کد خبر: ۳۷۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶:۰۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مدار تستر لامپ متشکل از دو عدد پاتروم دیواری با یکدیگر سری شده اند که بر روی یکی از پاتروم‌ها لامپ ۱۰۰ وات بسته شده است و پاتروم دیگر جهت تست لامپ استفاده می‌شود. کارکرد مدار بدین گونه است که زمانی لامپ رشته‌ای ۱۰۰ روشن خواهد شد که جریان از مدار عبور کند یعنی یک لامپ سالم در مدار قرار گیرد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، کار مدار تستر اینه که اگر وسایل یا لامپی را می‌خواهیم تست کنیم و از اتصال کوتاه یا قطع بودن آن اطلاع نداریم این مدار مانع قطع شدن فیوز اصلی می‌شود هر چند این مدار را می‌توان توسط فیوز تند کار اجرا نمود، اما روشن شدن لامپ و یا روشن نشدن آن ما را متوجه قطع یا وصل بودن وسایل می‌کند.

ساخت مدار تستر لامپ
 

خب همانطور که در مدار بالا مشاهده می‌کنید دو عدد پاتروم دیواری با یکدیگر سری شده اند که بر روی یکی از پاتروم‌ها لامپ ۱۰۰ وات بسته شده است و پاتروم دیگر جهت تست لامپ استفاده می‌شود. کارکرد مدار بدین گونه است که زمانی لامپ رشته‌ای ۱۰۰ روشن خواهد شد که جریان از مدار عبور کند یعنی یک لامپ سالم در مدار قرار گیرد.

در صورتی که لامپ ۱۰۰ وات روشن نشود لامپ ما سوخته و قطعی دارد. باید توجه داشته باشید از آنجا که پاتروم‌ها با هم سری شده اند در دو سر هر پاتروم ۱۱۰ ولت وجود دارد یعنی ۲۲۰ تقسیم بر دو شده است پس هنگامی که لامپ ما درست باشد لامپ ۱۰۰ وات و لامپی که می‌خواهیم تست کنیم حداکثر نور خود را نخواهند داشت و نیمه روشن خواهند بود.

یک حالت دیگر هم وجود دارد زمانی که لامپ اتصال کوتاه باشد لامپ ۱۰۰ وات بر عکس حالت قبل که نور حداکثر توان خود را نداشت به صورت پر نور روشن خواهد شد و دو سر آن ۲۲۰ ولت قرار می‌گیرد دلیل آن هم افت نکردن ولتاژ و اتصال کوتاه بودن لامپ متصل شده است.
 
منبع: برق با ما
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امير پناهي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
0
0
با سلام و تشكر از اساتيدارجمند
دو سوال داشتم :
١-ايا با اين وسيله الكترو موتور كولر ابي راهم مي شود تست كرد. چطور مي شود اين كار را كرد و اگر اتصال كوتاه داشت به ان پي برد.
٢-من اين وسيله را درست كردم جارو برقي را تست كردم و به پريز ان وصل كردم لامپ پر نور روشن شد ولي جارو برقي كار نكرد اين يعني دستگاه اتصال كوتاه دارد در حاليكه جارو برقي من كاملا سالم است و وقتي به برق مي زنم درست كار مي كند. شايد هم براي تست موتورهاي الكتريكي با ولتاژ ١١٠ ولت كه در اين مدار تستر قابل استفاده نباشد. لطفا راهنمايي بفرمائيد.
با تشكر
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار