کد خبر: ۳۸۵۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳:۴۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:برق در کشور ما هنوز کالا نیست بلکه یک خدمت تلقی می‌شود که باید در اختیار افراد قرار بگیرد. اگر هزینه برق یک خانواده دونفره ساکن تهران را طی یک ماه به طور متوسط ۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم، یعنی این خانواده روزانه برای خرید برق کمتر از خرید یک بسته پفک یا چیپس هزینه می‌کنند. ارزش برق در کشور ما تا این اندازه پایین است درحالیکه از صنایع زیرساختی به شمار می‌رود. اقتصاد برق در هیاهوی پدیده‌های تازه مغفول مانده است.

به گزارش برق نیوز،عضو هیات نمایندگان اتاق تهران  حمیدرضا صالحی، گفت: ایران کشوری با ۸۰ میلیون نفر جمعیت است که ۸۲ هزارمگاوات نیروگاه برقی نصب شده دارد. آخرین پیک مصرف ثبت شده در ایران ۵۸ هزارمگاوات است. ۲۰ درصد نیروگاه‌ها در ایران در رزرو نگه داشته شده اند چراکه ممکن است هر آن یک واحد از مدار خارج شده و باید واحد دیگری به سرعت جایگزین آن شود. به طور کلی بدون ریسک و مشکل در ایران ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق وجود دارد. یک سوم از برق تولیدی در کشور صنایع می‌رسد، یک سوم هم در برق شهری و یک سوم دیگر در بخش خدمات عمومی و تجاری مصرف می‌شود.

بیش از یک ماه است که با ورود به فصل تابستان و افزایش مصرف برق، مسئله استخراج ارزرمز‌ها و اثرگذاری آن بر میزان مصرف مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است. به طور معمول زمانی که یک موضوع جدید در فضای اقتصادی و اجتماعی کشور مطرح می‌شود، همه نسبت به آن مقاومت نشان می‌دهند، اما مطالعات بعدی گویای این است که می‌توان موضع بهتری نسبت به پدیده‌های تازه داشت. این استدلال که برق اضافی نداریم بنابراین به ظرفیت صنعت چه استخراج ارز‌های رمزنگاری شده چه دیگر صنایع اضافه نمی‌کنیم منطقی و علمی نیست. استخراج ارز‌های رمزنگاری شده یک صنعت است، اما دولت قصد پرداخت سوبسید برای تامین برق این صنعت را ندارد بنابراین حرف از برق‌های شش تا هفت سنتی برای استخراج ارز رمزنگاری شده به میان آمده است. دولت مسئول تامین برق پاک، ایمن و مطمئن است و هر کس برق بیشتری می‌خواهد باید هزینه آن را بپردازد نه اینکه به طور کلی منع شود.

گذشته از این، مسائل مهم تری در صنعت برق وجود دارد که به آن توجهی نمی‌شود. در کشوری مثل پاکستان با ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت، تنها ۳۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی نصب شده وجود دارد، اما در ایران ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده از جمعیت بیشتر است. از سوی دیگر باید به الگو‌های مصرف دقت کرد که به دلیل عدم توجه به اقتصاد برق روز به روز نابه سامان‌تر می‌شود. برق در کشور ما هنوز کالا نیست بلکه یک خدمت تلقی می‌شود که باید در اختیار افراد قرار بگیرد. اگر هزینه برق یک خانواده دونفره ساکن تهران را طی یک ماه به طور متوسط ۴۰ هزار تومان در نظر بگیریم، یعنی این خانواده روزانه برای خرید برق کمتر از خرید یک بسته پفک یا چیپس هزینه می‌کنند. ارزش برق در کشور ما تا این اندازه پایین است درحالیکه از صنایع زیرساختی به شمار می‌رود. اقتصاد برق در هیاهوی پدیده‌های تازه مغفول مانده است.
 
منبع: اتاق بازرگانی
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
1
0
ضمن احترام به نظر كازشناسي مطرح شده. بايد به هزينه مقايسه اي كه عموما تا شفاف نشود. مجال هر كونه اظهار نظر دقيق را تقريبا نا ممكن ميسازد فرام نمي كند بطوريكه ممكن است قيمت برق يك خانوادت كم باشد ولي بواسطه انجه مجموع در امدههاي ساختاري دولت در ساير. وازرت خانه ها وانچه بنوعي منتج به منابع درامدي دولت از محل هزينه هاي عمومي. مردم در مقايسه با درامد بالاست بطوريكه قطعا جبران هزينه كم برق خانوار در وزارت خانه ديگر انقدر هزينه بالاست كه براي همين قبوض گاهي خانوادهها دچار مشكل ميشوند لذا لازم است ابتدا ترتيب هزينه هاي اولويتي خانوادهها در مجلس و دولت اصلاح شود الان تكنولوژي مخابرات در جامعه رواج وبا هر قيمت پرداخت ميشود و فرهنگ جامعه به مصرف واساسا تبليغات بر محور مصرف است ايا اين امكان كه موازنه مصرف در ان بخش برنامه ريزي و. امكان جبران كسري قيمت برق شود وجود ندارد و ثانيا متاسفانه ميزان تلافات شبكه برق ايران هم بسيار بالاست ضمن اينكه عدد اعلام شده ظرفيت توليد در شرايط استاندارد طراحي است در حاليكه واقعا امكان ندارد به دلايل مارشناسي فني بهر ميزان ظرفيت ايجاد شد بهمان نيزان ترليد داشت كه با احتساب الافات بعد از ترليد عملا بخش عمده عدد كاهش مي يابد وچه بسا در محاسبات قيمتي هم محاسبه ميشود
حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
1
ضمنا اضاف کنیم یکیلوواتبرق قیمتش یک چهارم قیمت یکعدد کبریته..بااین وضع هیچگاه صنعت برق روی اسایش را نخواهددید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
1
0
انگار دوستان در اروپا و آمريكا زندگي مي كنند و يا اينكه درآمد بالايي دارند عموم مردم زير بار همين قبوض باصطلاح كم كمر خم كرده اند و كسي به فكر نيست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
1
0
مطمئن باشید قیمت روزانه برق خانوار برابر يک کيلو طلا هم شود خيرش عايد مملکت و مردم نخواهد شد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار