کد خبر: ۳۸۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷:۱۹ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸
در ایران سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال بر روی دو باند UHF و VHF ارسال میشوند. در شهر تهران سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال بر روی باند UHF ارسال میشوند از این رو استفاده از یک آنتن UHF نیاز ما برای راه اندازی یک سیستم آنتن مرکزی را برطرف میکند، اما در شهر‌های دیگر سیگنال‌های آنالوگ بر روی دو باند UHF و VHF و سیگنال‌های دیجیتال بر روی باند UHF ارسال می‌گردد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، در ایران سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال بر روی دو باند UHF و VHF ارسال میشوند. در شهر تهران سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال بر روی باند UHF ارسال میشوند از این رو استفاده از یک آنتن UHF نیاز ما برای راه اندازی یک سیستم آنتن مرکزی را برطرف میکند، اما در شهر‌های دیگر سیگنال‌های آنالوگ بر روی دو باند UHF و VHF و سیگنال‌های دیجیتال بر روی باند UHF ارسال میگردد و برای راه اندازی یک سیستم آنتن مرکزی در این شهر‌ها باید از یک آنتن مستقل برای باند UHF و یک آنتن مستقل برای باند VHF استفاده شود (استفاده از یک دکل مشترک برای نصب آنتن‌ها ایرادی ندارد).

نکته مهم: با توجه به اینکه ایستگاه‌های ارسال کننده امواج UHF و VHF در یک مکان قرار ندارند استفاده از آنتن‌های به اصطلاح دو قلو صحیح نمیباشد و برای راه اندازی یک سیستم آنتن مرکزی استاندارد باید از آنتن‌های مستقل استفاده نمود تا این امکان وجود داشته باشد هر آنتن را در جهت مناسب (رو به ایستگاه فرستنده) تنظیم نمود.

خبر: طبق اعلام سازمان صدا و سیما تا پایان سال ۱۳۹۳ تمام فرستنده‌های آنالوگ در شهر‌های بزرگ خاموش میشوند و دریافت سیگنال‌های تلویزیونی فقط بر روی باند UHF و به صورت دیجیتال و با استفاده از مبدل‌های دیجیتال امکانپذیر میباشد از این رو با اجرای این طرح در شهر‌های مورد نظر برای راه اندازی یک سیستم آنتن مرکزی استفاده از یک آنتن UHF کافی میباشد.

آمپلی فایر (تقویت کننده سیگنال)

سیگنال‌های دریافتی از طریق آنتن به آمپلی فایر منتقل میشود تا تقویت شوند. آنتن UHF به ورودی UHF آمپلی فایر و آنتن VHF به ورودی VHF آمپلی فایر متصل میشوند. آمپلی فایر باید در نزدیکترین فاصله از آنتن و در فضای پوشیده و دور از نفوذ آب نصب شود. آمپلی فایر‌ها دارای قدرت‌های مختلف میباشند که با المان‌های گین (Gain) و بهره خروجی (Output Level) مشخص میشوند. انتخاب آمپلی فایر با قدرت مناسب به تعداد انشعاب‌ها و طول کابل‌ها بستگی دارد هر چه تعداد انشعاب‌ها و طول کابل‌ها بیشتر باشد باید از آمپلی فایری با قدرت بیشتر استفاده نمود.

انشعاب دهنده‌ها (پخش کننده سیگنال).

انشعاب دهنده‌ها در یک سیستم آنتن مرکزی به دو گونه عبوری (تپ آف) و تقسیم کننده (اسپلیتر) وجود دارند که توصیه میشود از انشعاب دهنده‌های عبوری تا حد امکان استفاده نشود، زیرا استفاده از این نوع انشعاب دهنده‌ها نیاز به محاسبات پیچیده و دقیقی دارد و در نهایت تقسیم سیگنال به صورت مساوی بین تمام بخش‌ها به خوبی انجام نمیگیرد.

انشعاب دهنده‌ها (splitter)

انشعاب دهنده‌های تقسیم کننده به صورت استاندار و عرف بازار در هفت رنج وجود دارند:
۲ راه — ۱ به ۲ — ۱ ورودی و ۲ انشعاب مساوی خروجی — ۲ Way
۳ راه — ۱ به ۳ — ۱ ورودی و ۳ انشعاب مساوی خروجی — ۳ Way
۴ راه — ۱ به ۴ — ۱ ورودی و ۴ انشعاب مساوی خروجی — ۴ Way
۶ راه — ۱ به ۶ — ۱ ورودی و ۶ انشعاب مساوی خروجی — ۶ Way
۸ راه — ۱ به ۸ — ۱ ورودی و ۸ انشعاب مساوی خروجی — ۸ Way
۱۲ راه — ۱ به ۱۲ — ۱ ورودی و ۱۲ انشعاب مساوی خروجی — ۱۲ Way
۱۶ راه — ۱ به ۱۶ — ۱ ورودی و ۱۶ انشعاب مساوی خروجی — ۱۶ Way
انتخاب انشعاب دهنده‌ها در یک سیستم آنتن مرکزی به چگونگی کابل کشی ساختمان بستگی دارد. برای درک بهتر این مساله به مثال‌های زیر دقت کنید.

مثال اول: در یک ساختمان که دارای ۸ واحد میباشد و از هر واحد یک کابل مستقل تا پشت بام کشیده شده است استفاده از یک اسپلیتر ۸ راه بعد از آمپلی فایر کافی است. هشت کابلی که از واحد‌ها آمده به خروجی اسپلیتر وصل میشوند

آنتن مرکزی چگونه نصب می شود؟

مثال دوم: در یک ساختمان که دارای ۲۴ واحد میباشد و از هر واحد یک کابل مستقل تا پشت بام کشیده شده است باید از ترکیب اسپلیتر‌های ۶راه و ۴ راه استفاده نمود. دو حالت پیش می‌آید در حالت اول خروجی آمپلی فایر به یک اسپلیتر ۶ راه متصل میشود و خروجی‌های اسپلیتر ۶ راه به ورودی شش عدد اسپلیتر ۴ راه وصل میشوند و ۲۴ عدد کابل به ۲۴ خروجی اسپلیتر‌های ۴ راه وصل میشوند. در حالت دوم جای اسپلیتر ۶ راه و ۴ راه عوض میشوند و باید از یک اسپلیتر ۴ راه و چهار اسپلیتر ۶ راه استفاده نمود.

آنتن مرکزی چگونه نصب می شود؟

مثال سوم: در یک ساختمان که دارای ۱۶ واحد در ۴ طبقه ۴ واحدی میباشد و از هر واحد یک کابل به جعبه مستقر در هر طبقه کشیده شده است باید از یک اسپلیتر ۴ راه بعد از آمپلی فایر و چهار اسپلیتر ۴ راه در جعبه‌های مستقر در هر طبقه استفاده نمود و کابل‌های کشیده شده از هر واحد در هر طبقه را به خروجی اسپلیتر ۴ راه واقع در جعبه مستقر در هر طبقه متصل کرد.
 
آنتن مرکزی چگونه نصب می شود؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار