کد خبر: ۳۸۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۷:۰۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
واکی تاکی یکی از ابزار‌های کاربردی است که برای ارتباط دو طرفه در پروژه‌هایی مانند راهسازی و ساختمان سازی و … استفاده می‌شود که می‌تواند ارتباط بین افراد مشغول به کار در پروژه‌ها را بسیار راحت‌تر کند.

سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، واکی تاکی یکی از ابزار‌های کاربردی است که برای ارتباط دو طرفه در پروژه‌هایی مانند راهسازی و ساختمان سازی و … استفاده می‌شود که می‌تواند ارتباط بین افراد مشغول به کار در پروژه‌ها را بسیار راحت‌تر کند.

همان طور که می‌دانید در ارتباط بی سیم تماس از طریق امواج رادیویی صورت می‌گیرد. این مدار واکی تاکی می‌تواند بردی در حدود ۵ کیلومتر داشته باشد.

مدار واکی تاکی از دو قسمت اصلی فرستنده پیام و گیرنده تشکیل شده است. همانطور که میدانید، تمامی مدارات مخابراتی در مقابل نویز حساسیت بسیار بالایی دارند از همین رو برای جلوگیری از نوسانات نغذیه، از آی سی LM۷۸۱۲ که یه رگولاتور ۱۲ ولتیه استفاده شده که در تغذیه مدار ولتاژی ثابت داشته باشیم.

در این مدار از آی سی NE۵۶۵ بعنوان با ولتاژ، از آی سی LM۳۸۶ بعنوان تقویت کننده و از آی سی LM۵۶۶ بعنوان کنترل ولتاژ اسیلاتور استفاده شده است.

شماتیک مدار هم برای فرستنده و هم برای گیرنده

ساخت بی سیم واکی تاکی با برد ۵ کیلومتر
 

قسمت فرستنده:

فرستنده از IC به شماره NE۵۵۶ که در مدار با IC۴ نشان داده شده است بهره می‌برد (که خیلی کوتاه عملکردشو یه کم بالاتر گفتم).

صدا از طریق یک میکروفون (MIC۱) دریافت شده و به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شود. این سیگنال تولید شده به وسیله میکروفون در ابتدا به وسیله ترانزیستور T۴ تقویت شده و سپس به پایه ۵ از NE۵۵۶ تحویل داده خواهد شد.

درگاه منطقی NAND که با N۱ نشان داده شده است با یک کریستال خروجی مدار فرستنده را نهایی می‌کنند. در آخر سیگنال به درگاه‌های منطقی N۲ و سپس N۳ و N۴ و در آخر به آنتن برای ارسال سیگنال فرستاده می‌شود.

قسمت گیرنده:

سیگنال که ارسال کردیم از واکی تاکی توسط همان آنتنی که حالا بعنوان ورودی عمل می‌کند دریافت می‌شود. آگاه باشید که معمولا در مدار‌های مخابراتی یک آنتن می‌تواند هم در نقش ورودی و هم خروجی ایفای نقش کند و نیازی به تغییر آنتن وجود ندارد. ترانزیستور T۱۱ سیگنال دریافت شده توسط آنتن را برای آشکار سازی تقویت می‌کند و سپس این سیگنال برای تقویت دوباره به قسمت تقویت کننده که از ترانزیتسور‌های T۲ و T۳ همراه با اسیلاتور‌های کریستالی XT۱ و Xt۳ است منتقل می‌شود.
 
 
حجم: 150 کیلوبایت
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
محمد طاها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
4
با سلام
اگه میشه برد چاپی این مدار را با این شماره در واتساپ برایم ارسال کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
3
N1-N4یعنی چه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
IC 3
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
1
1
آیا این مدار فرستنده وگیرنده از دوطرف دریافت میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
1
در چه فرکانسی کار می کند؟
27 مگاهرتز؟
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار