کد خبر: ۳۷۹۰۷
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
در این مقاله با کاربرد بلوک‌های Fc ۱۰۵ و FC ۱۰۶ در نرم افزار سیماتیک منیجر را در قالب دو مثال آشنا می شوید.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، در این مقاله با کاربرد بلوک‌های Fc ۱۰۵ و FC ۱۰۶ در نرم افزار سیماتیک منیجر را در قالب دو مثال آشنا می شوید.

بلوک FC۱۰۵ scale:

فرض کنید شما یک سنسور فشار به ازای ۰ تا ۱۰ بار ۴ تا ۲۰ میلی آمپر به کارت ورودی آنالوگ PlC ارسال میکند و شما قصد دارید که از این میزان فشار در برنامه نویس استفاده کنید.
 مثال:

اگر فشار به مقدار ۱۰ بار رسید موتور یا فن، پمپ و. فعال گردد.مسلمامقدار فشار برای PLC قابل شناسایی نیست.
به همین جهت از بلوک اسکیل استفاده میشود.

به این گونه است که مقدار ۴ تا ۲۰ میلی آمپر به کارت AI تزریق میشود و این مقدار جریان توسط واحد A/D به مقدار ۰ تا ۲۷۶۴۸ تبدیل شده و بلوک اسکیل وظیفه دارد این مقدار را بین مقدار LO تا Hi اسکیل کند،بدین صورت که به ازای ۰ تا ۲۷۶۴۸ مقدار Lo تا Hi را در خروجی ظاهر کند.

مثال:
فرض کنید که مقدار Lo برابر ۰ و مقدار Hi برابر با ۱۰ باشد که نشانگر ۰ تا ۱۰ بار است، بلوک اسکیل ۰ تا ۲۷۶۴۸ را دریافت کرده و به ازای آن۰ تا ۱۰ را به صورت real در خروجی ظاهر میکند؛ و شما میتوانید از این ۰ تا ۱۰ در برنامه نویسی استفاده کنید مثلا آن را با یکمقدار مقایسه کنید یا شرط بگذارید برای فعال شدن خروجی و...

 بلوک FC۱۰۶ unscale:

فرض کنید یک بار خروجی به صورت آنالوگ دارید (اینورتر فرکانسی، کنترل ولو)قصد دارید به این بار مقدار ولتاژ یا جریان استاندارد به عنوان مثال ۰ تا ۱۰ ولت تزریق کنید و شما قصد دارید که در جا‌های مختلفی از برنامه مقداری را تزریق کنید.مسلما مقدار ۰ تا ۱۰ ولت در برنامه نویسی قابل شناسایی نیست.

به عنوان مثال نمیتوان مقدار ۱۰ را در خروجی ارسال کرد لذا لازم است از بلوک FC۱۰۶ استفاده شود.

وظیفه این بلوک این است که مقداری بین Lo تا Hi دریافت کند و به ازای آن مقدار ۰ تا ۲۷۶۴۸ را در خروجی ظاهر کند این مقدار بعدا توسط واحدی به سیگنال استاندارد تبدیل شده و به بار تزریق میگردد.

حال میشود فهمید که بلوک FC۱۰۶ دقیقا عکس بلوک FC۱۰۵ عمل میکند.

 مثال: فرض کنید مقدار Lo برابر با ۰ و مقدار Hi برابر با ۱۰۰ باشد این بلوک به ازای مقدار ۰ تا ۱۰۰ مقدار ۰ تا ۲۷۶۴۸ را در خروجی ظاهر میکند.
 
منبع: برق و اتوماسیون
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار