کد خبر: ۳۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۵:۵۴ - ۱۹ تير ۱۳۹۸
اقداماتی که برای کاهش توان مصرفی فن و افزایش بازده انجام می­پذیرد، به دو دسته تقسیم ­بندی می­شود. دسته اول اقداماتی است که قبل ازخرید و نصب فن صورت می­پذیرد که این اقدامات شامل انتخاب فن مناسب، طراحی مناسب مسیر مجرا‌های عبور هوا، انتخاب تجهیزات فرایندی منطبق با نیازمندی‌ها و مواردی از این قبیل می­باشد. دسته دوم اقداماتی­ست که پس از نصب فن انجام ­می­شود.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، فن­ها به طور گسترده ­ای در صنایع و کاربرد‌های تجاری استفاده می­شوند. به طور کلی می­توان موارد زیر را به عنوان کاربرد‌های عمده فن بیان نمود:

۱ - خروج گرد و غبار، رطوبت، گاز‌های نامطلوب و میکرو اورگانیسم­های بیماری­زا و در سیستم­های تهویه و خروج گاز‌های احتراق (تهویه)

۲ – ایجاد سرمایش در مناطق مختلف مانند خنک­سازی آب در برج­های خنک­کن و یا خنک­سازی هوا در صنایع نیروگاهی و فرآیندی (خنک کاری)

۳ - ورود اکسیژن و یا هوا به فضای بسته مانند استفاده در سیستم­های احتراق جهت تامین هوای مورد نیاز

۴ – انتقال مواد به طور معمول فن­ها و پمپ­ها بیش از یک چهارم انرژی الکتریکی مصرفی در یک کارخانه را به خود اختصاص می­دهند. با توجه به نقش فن­ها در صنعت و همچنین پتانسیل صرفه ­جویی بالای آنها، آشنایی با این تجهیزات از اهمیت بالایی برخودار است. اجزای فن به طور کلی سیستم فن شامل اجزایی، چون موتور الکتریکی (محرک)، مجرای ورودی و لوله­ ها، دستگاه کنترل جریان و تجهیزات تهویه هوا (فیلترها، کویل­های خنک کننده و مبدل­های حرارتی) می­باشد که در انواع مختلف فن وجود دارند. علاوه بر اجزای مشترک نامبرده شده، اجزایی مانند شاتر و محافظ نیز وجود دارند که تنها در برخی از انواع فن به کار می­روند. روش‌های کاهش مصرف انرژی در فن­ها جهت بهبود کارایی فن می­بایست نیازمندی‌های سیستم را در مرحله طراحی اولیه و انتخاب فن و در طول عملیات در نظر گرفت. بر این اساس اقداماتی که برای کاهش توان مصرفی فن و افزایش بازده انجام می­پذیرد، به دو دسته تقسیم ­بندی می­شود. دسته اول اقداماتی است که قبل ازخرید و نصب فن صورت می­پذیرد که این اقدامات شامل انتخاب فن مناسب، طراحی مناسب مسیر مجرا‌های عبور هوا، انتخاب تجهیزات فرایندی منطبق با نیازمندی‌ها و مواردی از این قبیل می­باشد. دسته دوم اقداماتی­ست که پس از نصب فن انجام ­می­شود. به طور کلی، با اعمال این تغییرات می­توان تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه­ جویی نمود.

۱- انتخاب فن مناسب بر اساس نیازمندی‌ها

۲- استفاده از تجهیزات با راندمان بالا

۳- کاهش زمان کارکرد غیرمفید فن­ها و استفاده از سیستم کنترل روشن-خاموش *

۴- تنظیم ظرفیت تولیدی فن بر اساس نیازمندی‌های سیستم

۵- شناسایی نشتی­های موجود در سیستم و رفع آن‌ها

۶- استفاده از کنترلر‌های ASD جهت کنترل سرعت چرخشی فن و امکان تغییر ظرفیت فن

۷- اقدامات تعمیر و نگهداری از جمله روانکاری و تمیزکاری فن‌ها بصورت دوره­ای، بازرسی از تسمه ­ها در درایو‌های تسمه­ای و تعویض به موقع آن‌ها

* مانند ترموستات و تایمر

** بوسیله سیستم دیجیکنترل میتوانیم دور فن‌های تکفاز خازن دائم و توان مصرفی آن‌ها را کاهش دهیم
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار