهیزات انتقال و فوق توزیع و ... از سوی معاونت بازار برق شرکت مدیریت شبکه برق ایران انتشار یافت.

گزارش عملکرد مجموعه بازار برق ایران در پاییز ۱۳۹۷ در بخش تولید کنندگان بازار برق، از افزایش خالص بهای خرید برق با سوخت قابل پرداخت به نیروگاه‌ها حکایت دارد که از ۲۷ هزار و ۹۸۲ میلیارد ریال در پاییز ۱۳۹۶ به ۳۰ هزار و ۷۹۰ میلیارد ریال در پاییز ۱۳۹۷ رسید و متوسط نرخ خرید برق از درب نیروگاه به ازای هر کیلووات ساعت از حدود ۵۰۸ ریال به حدود ۵۱۲ ریال افزایش یافته است.

سهم آمادگی و مشارکت در تولید برق نیروگاه‌ها به تفکیک نوع تکنولوژی و مالکیت از دیگر بخش‌های این گزارش است که بر پایه آن واحد‌های چرخه ترکیبی در پاییز ۱۳۹۷ بیشترین سهم مشارکت در تولید برق را داشتند و نزدیک به ۴۵ درصد از سهم تولید نیروگاه‌ها را به خود اختصاص دادند.

همچنین ظرفیت آماده به تولید موجود در شبکه ۳۸ درصد گزارش شده و حدود ۳۵ درصد از ظرفیت آماده کل کشور نیز به واحد‌های گازی اختصاص یافته و سهم مشارکت این نوع واحد‌ها در تولید برق نزدیک به ۲۰ درصد بود.

سهم مشارکت در تولید برق از نظر نوع مالکیت از دیگر بخش‌های این گزارش است که در این ارتباط شرکت‌های خصوصی با سهم تقریبی ۵۲ درصد و سپس شرکت‌های مادر تخصصی تولید برق حرارتی با سهم ۲۵ درصد دارای بیشترین سهم مشارکت در تولید برق طی پاییز ۱۳۹۷ بودند.
 
آمادگی کل نیروگاه‌ها از ۷۶.۳ درصد به ۷۷.۲ درصد افزایش یافت و میزان تولید از ظرفیت آماده نیروگاه‌ها ۶۷.۶ درصد عنوان شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۷ درصد کاهش داشته است.

در دسته‌بندی بر اساس تکنولوژی تولید برق، نیروگاه‌های اتمی، چرخه ترکیبی و گازی به ترتیب بیشترین ضریب اطمینان را داشتند همچنین کمترین درصد تولید از ظرفیت آماده، به نیروگاه‌های گازی و بیشترین درصد تولید از ظرفیت آماده نیز به نیروگاه‌های اتمی، آبی و سپس بخار اختصاص یافت این در حالیست که بیشترین نرخ خرید برق در پاییز ۱۳۹۷ به نیروگاه‌های گازی و بیشترین نرخ انرژی قابل تولید به نیروگاه‌های آبی و سپس اتمی مربوط بوده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار