کد خبر: ۳۹۰۰۲
تاریخ انتشار : ۱۶:۲۱ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۸
برای تحلیل و طراحی یک شبکه بزرگ پیچیده، می‌توان آن را به زیرشبکه‌ها تجزیه کرد. این زیرشبکه‌ها، با دوقطبی مدل می‌شوند که به یکدیگر متصل شده و شبکه اصلی را تشکیل می‌دهند. این اتصال ممکن است سری، موازی یا متوالی باشد.
سرویس آموزش و آزمون برق نیوز، برای تحلیل و طراحی یک شبکه بزرگ پیچیده، می‌توان آن را به زیرشبکه‌ها تجزیه کرد. این زیرشبکه‌ها، با دوقطبی مدل می‌شوند که به یکدیگر متصل شده و شبکه اصلی را تشکیل می‌دهند. این اتصال ممکن است سری، موازی یا متوالی باشد. اگرچه، شبکه را می‌توان با شش مجموعه پارامتر توصیف کرد، اما، ممکن است یک دسته از آن‌ها نسبت به بقیه مزیت داشته باشد. برای مثال، وقتی شبکه‌ها سری هستند، پارامتر‌های z. آن‌ها با هم جمع شده و پارامتر z. شبکه بزرگ به‌دست می‌آید. همچنین، در حالتی که شبکه‌ها به‌صورت موازی متصل می‌شوند، پارامتر y آن‌ها با یکدیگر جمع شده و پارامتر y. شبکه بزرگ‌تر را نشان می‌دهد. در حالتی اتصال متوالی نیز، پارامتر انتقال شبکه بزرگ‌تر، از حاصل‌ضرب پارامتر‌های انتقال شبکه‌های کوچک‌تر به‌دست می‌آید.
 
اتصال سری

اتصال سری دوقطبی‌ها در شکل ۱۱ نشان داده شده است.
 
دو قطبی در مدار به بیان ساده - بخش ششم
شکل ۱۱: اتصال سری بین شبکه‌های دوقطبی

اتصال بین آن‌ها را به این دلیل سری می‌گوییم که جریان‌های ورودی هر دو با هم برابر بوده و ولتاژ آن‌ها جمع می‌شود. برای شبکه Naداریم:
دو قطبی در مدار به بیان ساده - بخش ششم
و برای شبکه Nb:
دو قطبی در مدار به بیان ساده - بخش ششم
با توجه به روابطی که برای پارامتر‌های z. نوشتیم، برای شبکه شکل ۱۱، داریم:

دو قطبی در مدار به بیان ساده - بخش ششمو

دو قطبی در مدار به بیان ساده - بخش ششم
بنابراین، پارامتر‌های z. این شبکه برابر است با

دو قطبی در مدار به بیان ساده - بخش ششم
یا

دو قطبی در مدار به بیان ساده - بخش ششم
مشاهده می‌کنیم که پارامتر z. شبکه کلی، برابر با مجموع پارامتر‌های z. زیرشبکه‌های آن است. این گفته، برای n. دوقطبی سری صادق است. اگر شبکه‌ها با پارامتر h. بیان شده باشند، می‌توان با استفاده از جدول تبدیلاتی که در بالا آورده شد، ابتدا پارامتر‌های h. را به پارامتر‌های z تبدیل، سپس آن‌ها را با یکدیگر جمع و درنهایت با استفاده از جدول تبدیلات، پارامتر‌های z. به‌دست آمده را به پارامتر‌های h تبدیل کرد.
ارسال نظر قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «برق نیوز» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
نتیجه عبارت زیر را وارد کنید
captcha =
وضعیت انتشار و پاسخ به ایمیل شما اطلاع رسانی میشود.
پربازدیدها
برق در شبکه های اجتماعی
اخبار عمومی برق نیوز
عکس و فیلم
پربحث ترین ها
آخرین اخبار