کد خبر: ۳۷۴۵۲
تاریخ انتشار : ۱۵:۴۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
حفاظت یک ساختمان بطور کامل شامل موارد زیر است: حفاظت جلد خارجی ساختمان از ضربه‌های مستقیم صاعقه و حفاظت داخلی و تجهیزات نصب شده داخل ساختمان در مقابل آثار ثانویه صاعقه.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، حفاظت یک ساختمان بطور کامل شامل موارد زیر است:

1- حفاظت جلد خارجی ساختمان از ضربه‌های مستقیم صاعقه

2- حفاظت داخلی و تجهیزات نصب شده داخل ساختمان در مقابل آثار ثانویه صاعقه

-حفاظت جلد خارجی ساختمان:
منظوراز حفاظت خارجی، حفظ بدنه واستراکچر ساختمان از آتش سوزی وانهدام در اثر اصابت صاعقه است. کلیه تجهیزات (مانند برقگیر) که جهت جذب وهدایت صاعقه از پشت بام تا سیستم زمین نصب می‌شوند، طبق استاندارد IEC۶۲۳۰۵ شناسایی می‌گردند.

حفاظت تجهیزات نصب شده در داخل ساختمان:
توسعه کاربرد سیستم‌های الکترونیکی در جهان، موجب افزایش شدید آمار صدمات وارده به این دستگاه‌ها در اثرصاعقه و اضافه ولتاژ‌های ناشی از آن شده است. لازم به ذکر است که تنها بخشی از اضافه ولتاژ‌ها دراثر صاعقه بوده و بخش عمده آن‌ها ناشی از عملیات سوئیچینگ و حوادث تغذیه می‌باشند. برای این بخش از حفاظت، کاهش اثر میدان‌های الکترومغناطیسی ناشی از صاعقه مد نظر قرار می‌گیرد.

پس از برخورد صاعقه به زمین یا ساختمان، وسایل الکترونیکی داخل ساختمان‌هایی که تا شعاع ۱۵ کیلومتری از محل برخوردودر محدوده میدان الکترومغناطیسی ایجاد شده قرار دارند، در معرض خطر خواهند بود. حفاظت موثر این تجهیزات در مقابل ولتاژ‌های القایی حاصله، وقتی امکان پذیر است که کلیه سیستم‌های حفاظت داخلی همراه با حفاظت خارجی ساختمان تواماٌ نصب شده باشند.
 
حفاظت داخلی ازصاعقه عبارتست از تهیه وسایلی که به کمک آن‌ها بتوان اثرات اضافه ولتاژ‌های القایی حاصل از جریان‌های صاعقه را برروی تجهیزات داخل ساختمان خنثی کرد؛ و از تئوری منطقه بندی (Zone Concept) جهت حفاظت داخلی ساختمان استفاده می‌شود. ضمناٌ برای کسب اطلاعات دقیق تربه استاندارد IEC۶۱۶۴۳ که در این زمینه تدوین شده است مراجعه گردد.
 
منبع: تونیر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار