کد خبر: ۳۸۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶:۳۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
طرز تغییر جهت گردش موتور‌های تک فاز القائی با توجه به نوع راه اندازی می‌تواند متفاوت باشد. ولی در هر حال باید جهت جریان در یکی از سیم پیچ‌های اصلی یا راه انداز عوض شده تا جهت گردش محور موتور تغییر کند. اگر جهت جریان در هر دو سیم پیچ را عوض کنیم یا جای فاز و نول را عوض کنیم جهت گردش موتور تغییر نخواهد کرد.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، طرز تغییر جهت گردش موتور‌های تک فاز القائی با توجه به نوع راه اندازی می‌تواند متفاوت باشد. ولی در هر حال باید جهت جریان در یکی از سیم پیچ‌های اصلی یا راه انداز عوض شده تا جهت گردش محور موتور تغییر کند. اگر جهت جریان در هر دو سیم پیچ را عوض کنیم یا جای فاز و نول را عوض کنیم جهت گردش موتور تغییر نخواهد کرد.
 
همچنین در الکتروموتور‌های با خازن موقت در مدار و دو خازنی که دارای کلید تابع دور می‌باشد نمی‌توان چپگرد و راستگرد سریع انجام داد چرا که کلید گریز از مرکز در حالت کار عادی موتور تغییر وضعیت داده و سیم پیچ راه انداز و خازن از مدار خارج نموده است که برای تغییر جهت گردش موتور باید دور محور موتور به کمتر از یک سوم دور نامی موتور کاهش پیدا کرده و کلید تابع دور به حالت اولیه برگشته، بعد موتور را به برق وصل نمود.

برای تغییر جهت گردش موتور تک فاز با خازن دائم در مدار می‌توان دو سر سیم پیچ راه انداز را عوض کرد و یا با استفاده از مدار زیر، در مدار قدرت یا تعویض سیم نول بین دو سر خازن می‌توان جهت گردش موتور را تغییر داد. در این حالت نوع سیم پیچی عوض می‌شود یعنی در حالت اول سیم پیچی اول (U۱ و U۲) مستقیما به فاز و نول وصل شده (سیم پیچ اصلی) و سیم پیچ دوم (Z۱ و Z۲) با خازن سری شده و بعد به فاز و نول وصل می‌شود، ولی در حالت چپگرد، سیم پیچی اول با خازن سری شده و سیم پیچی دوم مستقیما به فاز و نول وصل می‌شوند.

مدار قدرت چپگرد راستگرد الکتروموتور تک فاز با راه انداز دائم در مدار
 
جهت چرخش موتور تک فاز را چگونه تغییر دهیم؟
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
2
این آموزش اشتباه است لطفاً آموزش اشتباه نزارید
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار