کد خبر: ۳۸۵۵۶
تاریخ انتشار : ۱۴:۳۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
کلمپ ارت در واقع به قطعاتی میگویند که نقش نگهدارنده یا اتصال دهنده را دارند. کلمپ‌های ارت، نگهدارنده‌هایی هستند که تسمه یا سیم‌هایی که در سیستم ارتینگ وجود دارند را نسبت به محل استفاده‌ی آنها، در جای مناسب خود و با فشاری مناسب نگه میدارند.
 سرویس آموزش و آزمون برق نیوز:
 
کلمپ ارت در واقع به قظعاتی میگویند که نقش نگهدارنده یا اتصال دهنده را دارند. کلمپ‌های ارت، نگهدارنده‌هایی هستند که تسمه یا سیم‌هایی که در سیستم ارتینگ وجود دارند را نسبت به محل استفاده‌ی آنها، در جای مناسب خود و با فشاری مناسب نگه میدارند.

جنس کلمپ‌های ارت نسبت به نوع استفاده و مقدار فشاری که به آن‌ها وارد میشود مختلف است. عموما کلمپ‌های ارت از جنس برنج ساخته میشوند. با این حال کلمپ‌های ارت مناسب برای استفاده باید از چند فاکتور بسیار مهم در کیفیت پیروی کند.

اولین فاکتور مهم در کیفیت کلمپ‌های ارتینگ و صاعقه گیر، کیفیت متریال مصرفی آن‌ها میباشد. استفاده ازنامناسب و بی کیفیت، علاوه بر تغییر شکل ظاهری، از فاکتور‌های مهمی، چون هدایت الکتریکی درست، سختی و انسجام مولکولی مناسب نیز تبعیت نخواهد کرد.

دومین فاکتور مهم در کیفیت کلمپ‌های ارتینگ و صاعقه گیر، طراحی مناسب و استفاده‌ی متریال به اندازه‌ی کافی در تولید آن‌ها میباشد. به طور مثال در مقایسه‌ی زیر برای یک نمونه‌ی کلمپ ارتینگ، اندازه‌ی محل قرارگیری سیم مناسب نمیباشد و به همین دلیل سیم به درستی در جای مناسب خود قرار نمیگیرد. این امر باعث ضعف در سیستم ارتینگ و نهایتا ایجاد خسارت میشود.
کلمپ ارت چیست؟
سومین فاکتور روش تولید میباشد. در روش‌های سنتی استفاده از ماسه بسیار متداول می‌باشد. درصورتی مه سختی لازم را به کلمپ ارت نمیدهد و بهترین روش برای تولید یک کلمپ ارت روش فورجینگ میباشد. در این روش فلز با فشاری بالای ۲۰۰ تن در حالی که به صورت نیمه خمیری می‌باشد در قالب فلزی شکل میگیرد. کلمپ ارت تولید شده به این روش دارای ساختار مولکولی منسجمی می‌باشد که در نهایت منجرب هدایت الکتریکی و سختی بالا می‌گردد.

کلمپ ارت به چند دسته تقسیم میشود:

کلمپ‌های ارت نگهدارنده: این نوع کلمپ‌ها نقش نگهدارنده هادی‌ها را دارند.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ‌های ارت نگهدارنده

۲- کلمپ‌های ارت اتصال دهنده: کلمپ اتصال دهنده LSBC مطابق استاندارد BS-۷۴۳۰ تولید شده و برای اتصال مقاطع مختلف دو سیم موازی به یکدیگر کاربرد دارد. این کلمپ از شمش اکسترود و به روش ماشین کاری تولید می‌شود. در تولید کلیه اجزای این محصول از آلیاژ خاص مس استفاده شده است.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ‌های ارت اتصال دهنده

۳٫ کلمپ‌های ارت اتصال به میله ارت: کلمپ اتصال سیم به میله ارت GRC ۱ مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید می‌شود و با توجه به تنوع سایز‌های آن، میله‌ها و سیم‌ها با سایز‌های متفاوت را به یکدیگر متصل می‌کند.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ ارت اتصال به میله ارت

۴٫ کلمپ‌های ارت اتصال به استراکچر: کلمپ اتصال به سازه فلزی SCN مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید شده و برابر الزامات استاندارد IEC-۶۲۵۶۱-۲ تست می‌شود. این کلمپ در۲ سایز تولید می‌شود که اتصال مقاطع مختلف سیم را به سازه فلزی (استراکچر) پوشش می‌دهد. همچنین می‌توان برای عبور سیم‌های مسی در زیر سینی کابل از این کلمپ استفاده نمود.
کلمپ ارت چیست؟
۵٫ کلمپ‌های ارت اتصال به دکل: کلمپ اتصال سیم به دکل DSK مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید شده و برای اتصال سیم به صفحه نیز کاربرد دارد. این کلمپ از دو قسمت تای رویی و زیری تشکیل شده است و در مواری که سیم مستقیماً روی دکل یا صفحه قرار می‌گیرد، می‌توان فقط از تای رویی استفاده نمود (در این حالت کد محصول SK می‌باشد)

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ ارت اتصال به دکل

۶٫ کلمپ ارت بتن: این کلمپ واسط بین حادی و بتن در سازه میباشد.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ ارت اتصال به بتن

۷- کلمپ ارت پرسی: کلمپ مسی پرسی یا C-clamp مطابق استاندارد BS-۷۴۳۰ تولید شده و برای ایجاد اتصال قوی بین دو سیم موازی کاربرد دارد. بدین ترتیب که ابتدا سیم‌ها بطور موازی داخل کلمپ قرار می‌گیرند و سپس کلمپ با دستگاه مخصوص پرس می‌شود. طراحی این کلمپ به گونه‌ای است که نیاز به برش سیم اصلی جهت انشعاب نمی‌باشد.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ ارت پرسی

۸- کلمپ اتصال سیم به تسمه:کلمپ اتصال سیم به تسمه BCW مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید شده و سایز‌های مختلف آن جهت اتصال تسمه‌های ۳*۲۰ تا ۳*۳۰ میلی متر به سیم‌های ۵۰ تا ۹۵ میلی متر مربع به صورت سربه سر کاربرد دارد. کلمپ اتصال سیم به تسمه از دو تای رویی و زیری تشکیل شده که توسط یک پیچ به یکدیگر متصل می‌شوند. کلمپ اتصال سیم به تسمه به عنوان کلمپ تست در محل اتصال کانداکتور به سیستم زمین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ اتصال سیم به تسمه

۹ - کلمپ اتصال سیم به سازه فلزی: کلمپ اتصال سیم به سازه فلزی SC مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN ۱۹۸۲ و در ۲ سایزتولید می‌شود که اتصال مقاطع مختلف سیم را به سازه فلزی (استراکچر) پوشش می‌دهد. همچنین این کلمپ برای اتصال سیم به آرماتور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ اتصال سیم به سازه فلزی

۱۰- اتصال به زمین (ارتینگ): استفاد این کلمپ جهت اتصال مقاطع مختلف کابل‌ها به استراکچر مورد مصرف است.
اتصال به زمین (ارتینگ)
کلمپ ارت چیست؟

۱۱- کلمپ دو پیچ نگهدارنده دو سیم موازی: کلمپ اتصال دهنده SCP مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید شده و برای اتصال مقاطع مختلف دو سیم موازی به یکدیگر کاربرد دارد.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ دو پیچ نگهدارنده دو سیم موازی

۱۲- کلمپ اتصال سیم به میل ارت: کلمپ اتصال تسمه به میله ارت GRC ۵ مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید شده و برای اتصال مقاطع مختلف تسمه به آرماتور نیز کاربرد دارد.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ اتصال سیم به میل ارت

۱۳- کلمپ اتصال تسمه به میل ارت: کلمپ اتصال تسمه به میله GRC ۴ مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید می‌شود.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ اتصال تسمه به میل ارت

۱۶- کلمپ اتصال کابلشو به میل ارت: کلمپ اتصال سیم به میله ارت GRC ۳ مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید شده و برای اتصال مقاطع مختلف سیم به آرماتور نیز کاربرد دارد. از آنجا که اتصال سیم از طریق کابلشو صورت می‌گیرد، کاربرد آن رنج وسیعی از سایز‌های سیم را در بر می‌گیرد.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ اتصال کابلشو به میل ارت

۱۷- کلمپ اتصال سیم به میل ارت: کلمپ اتصال سیم به میله ارت GRC ۲ مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید شده و برای اتصال سیم به آرماتورنیز کاربرد دارد. این محصول برای اتصال مقاطع مختلف سیم به میله ارت یا آرماتور طراحی شده است.

کلمپ ارت چیست؟
کلمپ اتصال سیم به میل ارت

۱۸-کلمپ اتصال سیم و تسمه به میل ارت: کلمپ اتصال سیم و تسمه به میله ارت GRC ۶ مطابق استاندارد‌های BS-۷۴۳۰ و BSEN-۱۹۸۲ تولید شده و برای اتصال مقاطع مختلف سیم و تسمه به آرماتور نیز کاربرد دارد.

کلمپ ارت چیست؟

۱۹- کلمپ اتصال دو سیم موازی:کلمپ اتصال دهنده SBC مطابق استاندارد BS-۷۴۳۰ تولید شده و برای اتصال مقاطع مختلف دو سیم موازی به یکدیگر کاربرد دارد. این کلمپ از شمش اکسترود و به روش ماشین کاری تولید می‌شود. در تولید کلیه اجزای این محصول از آلیاژ خاص مس استفاده شده است.
کلمپ ارت چیست؟
 
 
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار