کد خبر: ۳۷۶۵۹
تاریخ انتشار : ۱۴:۱۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
مدیرکل پشتیبانی فنی تولید شرکت برق حرارتی گفت: در حال حاضر نیروگاه‌های فرسوده کماکان در مدار قرار دارند که قدمت آن‌ها به بیش از ۵۰ سال می‌رسد. اما بر اساس برنامه‌های طراحی شده، با افزایش ظرفیت تولید امکان بازنشستگی این نیروگاه‌ها را فراهم خواهیم کرد.
به گزارش  برق نیوز، غلامرضا مهرداد در حاشیه نهمین کنفرانس ملی نیروگاه‌های برق در پاسخ به این سوال که برای گذر از پیک برق تابستان امسال چه اقداماتی خواهد شد، گفت: همه ساله برای آمادگی نیروگاه‌های کشور و تامین نیاز مصرف در فصل تابستان بلافاصله بعد از گذر پیک تعمیرات نیروگاهی آغاز می‌شود. 

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور ۸۰ هزار مگاوات است و بر مبنای استاندارد‌های جهانی تعمیرات نیروگاهی دقیقی همه ساله پیش‌بینی می‌شود؛ بنابراین بخش اعظمی از تعمیرات نیروگاهی انجام شده و به مرحله اجرا درآمده است؛ بنابراین کلیه برنامه‌های تعمیراتی نیروگاه‌ها تا اواسط خرداد ماه به پایان می‌رسد.

مهرداد با اشاره به اینکه تمام نیروگاه‌های موجود و جدیدی که از سال گذشته وارد مدار شدند نیاز به مصرف برق شبکه سراسری را به طور کامل تعمیر خواهد کرد، گفت: پیش‌بینی ما از میزان ظرفیت تولید برق اینگونه است که در سال گذشته حدود ۵۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات نیاز مصرف شبکه سراسری برق داشتیم؛ بنابراین افزایش ظرفیت بسته به اینکه چه میزان مصرف برق رشد داشته باشیم پیش‌بینی و محقق می‌شود؛ چنانکه اگر ۵ درصد مصرف برق امسال رشد داشته باشد پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید امسال به ۶۰ هزار مگاوات برسد.

مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی و نظارت بر تولید شرکت نیروی برق حرارتی با بیان اینکه در سال جاری بارندگی‌های خوبی نسبت به سال گذشته داشتیم و مخازن سد‌ها وضعیت بهتری داشته‌اند، اظهار داشت: بهتر شدن ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق آبی نسبت به سال گذشته نگرانی ما را از بابت تامین برق کاهش خواهد داد؛ لذا نگرانی خاصی از نظر میزان مصرف در تابستان امسال وجود نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد تجهیزات نیروگاهی ایران در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: عمده تجهیزات و تامین قطعات در کشور قابلیت ساخت دارد و حتی تجهیزاتی که تکنولوژی بالایی در بخش نیروگاهی دارند مثل پره‌های توربین گاز سالهاست که در داخل کشور تولید می‌شود. پس در حال حاضر وابستگی به تجهیزات نیروگاهی به لحاظ تکنولوژی زیر ۲۰ درصد است.

مهرداد در پاسخ به این سوال که آیا قرار است نیروگاه‌های فرسوده و قدیمی بازنشسته شده و کنار گذاشته شوند، گفت: ظرفیت تولید نیروگاه‌های جدید هزار مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در حال حاضر نیروگاه‌های قدیمی که ۵۰ سال از عمر آن‌ها می‌گذرد نیز کماکان در مدار تولید هستند پس اگر در سال‌های آتی ظرفیت تولید برق افزایش یابد امکان بازنشستگی و کنار گذاشتن نیروگاه‌ها فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ایران جزو کشور‌هایی است که رشد مصرف قابل توجهی در بخش برق دارد و طی سال‌های گذشته همواره مصرف برق ۵ تا ۸ درصد رشد داشته است و این به منزله این است که باید همواره ۴ تا ۵ هزار مگاوات به شبکه سراسری اضافه شود تا امکان تامین رشد مصرف در فصل تابستان را داشته باشیم.
منبع: فارس
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار