کد خبر: ۳۸۴۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۸
انواع لوله‌های مصرفی در سیم کشی روکار و توکار برق عبارت اند از: لوله‌های خرطومی پلاستیکی، لوله‌های پلاستیکی سخت (P.V.C)، لوله‌های خرطومی فلزی، لوله‌های فولادی.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، انواع لوله‌های مصرفی در سیم کشی روکار و توکار برق به قرار زیر است:

۱- لوله‌های خرطومی پلاستیکی

۲- لوله‌های پلاستیکی سخت (P.V.C)

۳- لوله‌های خرطومی فلزی

۴- لوله‌های فولادی

استاندارد ساخت لوله‌های برق

لوله‌های فلزی و لوازم مربوط به آن، که برای حفاظت هادی‌های عایق دار در تأسیسات الکتریکی ساختمان‌ها به کار می‌رود، باید برابر استاندارد‌های IEC۶۱۴ – ۱، IEC۴۲۳A، IEC۴۲۳ و ۱-۲-IEC۶۱۴ و یا جدیدترین اصلاحیه استاندارد ملی شماره ۲۹۴ ساخته شده باشد. لوله‌های غیر فلزی و اتصالات مربوط به آن، که در تأسیسات مزبور مورد استفاده قرار می‌گیرد باید بر اساس استاندارد‌های فوق الذکر بوده و لوله‌های خرطومی پلاستیکی مطابق جدیدترین اصلاحیه استاندارد ملی شماره ۲۸۳ تولید شده باشد.

طبقه بندی لوله‌های برق

لوله‌های برق با توجه به نوع جنس، روش اتصال، ویژگی‌های الکتریکی و مکانیکی، قابلیت انعطاف، مقاومت در برابر حرارت و آتش و حفاظت در برابر اثرات عوامل خارجی طبقه بندی می‌شوند.

لوله‌های خرطومی پلاستیکی
انواع لوله‌های مورد مصرف در سیم کشی
این لوله‌ها کاملاً عایق بوده و از جنس P.V.C هستند و در بسته‌های ۵۰ یاردی (۴۵ متری) و در اندازه‌های اسمی ۱۶، ۱۱، ۱۳ و … ساخته می‌شوند. از این لوله‌ها در مناطق خشک و به صورت توکار استفاده می‌شود. انعطاف پذیری زیاد و ارزان بودن از محاسن و پایین بودن استقامت مکانیکی از معایب این لوله‌ها است.

لوله‌های پلاستیکی سخت (P.V.C)

انواع لوله‌های مورد مصرف در سیم کشی
این لوله‌ها کاملا عایق و از جنس P.V.C سخت هستند. مقاوم بودن در مقابل مواد شیمیایی، استحکام مکانیکی، مقاومت در مقابل زنگ زدگی و خوردگی، سبکی و ارزان قیمت و عدم اشتعال از محاسن این لوله هاست. ضربه پذیری و تغییر شکل دادن در مقابل حرارت از معایب این لوله هاست. از این لوله‌ها به صورت روکار و توکار استفاده می‌شود. از آن جا که این لوله‌ها از نظر الکتریکی کاملاً عایق هستند، لذا نمی‌توان از آن‌ها به عنوان سیم زمین استفاده کرد، بلکه باید در داخل لوله علاوه بر سیم‌های حامل جریان، سیم جداگانه‌ای به عنوان سیم زمین قرار داد. این لوله‌ها به صورت شاخه‌های ۶ متری و در اندازه‌های ۱۶، ۲۰، ۲۵، ۳۲ میلی متر ساخته می‌شوند.

لوله‌های خرطومی فلزی
انواع لوله‌های مورد مصرف در سیم کشی
این نوع لوله، فلزی و قابل انعطاف است و از آن برای ارتباط لوله‌ی فولادی با تابلو به جعبه اتصال موتور‌ها و به صورت روکار استفاده می‌شود.

لوله‌های فولادی

انواع لوله‌های مورد مصرف در سیم کشی
این نوع از لوله‌ها در دو نوع سیاه و گالوانیزه و با طول‌های ۳ تا ۵ متر ساخته می‌شوند. لولۀ سیاه را در جا‌های خشک و لوله گالوانیزه را در جا‌های مرطوب به صورت روکار و توکار مورد استفاده قرار می‌دهند. کاربرد این لوله‌ها معمولاً در کارگاه ها، بیمارستان ها، پمپ بنزین‌ها و … است. مقاومت مکانیکی و قدرت ضربه پذیری از مزایای این لوله‌ها شمرده می‌شود.

لوله‌های فولادی سیاه و گالوانیزه در سه مقیاس متفاوت ساخته می‌شوند که عبارتند از:: لوله‌های Pg که در اندازه‌های ۹، ۱۹، ۱۳٫۵، ۱۶، ۲۱، ۲۹، ۲۶، ۴۲، ۴۸ ساخته می‌شوند؛ لوله‌های میلی متری که در اندازه‌های ۱۶، ۲۰، ۲۵، ۳۲ میلی متر ساخته می‌شوند. هریک از این لوله‌ها دارای حدیده و اتصالات مخصوص به خود هستند.
 
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار