کد خبر: ۳۸۱۱۱
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۳ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
بر روى بدنهٔ کابل‌ها از یک سرى حروف، که نشان دهندهٔ نوع عایق به کار رفته در کابل است و هم چنىن یک سرى اعداد، که نشان دهندهٔ تعداد رشته و سطح مقطع هر رشته است (به همراه حروف اختصارى تعداد رشته و سطح مقطع، در کنار ولتاژ قابل تحمل عاىق کابل)، استفاده مى شود. از این اطلاعات براى تشخیص زمینهٔ کاربرد کابل‌ها مى توان استفاده کرد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، بر روى بدنهٔ کابل‌ها از یک سرى حروف، که نشان دهندهٔ نوع عایق به کار رفته در کابل است و هم چنىن یک سرى اعداد، که نشان دهندهٔ تعداد رشته و سطح مقطع هر رشته است (به همراه حروف اختصارى تعداد رشته و سطح مقطع، در کنار ولتاژ قابل تحمل عاىق کابل)، استفاده مى شود. از این اطلاعات براى تشخیص زمینهٔ کاربرد کابل‌ها مى توان استفاده کرد.
شرح علائم و نحوۀ استخراج اطلاعات از روی کابل‌ها
 

براى جلوگیرى از اشتباه و جهت تشخیص سیم هاى کابل از یکدیگر، عایق سیم هاى هادى را در رنگ هاى مختلف انتخاب مى کنند:


شرح علائم و نحوۀ استخراج اطلاعات از روی کابل‌ها
رنگ بندى عایق سیم‌ها بر اساس استاندارد VDE ۰۲۷۱ آلمان و ۱-۶۷۰ مؤسسه تحقیقات صنعتى ایران

با توجه به استاندارد VDE ۰۲۷۱ آلمان برای شناسایی و نام گذاری سیم و کابل از حروف خاصی استفاده می‌شود. در جدول زیر شرح این علائم آورده شده است:
شرح علائم و نحوۀ استخراج اطلاعات از روی کابل‌ها
 

مثال ۱:
اگر روی کابلی نوشته‌شود NYY ۳×۳۵+۱۶ rm ۰.۶/۱ kv؛ این کابل از نوع نرم‌شدهٔ مسی، عایق‌شده با پروتودور و روکش پروتودور است که ۳ رشتهٔ هادی با مقطع ۳۵ میلی‌متر مربع و یک سیم صفر (MP) با مقطع ۱۶ میلی‌متر مربع دارد که به صورت گرد و چندرشته‌ای ساخته شده. این کابل ولتاژ ۰٫۶ کیلوولت بین فاز و زمین و ۱ کیلوولت بین دو فاز را تحمل می‌کند.

مثال ۲:
اگر روی کابلی نوشته‌شود NYY ۴×۲۵ Se ۰.۶/۱ kv؛ نشان از یک کابل نرم‌شدهٔ مسی دارد که هادی آن با پروتودور عایق شده و روکشش نیز پروتودور است. این کابل دارای ۴ رشته سیم با مقطع ۲۵ میملیمتر مربع، مثلثی‌شکل، یک‌رشته‌ای است و طراحی آن برای ولتاژ ۰٫۶ کیلوولت بین فاز و زمین و ولتاژ ۱ کیلوولت بین دوفاز انجام گرفته است.

مثال ۳:
اگر روی کابلی نوشته‌شود NYY ۴×۶ re ۰.۶/۱ kv؛ این کابل از نوع نرم‌شدهٔ مسی با عایق پروتودور و روکش پروتودور، ۴ سیمه با مقطع ۶ میلی‌متر مربع، گرد مفتولی، با ولتاژ ۰٫۶ کیلوولت بین فاز و زمین و ۱ کیلوولت بین دوفاز می‌باشد.
 
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار