کد خبر: ۳۷۸۵۲
تاریخ انتشار : ۱۴:۲۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
در این مقاله به سوالات زیر پاسخ داده می‌شود، "ایا تست تحمل حرارت (سرما و گرما و رطوبت) طبق استاندارد IEC جزو Type Test هست یا Routine Test؟ اگر Type Test هست در سایر استاندارد‌ها مثل BS، ANSI/IEEE و ... جزو چه گروه تست هاست؟ "
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، با مطالعه این مقاله می توانید به سوالات زیر پاسخ دهید"ایا تست تحمل حرارت (سرما و گرما و رطوبت) طبق استاندارد IEC جزو Type Test هست یا Routine Test؟ اگر Type Test هست در سایر استاندارد‌ها مثل BS، ANSI/IEEE و ... جزو چه گروه تست هاست؟اگر در بعضى از استاندارد‌ها Routine Test هست به نظر شما چقدر أهمیت دارد که تست حرارت براى رله Routine Test باشد؟"


١. رله هاى میکروپروسسورى از نظر کیفى دو جنبه دارند:
١.١. سخت افزارى (مستقل از اینکه رله دیستانس باشد یا موتور و ...)


١.٢. Firmware and Algorithms

که تابع نوع رله است.

رله هاى میکروپروسسورى وقتى تست تَرزیق جریان مى شوند در واقع و اساسا بخشFirmware & Algorithmان‌ها تست مى شود و نه کیفیت سخت افزار (یعنى کیفیت عناصر إلکترونیکى بکار رفته در رله).

براى تست سخت افزار و اینکه عناصر إلکترونیکى بکار رفته در ان از نوع "تجارى " یعنى ارزان‌ترین و پر ریسک‌ترین عناصر إلکترونیکى، "صنعتى " یعنى کم ریسک‌ترین و با قیمتى تا حتى ده برابر مثلا IC مشابه تجارى اش ولى با feature هاى کاملا یکسان ولى با کیفیتى بسیار بالاتر از نوع تجارى (مخصوصا در مورد رله که قیمّت خودش در مقایسه با نقشش مثلا براى ترانس، نسبت تقریبا ٥٠ میلیون تومان در مقایسه با ه. میلیارد تومان است)، و نوع سوم "نظامى " است که بالاترین کیفیت را دارد و گرانترین ان‌ها هم است، سهل الوصول‌ترین وسیله براى تست سخت افزارى "تست حرارتى " (سرما، گرما و رطوبت) طبق استانداردهاى زیر است:
IEC ۶۰۰۶۸-۲-۱, ...۲-۲ and ..۲-۳۰
IEC۶۰۰۲۸-۲-۱ and ۲-۲
که توسط Temperature Test Chamber انجام مى شود.

استاندارد IEC تست مقاومت در مقابل گرما، سرما و رطوبت نسبى ٩٨٪؜ را براى رله جزو گروه "Type Test “ قرار داده است.

استاندارد ANSI/IEEE تست هاى فوق را جزو گروه Routine Test قرار داده است.

بعبارت دیگر تست هاى فوق بدون استثنا در مورد کلیه رله‌ها انجام مى شود و نه فقط روى یک نمونه.

نکته بعدى اینه که در کلیه کشور‌ها بجز امریکاى شمالى رله‌ها توسط ازمایشگاه هاى مستقل تست مى شوند ولى سوْال مهم اینه که چه تضمینى وجود دارد کلیه محصولات هم مدل رله هاى یک سازنده دقیقا همان کیفیتى را داشته باشد که تحت تست ازمایشگاه مستقل قرار گرفته است؟ جواب اینه که وجدان سازنده فقط مى تواند اطمینان ایجاد کند که کیفیت سخت افزار نمونه تایید شده و با رله هاى تولید انبوه سازنده یکسان است.


براى اطمینان از کیفیت کلیه رله هاو تولیدى یک سازنده در امریکاى شمالى ازمایشگاهى هست بنام UL (مخفف Underwriters Laboratory که متعلق به شرکت هاى بیمه امریکایى است و طبق استاندارد ANSI/IEEE تست مى کند و آلبته اخیرا براى شرکت هاى غیر امریکاى شمالى هم طبق IEC هم تست مى کند و البته نه براى بازار امریکاى شمالى) که بصورت random به قسمت محصولات تمام شده اماده حمل به خارج از کارخانه مراجعه کرده و تست مى کند و اگر رد شود ان سازنده باید خط تولیدش را متوقف کند تا مشکل را حل کند و مجددا گواهینامه بگیرد؛ لذا هیچ سازنده ایى در امریکاى شمالى و یا سازندگان غیر امریکاى شمالى که محصول براى بازار امریکاى شمالى تولید مى کنند این ریسک را نمى کند.


نکته مهم تَر اینکه عناصر إلکترونیکى رده "تجارى " درجه حرارت بین منفى ٥ تا ١٠ و مثبت ٥٠ تا ٦٠ را تحمل مى کنند ولى رده "صنعتى " از منهاى ٢٠ به پایین تا مثبت ٦٥ببالا را تحمل مى کنند لذا تست حرارتى رله‌ها در temperature test chamber نشان خواهد داد که ایا عناصر إلکترونیکى بکار رفته در رله از نوع "تجارى " و یا "صنعتى " هستند و بدیهى است رله هاى با عناصر إلکترونیکى "تجارى " و رله هاى با عناصر "صنعتى " اختلاف فأحشى دارند و رله کم کیفیت تَر ضربه هایى بیش از میلیون‌ها برابر قیمّت خودش به تاسیسات برقى وارد مى کند.

ایا تست تحمل حرارت طبق استاندارد IEC جزو Type Test رله می‌باشد؟
دستگاه تست حرارت رطوبت

تست حرارت و رطوبت رله‌ها معمولا توسط دستگاه Temperature Humidity Test Champer انجام می‌شود. یا این دستگاه می‌توان در محدوده دما و رطوبت مورد نظر، سرعت گرم شدن و سرعت سرد شدن را تنظیم نمود. همچنین این دستگاه‌ها هم از نظر میزان دقت تنظیم رطوبت و گرما و هم از نظر میزان یکنواختی گرما و رطوبت حائز اهمیت می‌باشند.
 
منبع: کانال تخصصی تنظیم، هماهنگی و تست رله ها 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار