کد خبر: ۳۸۱۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲:۲۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:صنعت برق و انرژی کشور در نهاد‌های تصمیم‌گیر نظیر مجلس شورای اسلامی و دولت نماینده‌ای ندارد و به همین دلیل تصمیم‌های گرفته شده عمدتا به نفع فعالان این بخش نیست.چه ایرادی دارد نخبگان صنعت برق و انرژی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تریبون داشته باشند و دغدغه‌های این صنعت را بیان کنند.

به گزارش برق نیوز،حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، گفت: در دو دهه اخیر دوران سختی را پشت سر گذاشتیم، زیرا در این سال‌ها قیمت برق مصرفی متناسب با رشد قیمت‌ها، افزایش پیدا نکرد و مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح تثبیت قیمت‌ها در برنامه چهارم، بر دشواری‌های تولید افزود.
 
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بیشتر سرمایه‌گذاری در صنعت برق توسط بخش‌خصوصی انجام گرفته، افزود: متاسفانه اقتصاد ایران متکی به درآمد‌های نفتی است و این موضوع موجب شده قیمت حامل‌های انرژی همواره پایین نگه داشته شود. همچنین یارانه‌هایی که دولت در ۴۰سال گذشته بابت حامل‌های انرژی پرداخت کرده، باعث شده مصرف‌کنندگان الگوی مصرف بهینه‌ای نداشته باشند.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تصریح کرد: اگر از همین امروز شروع به واقعی‌سازی قیمت برق کنیم، می‌توان تا سه سال آینده با یک شیب صعودی مناسب، قیمت برق را برای مصرف‌کنندگان واقعی کرد. این کار نه‌تن‌ها موجب جبران کسری‌های وزارت نیرو می‌شود، بلکه جامعه نسبت به اصلاح الگوی مصرف اقدام می‌کند.

صالحی با اشاره به ضرورت حضور متخصصان صنعت برق در نهاد‌های تصمیم‌گیر مانند مجلس شورای اسلامی، گفت: معتقدم برای دفاع از موکل باید او را به خوبی بشناسی و از جنس آن باشی، به این معنا که اگر می‌خواهیم در مورد بخش خصوصی یا صنعت برق تصمیم‌گیری کنیم، بهتر است از دانش و تجربه مهندسان و متخصصان این حوزه بهره‌مند شویم. چه ایرادی دارد نخبگان صنعت برق و انرژی در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تریبون داشته باشند و دغدغه‌های این صنعت را بیان کنند.
 
وی افزود: چنانچه می‌توانستیم نماینده‌ای در مجلس داشته باشیم، قدرت چانه‌زنی و بیان نظرات فعالان صنعت برق بسیار بیشتر از زمان حال بود. به‌عنوان مثال قانون حمایت از صنعت برق در سال ۱۳۹۴ در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تصویب شد، اما اکنون پس از گذشت ۴ سال از تصویب این قانون، نشانی از اجرای صحیح و کامل آن نیست.
 
مدیرعامل شرکت صانیر با بیان جزئیات قانون حمایت از صنعت برق گفت: ساده‌ترین موردی که قرار بود در برنامه ششم در حوزه صنعت برق اجرایی شود، تغییر قیمت برق از تکلیفی به واقعی بود که متاسفانه هیچ سالی مابه‌التفاوت قیمت در بودجه دیده نمی‌شود و مجلس هم اعتراضی نمی‌کند.

صالحی ادامه داد: همواره بر این نکته تاکید کردم که جامعه بهتر است متوجه شود که قیمت تمام شده برق مصرفی چقدر است و این موضوع باید در بودجه نیز لحاظ شود، زیرا تا زمانی که این مهم رخ ندهد و مردم از قیمت واقعی برق آگاه نشوند، وضعیت الگوی مصرف تغییر نمی‌کند و از طرفی نیز دولت‌ها برنامه‌ای برای جلوگیری از این هدرروی منابع از خود ارائه نمی‌دهند.
 
وی با اشاره به ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی خاورمیانه، افزود: اگر بتوانیم سرمایه‌گذاری درست و مناسب انجام دهیم و زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم، ایران استعداد این را دارد که به هاب منطقه در حوزه برق و گاز تبدیل شود که می‌تواند درآمد‌های ناشی از آن جایگزین بخشی از درآمد‌های نفتی در آینده شود.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه بخش خصوصی علاقه‌مند است تا در این حوزه فعالیت کند، گفت: دولت باید تسهیل‌گر حضور و پشتیبان بخش‌خصوصی در این حوزه باشد. برای مثال امکانات لازم را برای فعالیت بخش‌خصوصی در این حوزه فراهم سازد و آن‌ها را در مذاکرات اقتصادی با کشور‌های همسایه یاری کند.

صالحی در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها چه اثری روی این صنعت دارد، گفت: تحریم‌ها همچون گذشته برای صنایع مختلف از جمله این صنعت چالش‌آور بوده‌اند، ولی در حوزه صادرات برق با توجه به ظرفیت‌های بالای بخش‌خصوصی در این حوزه، به‌رغم تحریم‌ها بخش خصوصی با ظرفیت‌های خاصی که دارد حتما موفقیت بیشتری نسبت به بخش‌دولتی خواهند داشت.
 
منبع: دنیای اقتصاد
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
0
سلام رهنمونهاي ارايه شده در واقعي كردن قيمتهاي برق كاملا منطقي است اما مجموعه صنعت برق هم بسيار نيازمند است اصلاحات دروني بخصوص در بخش دولتي داشته باشد تا منجر به استخراج قيمت واقعي گردد الان رانت خصوبتي و عدم بهر ه وري و عدم تصميمات ساختاري مناسب در كلان باديد ملي هم اعمال هزينه بالايي بصورت نهان وحتي پيدايي است كه متاسفانه نگراني كاذب. در مسولين فعلي و بضعا ناكار مدي تصميمات. حتي در مواردي مه اصلاحي هر چند مقرر باشد در مبحث بنگاه وشركت صورت گيرد ليكن موانع وانچه عمدتا رانتهاي حاصل از نگرشهاست متاسفانه تمكان اصلاح را بهيچ وجه ايجاد نمي كند ودر بخش خصوصي هم كما بيش ليكن با شدت كمتر جريان دارد چرا كه حتي انحصار و تصميمات حاكميتي تنها مرجع كه خاستگاه ان انحصار دولتي است مانع هم اسخراج قيمت دولتي وهم خصوصي شده اسر والا اگر با لحاظ نمودن همه موارد بر اساس واقعيات صورت گيرد وتحميل هزينه زيادتر از واقعيت نباشد قطعا مردم همراهي دارند
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار