کد خبر: ۳۸۶۲۰
تاریخ انتشار : ۰۹:۰۵ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
آمار‌ها حاکی از آن است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ تلفات برق در ایران از ۱۵.۲ به ۱۱.۱ درصد کاهش یافته است. این چهار بررسی آماری ۱۷ کشور عراق، هند، پاکستان، برزیل، ترکیه، مکزیک، خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران، پرتغال، اسپانیا، کانادا، آفریقای جنوبی، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، آمریکا و چین نشان می‌دهد که تلفات شبکه برق عراق با ۵۰.۶ درصد از همه کشور‌های مذکور بیش‌تر و تلفات شبکه برق چین با ۵.۵ درصد از همه کشور‌ها کمتر است.

به گزارش برق نیوز،آمارها حاکی از آن است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ تلفات برق در ایران از ۱۵.۲ به ۱۱.۱ درصد کاهش یافته است. این چهار درصد تلفات شبکه، به‌معنای صرفه‌جویی در احداث ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید با هزینه سرمایه‌گذاری حدود ۱.۵ میلیارد یورو و کاهش هشت میلیارد مترمکعب مصرف گاز طبیعی در نیروگاه‌ها طی این دوره است.
 
تلفات در شبکه‌های برق ناشی از مقاومت ذاتی سیم‌ها و تجهیزات شبکه در مقابل عبور جریان الکتریکی بوده و میزان آن تابعی از وسعت شبکه، فاصله مراکز مصرف برق از نیروگاه‌ها و نوع و میزان برق مصرفی مشترکین است، بنابراین رقم تلفات در کشور‌های مختلف ناشی از موارد مذکور متفاوت است.

تحقق درصد تلفات تک‌رقمی در شبکه برق ایران نیازمند ۵۰۰۰میلیارد تومان

در سال ۱۳۹۷ تلفات شبکه برق ایران از تلفات شبکه برق مکزیک، ترکیه و برزیل کمتر بوده است. کاهش تلفات به زیر ۱۰ درصد که ایران را در کنار کشور‌هایی مانند اسپانیا (از نظر وسعت شبکه و میزان مصرف برق به ایران نزدیک‌تر است) قرار می‌دهد، میسر است، اما به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری برای اصلاح، بازسازی و توسعه خطوط و پست‌های برق نیاز دارد.

این میزان سرمایه‌گذاری با توجه به کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه و کاهش مصرف سوخت نیروگاه‌ها کاملا اقتصادی و توجیه‌پذیر است. یکی دیگر از عوامل موثر بر تلفات استفاده غیرمجاز (سرقت برق از شبکه) است. مقابله با این عامل نیازمند عزم همه سیاست‌گذاران و همچنین مقامات محلی و گروه‌های اجتماعی موثر است.

میزان تلفات شبکه برق در ایران در سال ۱۳۹۲، ۱۵.۲ درصد بوده که این میزان در سال ۱۳۹۷ به ۱۱.۱ درصد رسیده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ به ۹.۹ درصد برسد.

عراق در صدر لیست تلفات، چین در انتها

بررسی آماری ۱۷ کشور عراق، هند، پاکستان، برزیل، ترکیه، مکزیک، خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران، پرتغال، اسپانیا، کانادا، آفریقای جنوبی، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، آمریکا و چین نشان می‌دهد که تلفات شبکه برق عراق با ۵۰.۶ درصد از همه کشور‌های مذکور بیش‌تر و تلفات شبکه برق چین با ۵.۵ درصد از همه کشور‌ها کمتر است. بعد از عراق تلفات شبکه‌ای برق هند، پاکستان، برزیل، ترکیه، مکزیک، خاورمیانه و شمال آفریقا به ترتیب با ۱۹.۴ درصد، ۱۷.۴ درصد، ۱۵.۸ درصد، ۱۴.۸ درصد، ۱۳.۷ درصد و ۱۳.۶ درصد قرار گرفته‌اند.

اما ایران با تلفات شبکه برق ۱۱.۱ درصدی در هشتمین رتبه در بین کشور‌های مذکور قرار گرفته است و پرتغال با ۱۰ درصد، اسپانیا با ۹.۶ درصد، کانادا با ۸.۹ درصد، آفریقای جنوبی با ۸.۴ درصد، انگلستان با ۸.۳ درصد، ایتالیا با ۰.۷ درصد، فرانسه با ۶.۴ درصد، آمریکا با ۵.۹ درصد و چین با ۵.۵ درصد بعد از ایران قرار گرفته‌اند.
منبع: ایسنا
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
0
0
گزارش ارایه شده از پاره ای جهات با لغزش علمی مواجه است و پرسش های فراوانی را ایجاد میکند:
1- آمار و ارقام از کدام منابع استفاده شده است؟
2-برای کاهش تلفات به زیر 10 درصد به 5000 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است ولی هیچگاه گفته نشده برای کاهش تلفات از 15 به 11 درصد چه میزان سرمایه گذاری انجام شده و چه اقداماتی شده است؟
3-در حال حاضر ضریب بار در ایران کمتر از 50 درصد است حال اگر 5000 میلیارد تومان برای احداث خط و پست سرمایه گذاری شود ضریب بار به زیر 40 درصد خواهد رسید که خود ایجاد کننده تلفات است.
4-استفاده از برق چه بصورت مجاز یا غیر مجاز هدف نهایی که استفاده است را تامین میکند و از بابت ان کالا یا خدمات تولید میشود و برای مجاز کردن ان راهکار هم وجود دارد. در حالیکه تلفات به حالتی اطلاق میشود که دسترسی به ان چه مجاز یا غیر مجاز امکان پذیر نمی باشد و هزینه ی سربار بدون تولید است و درامد را کاهش میدهد.
5 -اینکه تلفات برق در عراق بیش از 50 درصد است از منظر مهندسی برق درک ان بسیار سخت است، اگر تلفات در شبکه‌های برق را ناشی از مقاومت ذاتی سیم‌ها و تجهیزات شبکه در مقابل عبور جریان الکتریکی بدانیم این پرسش مطرح میشود جنس سیم ها و تجهیزات در شبکه عراق از چه موادی است؟ و ایا شبکه توسط غیر مهندسین طراحی و اجرا شده؟
6-روند مصرف برق با تلفات در ایران مخصوصا از سال 85 تا کنون با نرخ رشد 7 درصدی روبرو است اگر در فاصله سالهای 92 تا97 تلفات حدود 5 در صد کاهش داشته باید در نرخ رشد مصرف تاثیر کاهشی میداشت ضمن اینکه اقتصاد هم در مسیر رکود قرار دارد.
7-از برق نیوز محترم انتظار میرود این قبیل گزارش ها را با تحلیل اماری قابل استناد ارایه نماید.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار