کد خبر: ۳۸۵۸۷
تاریخ انتشار : ۲۱:۲۸ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
وب سایت سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق ایران (ساتبا) که متولی ثبت نام از متقاضیان احداث نیروگاه‌های خورشیدی است مشکلات و باگ‌های زیادی دارد که در چند سال گذشته همچنان پا برجا بوده و رفع نشده است. پوسیدگی و فرسودگی سیستم مدیریتی و برنامه ریزی ساتبا و حتی وزارت نیرو را می‌توان با وب سایتهایشان مقایسه کرد. به نظر می‌رسد این میزان مراجعه به وب سایت ساتبا نیازمند راه اندازی پورتال مناسبی است که حداقل‌های یک سایت استاندارد را داشته باشد.

سرویس انرژی‌های تجدیدپذیر:متقاضیان احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر وارد وب سایت ساتبا که می‌شوند باید بین آن همه آیکون و لینک‌های مختلفی که وجود دارد تشخیص دهند که روی عبارت سرمایه گذاری کلیک کرده و یا با موس نگه دارند تا زیر گزینه‌های ان نمایش داده شود. در حالیکه باید برای این موضوع یک وب سایت جداگانه و با دامنه مشخص ایجاد میشد تا مخاطب نیاز نباشد در بین اخبار و اطلاعیه‌های ساتبا دنبال این لینک بگردد یا لااقل آیکنی واضح و مشخص تعبیه می‌گردید.

در صفحه سرمایه گذاری دو گزینه "ثبت نام الکترونیکی متقاضیان احداث نیروگاه" و "راهنمای سرمایه گذاری در نیروگاه‌های کوچک و بزرگ" وجود دارد که به نظر می‌رسد هدفی جز گمراه کردن مخاطب نداشته باشد.

در بخش راهنمای سرمایه گذاری در نیروگاه‌های کوچک؛ مطالب قرار داده شده قدیمی بوده و به مواردی پرداخته است که اصلا نیازی به ورود ساتبا به آن‌ها نیست. فایلی برای دانلود گذاشته اند که کلا یک خط است و مدارک مورد نیاز برای ارائه به شرکت‌های توزیع نیروی برق جهت اخذ مجوز را توضیح داده است!. نمی‌شد این یک خط را همانجا اعلام کرد؟

در صفحه "ثبت نام الکترونیکی متقاضیان احداث نیروگاه" توضیحاتی ارائه شده است که با فارسی سخت بیان شده و اگر خواننده گیج نشود حتما فرق ان‌ها را نخواهد فهمید.

از این بگذریم که سایت پیشخوان مجوز‌های دولت که در این بخش معرفی شده است در برخی از مروگر‌ها قابل ثبت نهایی نبوده و ادرس وارده را نمی‌پذیرد.

در وب سایت خود ساتبا و صفحه اصلی ثبت نام متقاضیان، گزینه‌ای برای فراموشی رمز عبور وجود ندارد! یعنی اگر شما رمز ورود خود به وب سایت ساتبا را فراموش کرده باشید باید یا احداث نیروگاه را فراموش کرده و یا با مصیبت آنرا از طریق پیگیری تلفنی آنهم در ساعات اداری و یا مراجعه حضوری پیدا کنید.

از ویژگی‌های جذاب صفحه ثبت نام، خطا گرفتن نام متقاضی است! اگر نام شما با یک نفر دیگر که قبلا ثبت نام کرده است یکی باشد خطا می‌گیرد و اجازه ثبت نام نمی‌دهد. باید دعا کنید کسی هم نام شما قبلا ثبت نام نکرده باشد.

هنگام نام نویسی و ثبت نام در سایت از متقاضی ایمیل گرفته می‌شود که اولا این روش ثبت نام با ایمیل منسوخ شده و در ثانی هیچ اطلاعاتی هنگام ثبت نام اولیه به ایمیل وارد شده ارسال نمی‌گردد و صرفا گفته شده که مکاتبات با این ایمیل انجام می‌گیرد. یعنی فردی که ایمیل نداشته باشد نمی‌تواند نیروگاه احداث نماید!

اگر همه این مراحل را هم طی کنید حتما در هنگام تشکیل پرونده در کارپوشه‌های خود گرفتار خواهید شد. باید تشخیص دهید که تیک سبز رنگی که همراه با اسکرول صفحه بالا و پایین می‌رود را کلیک کرده تا اطلاعات شما ثبت شود. این طراحی باید از سوی واحد IT وزارت نیرو حائز رتبه برتر طراحی وب سایت‌های رسپانسیو دولتی گردد.

از دیگر باگ‌های این سایت، عدم تایید ورود اطلاعات در مراحل مختلف پس از خروج است. یعنی اگر همه مراحل را یکباره رفتید که هیچ، وگرنه باید از ابتدا همه مراحل را در یک پرونده جدید انجام دهید چراکه امکان ادامه از مرحله سوم به بعد را نمی‌دهد.

نامفهوم بودن مراحل ثبت نام، جانمایی نادرست ایکون‌ها و لینک ها، ظاهر بدقواره، هوشمند نبودن آن برای تشخیص پارامتر‌های وارده، اشتباهات تایپی و املائی متعدد و... همه از ضعف‌های این بخش است. این فقط بخش ثبت نام این وب سایت است و نیازی به تاکید نیست که دیگر حوزه‌ها نیز دست کمی از این بخش ندارد.

بعنوان نمونه ساتبا در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: در راستای تحقق ماموریت ساتبا در جهت اشاعه مدیریت دانش و رفع نیاز مخاطبین از جمله دانشجویان، متخصصین و عموم مردم در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، بخشی در سایت ساتبا به نام پایگاه دانش راه‌اندازی شد.

در این بخش صرفا تولیدات سال‌های قبل و قدیمی این سازمان که از زمان ریاست آرمودلی نیز وجود داشت برای دانلود وجود دارد و هنوز خیلی از ان‌ها با نام سابا منتشر شده است. دریغ از یک مطلب به دردبخور امروزی در این بخش! اگر کارمندان ساتبا روزی حتی یک کلمه می‌نوشتند امروز حداقل صد‌ها صفحه برای استفاده مخاطبان در حوزه‌های مختلف قابل استفاده می‌بود. کتاب‌هایی که برای دانلود گذاشته اند اینقدر قدیمی و بی مصرف هستند که مثلا مهمترین نیروگاه‌های خورشیدی احداث شده در ایران را کمتر از ۲۰۰ کیلووات نشان می‌دهد!

طنز ماجرا اینجاست که وقتی به ساتبا برای پرسش مراجعه می‌کنید در عین بیکاری به سختی پاسخ گوی سوالات شما خواهند بود و حتی حاضر نیستند اطلاعات و دیتا‌های موجود در این سازمان را انتشار عمومی دهند. تازه ساتبا در حوزه اطلاع رسانی پیشرو است وگرنه گرفتن اطلاعات عمومی که ارث پدری کارمندان و مدیران صنعت برقی شده است مصیبت‌های خاص خود را داشته و از حراست تا بازرسی وزارت نیرو را باید پشت سر گذاشت.

واقعیت این است که انرژی‌های تجدیدپذیر، مسائل و مشکلات مهمتری برای پرداختن دارد، اما وقتی جزئی‌ترین مسائل در این سازمان به شوخی گرفته شده و برای اصلاح و ترمیم ان اقدامی نمی‌شود پرداختن به مسائل کلان بیهوده و عبث است.

پوسیدگی و فرسودگی سیستم مدیریتی و برنامه ریزی ساتبا و حتی وزارت نیرو را می‌توان با وب سایتهایشان مقایسه کرد. اگر امکان تعویض سیستم فکری شما وجود ندارد لااقل وب سایتتان را به روز کنید.

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Netherlands
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
0
سلام ... البته بد نیست یک نگاهی به خروجی این سامانه به زعم شما ناکارآمد بیاندازیم !!! مجموع نیروگاههای خورشیدی نصب و متصل شده به شبکه قبل از راه اندازی این سامانه ناکارآمد از سال 87 تا سال 94 ، 500 کیلووات بوده و در حال حاضر پس از گذشت نزدیک به سه سال شده 700 مگاوات !!! و صد البته تمامی ثبت نام ها توسط همین سامانه معزل و ناکارآمد انجام شده !!! بد نیست گاهی اوقات به نیمه پر لیوان یه نگاهی بیاندازیم !!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
0
0
ببخشید در کامنت بالا معضل صحیح است ...
حسن
|
Netherlands
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
با سلام .من نمی دانم وقتی اطلاعات و انتشارات یک مجموعه که حاوی مطالب آگاهسازی و اطلاع رسانی است و دارای راهکار های اجرایی است آیا اینها قدیمی و کهنه و پوسیده تلقی می شوند.مگر مزایای و معایب لامپ کم مصرف و فوق کم مصرف در مقایسه با لامپ های رشته ای از چند سال پیش تا کنون عوض شده اند؟.آیا سیستم های مدیریت انرژی و ماتریس انرژی که در این کتاب ها منتشر شده اند در دنیا عوض شده اند؟ و هزاران مطلب دیگر که هنوز دانشجویان به عنوان کتاب های کمک درسی نیاز به داشتن نسخه ای از آنها دارند.آیا قوانین ترمودینامیک در کتاب های قدیم و جدید عوض شده اند؟پس زود قضاوت نکنید.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
همانگونه که میدانید سایت ساتبا نسبت به دیگر سایت های دولتی از وضعیت مناسبی برخوردار است و نویسنده محترم مقاله تنها سعی در سرپوش گذاشتن به مشکلات واقعی ساتبا و گمره کردن افکار به موردی بسیار ضعیف است ضمن آنکه مشکلات واقعی ساتبا سایت آن نیست
موارد پرسنلی بدعت ها در انتخاب و انتصاب افراد، بی انگیزگی کارکنان از جمله مسائلی است که ساتبا را با بحران مواجه نموده و عدم توجه وزارت نیرو به این مسائل مشکلات عدیده آتی را بدنبال خواهد داشت.
قدیمی بودن اطلاعات و گزارش ها و ... نیز از نشانه های مشکلات اصلی موجود در ساتبا هستند که امید است وزارت نیرو متوجه آن و عواقب آن باشد
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
0
به نظر می رسد نویسنده محترم تا به حال برای خود آدرس ای میل نساخته یا اینکه تا به حال عضو هیچکدام از کامیونیتیها یا سایتهایی نظیر فیسبوک یا حتی پیام رسانهایی نظیر لاین یا تلگرام نبوده اند . برای ساختن حساب کاربری یا آدرس ای میل در تمامی سایتهایی که خدمات اینچنینی ارائه می دهند شما فقط می توانید از یک نام کاربری یا نیک نیم مشخص فقط و فقط یکبار استفاده کنید یا برای ساختن حساب کاربری در سایتهایی که بر اساس ای میل آدرس کار می کنند از یک ای میل فقط یک بار استفاده کنید. این محدودیتها سلیقه ای نیست و کاملاً استاندارد و بر اساس قوانین امنیت شبکه می باشد
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار